۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
بحران اقتصادی بزرگی که جنگ اوکراین راه انداخت
بازار گزارش می دهد؛

بحران اقتصادی بزرگی که جنگ اوکراین راه انداخت

اقتصاد دنیا با بحران بزرگی روبرو شده است. از یک طرف رشد قیمت انرژی و از طرف دیگر حذف دلار از مبادلات اقتصادی روسیه جهان را با شرایط تازه ای مواجه کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: حمله روسیه علیه اوکراین اقتصاد دنیا را با چالشهای زیادی روبرو کرده است. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود نوشت:«این تنش می تواند روی عملکرد اقتصاد دنیا تاثیری ماندگار و طولانی داشته باشد و باعث رکود بزرگی در کشورهای درگیر جنگ شود.افزایش قیمت انرژی در این روزها به یکی از بزرگترین نگرانی های واحدهای صنعتی و تولیدی تبدیل شده است و اقتصادهای بزرگ را با بحران های بزرگی روبرو کرده است.»

در ادامه این گزارش به تاثیر افزایش قیمت انرژی روی عملکرد کارخانه های پتروشیمی نیز اشاره شد. گزارشها نشان می دهد شمار زیادی از کارخانه های فعال در تولید محصولات پتروشیمی مجبور به کاهش خرید خوارک پالایشگاه شدند.

چاینا دیلی در این زمینه نوشت:« پالایشگاه های با ۸۰ درصد ظرفیت تولید کار می کنند زیرا هزینه تامین خوراک پالایشگاه و خوراک کارخانه های تولید فراورده های پتروشیمی بسیار بالا است. بدون شک با این وضعیت قیمت تمام شده فراورده های پتروشیمی هم در دنیا رشد می کند و پیش بینی ها از افزایش ۵ درصدی ظرف یک ماه آینده حکایت دارد. رشد قیمت در شرایط فعلی اقتصاد که معضل تورم و افت تقاضا در جهان وجود دارد می تواند صنعت پتروشیمی را با چالش روبرو کند و به همین دلیل است که کارخانه های چینی به جای تحمل هزینه بیشتر برای تولید فراورده های پتروشیمی با حداکثر ظرفیت، اقدام به کاهش تولید کرده اند.»

اما اثرات منفی اقتصادی این بحران تنها در کشورهای درگیر جنگ مشاهده نمی شود بلکه شرکای بزرگ تجاری این کشورها هم آسیب زیادی خواهند دید. آسیبهایی از جانب تحریم های غرب علیه روسیه و محصولات صادراتی این کشور که سبب می شود تا تامین محصولات مورد نیاز این کشورها با اختلال مواجه شود. تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه و افزایش قیمت منابع انرژی می تواند اقتصاد تمامی کشورهای دنیا را درگیر کند و بستر را برای نزول نرخ رشد اقتصادی در دنیا فراهم آورد.

در این شرایط که اقتصاد روسیه با بحران روبرو است و اقتصاد دنیا هم تحت تاثیر درگیری های دو کشور روسیه و اوکراین و رشد قیمت انرژی با معضلات تازه ای روبرو شده است، روسیه برای رهایی از این تاثیرات منفی از سیاستهای تازه ای استفاده می کند. دولت روسیه اعلام کرده است در نظر دارد استفاده از دلار در اقتصاد را محدود کند و از واحدهای پولی دیگر برای مبادلات استفاده کند.

الجزیره در این مورد نوشت: «روسیه برای کاهش تاثیر پذیری از این بحران به توسعه روابط اقتصادی با چین روی آورده است. این کشور در نظر دارد به جای دلار از یوان چین برای مبادلات خود استفاده کند. این سیاست برای دور زدن تحریم و حفظ عملکرد اقتصادی در غیاب رابطه اقتصادی با امریکا و اروپا است. قرار بر این است حجم زیادی از منابع انرژی مورد نیاز چین هم از طریق شرکتهای فعال در روسیه تامین شود.»

سوال این است که آیا روی گرداندن روسیه از دلار امریکا می تواند به اقتصاد امریکا آسیب وارد کند و افت ارزش دلار را به همراه بیاورد یا خیر؟ الجزیره بر این باور است که حذف دلار از اقتصاد روسیه بیشترین آسیب را به اقتصاد این کشور وارد می کند زیرا هم اکنون دلار ارز غالب در مبادلات است.

انتظار می رود این سیاست باعث تشدید فشارهای اقتصادی امریکا علیه روسیه و حتی تشدید فشار علیه کشورهای شریک تجاری این کشور شود که امکان انتقال پول به روسیه را محدود می کند.ولی تاثیر این سیاست روی اقتصاد امریکا و ارزش دلار در شرایط فعلی بسیا دور از انتظار است.

باید دید چالشهای ناشی از این بحران ژیوپولتیکی تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و دامنه این بحران چقدر خواهد بود. سوالی که پاسخ آن را زمان مشخص می کند.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha