۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
افزایش حجم و ارزش معاملات بورس تهران
طی آخرین ماه سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید؛

افزایش حجم و ارزش معاملات بورس تهران

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در ماه منتهی به اسفند ماه نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ افزایشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز افزایش ۶.۶۳درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در آخرین ماه سال ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۲۸.۶۲ درصد افزایش، از ۷۹۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال به یک میلیون و ۱۹هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۱۱۵ میلیارد و ۷۸۶ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۳۴ میلیارد و ۷۶۶ میلیون سهم در اسفند ماه رسید که افزایش ۱۶.۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها
در ماه یادشده، تمامی بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت متفاوتی شدند؛ این در حالی است که تنها ارزش معاملات و حجم معاملات بازار مشتقه نسبت به ماه گذشته، روند کاهشی داشته است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۲۹.۷۳ درصدی را در ماه جاری نسبت به ماه گذشته خود تجربه کرد و از ۲۳۷ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال به ۳۰۷ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه منتهی به بهمن ۴۳ میلیارد و ۴۸۹ میلیون سهم بود به ۵۰ هزار و ۲۰۷ میلیارد سهم در اسفند ماه رسید و افزایش ۱۵.۴۵ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام افزایشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در ماه منتهی به اسفند نسبت به ماه گذشته خود، ۴۳.۰۹ درصد افزایش یافت و از ۲۳۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به ۳۳۶ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۰.۸۲ درصد افزایش، از ۵۴ میلیارد و ۷۶۹ میلیون سهم به ۶۶ میلیارد و ۱۷۲ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با رشد ۱۳۸.۶۴ درصدی از ۴۰ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال در بهمن ماه به ۹۵ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال در اسفند ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۴۱ میلیون برگه به ۹۷ میلیون برگه رسید که رشد ۱۳۵.۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در بهمن ماه یک هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال بود که در آخرین ماه سال به یک هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال رسید و کاهش ۱۰.۸۲ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۵۰.۷۶ درصد کاهش، از ۶۵۱ میلیون قرارداد در ماه قبل به ۳۲.۰۶میلیون قرارداد در اسفندماه رسید.

ارزش معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در آخرین ماه سال در مقایسه با ماه پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۷۸ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال در بهمن ماه به ۲۷۸ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال در اسفند ماه رسید و کاهش ۰.۲۱را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۶.۷۳ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۱۶ میلیارد و ۸۳۶ میلیون یونیت به ۱۷ میلیارد و ۹۶۹ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل افزایشی شد
بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در آخرین ماه سال نسبت به ماه گذشته خود رشد ۶.۶۳ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد به یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد افزایش یافت که رشد ۸۵ هزار و ۵۶ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در اسفند ماه نسبت به ماه قبل افزایش داشت و با ۷.۱۳ درصد افزایش از ۳۲۵ هزار و ۸۹ واحد به ۳۴۸ هزار و ۲۷۰ واحد رسید و ۲۳ هزار و ۱۸۱ واحد افزایش یافت.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha