۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
مزیت های استفاده از تجارب بخش خصوصی و دانش بنیان ها در ساخت و ساز
یادداشت؛

مزیت های استفاده از تجارب بخش خصوصی و دانش بنیان ها در ساخت و ساز

پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان با ارسال یادداشتی به خبرگزاری بازار معتقد است تجارب بخش خصوصی و ایده های مدیران نسبت به نحوه استفاده از دانش بنیان ها در ساخت و ساز رشد فن آوریها را شاهد خواهیم بود.

فرشید پورحاجت؛ بازار: بنا بر آمار و شواهد میدانی صنعت ساختمان و احداث نقش مهمی در رونق اقتصادی، اشتغال زایی و کارآفرینی دارد. سال جدید مزین به اشتغال آفرینی و استفاده از تولید دانش بنیان نام گذاری شد. استفاده از فن آوری های نوین و تکنولوژی های جدید در ساخت و ساز شهری و تغییر نگاه سیاست گذاران مدیریت شهری ضرورت پیدا می کند.
متاسفانه وابستگی و دلبستن به مواد خام و انرژی های مصرفی غیر قابل بازگشت مثل، نفت و گاز باعث شده نحوه برخورداری از انرژی ها مثل خورشید و باد و به کارگیری آنها در وسایل گرمایشی و سرمایشی و مهندسی ساخت مورد غفلت و سهل انگاری قرار گیرد.
ایران با داشتن منابع خدادادی و جغرافیای مستعد در صورت استفاده بهینه از انرژی های فوق می تواند به هاب منطقه در بهره برداری از انرژی های نو تبدیل گردد به شرطی که نگاه دولت با ارائه بسته های تشویقی به سازندگان و انبوه سازان و سرمایه گذاری در این بخش مورد حمایت جدی قرار گیرد نه اینکه همه چیز در حد حرف و شعار باقی بماند در این صورت این بار که خیلی کج شده هرگز به مقصد نمی رسد.
ایران از مسیر رشد و توسعه تولید دانش بنیان حتی از کشورهای همسایه خود عقب است. باید پرسید چه عواملی اجازه نمی دهد انرژیهای پاکی چون باد و خورشید در تولید و ساخت مسکن و ساختمان مورد بهره برداری قرار گیرند.
چرا با داشتن این همه ظرفیت و پتانسیل و نیروی انسان ماهر مهندس، آمارها نشان می دهد که هنوز در مراحل ابتدایی استفاده از انرژی های سالم و فن آوری های نوین هستیم.
نظامات حاکمه مهندسی در ایران یکی از علت های اصلی عدم موفقیت و پیشرفت دانش مهندسی تبدیل شدند. سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار بود اولویتش حرفه مندی مهندسان باشد بخاطر نوع سیستم بروکراتیک بسته، رانتی، عدم گردش نخبگان، وجود تعارض منافع و بخشی نگری امکان نوع آوری و ایده پردازی مهندسان جوان را گرفت.
سازمان نظام مهندسی تاکنون کدام ایده و طرح و دانش بنیانی را رونمایی کرده است. چند همایش موفق دارای خروجی مطلوب در این زمینه برگزار کرده است. چرا خبری از تولید فکر و تشویق مهندسان به طرح های خلاق دیده نمی شود. در عوض بازار کوپن فروشی، ارجاع کار و حتی امضا فروشی داغ و محل نزاع مهندسان است. مگر رسالت سازمان نظام مهندسی ساختمان نرخ گذاری و مهرفروشی بود.؟!

بهره مندی از فن آوری های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه ها و ... را به همراه خواهد داشت. ولی چرا این مهم مورد اهتمام متولیان امر قرار نمی گیرد.چرا از مدل های رشد و توسعه سایر کشورها الگو نمی گیریم

بی شک بهره مندی از فن آوری های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه ها و ... را به همراه خواهد داشت.
ولی چرا این مهم مورد اهتمام متولیان امر قرار نمی گیرد.چرا از مدل های رشد و توسعه سایر کشورها الگو نمی گیریم.
به نظر می رسد نظام تصمیم گیری در ایران دچار روزمرگی و کاهلی در ابعاد گوناگون شده و قدرت تشخیص و تحلیل دقیق از شرایط کنونی کشور را ندارد.
تکیه بیش از حد به خام فروشی بخاطر غنای این سرزمین باعث گردید ارکان حاکمیتی از طرح های نخبگان و طرح پژوهشی در راستای استفاده از تولید دانش بنیان غفلت ورزند. رفتاری که فرار مغزها و سیل مهاجرت نخبگان را رقم زده است.
تقویت تولید دانش بنیاد نیازمند تغییر نگاه و رویکردها دارد. باید از ایده ها و اختراعات مهندسان جوان توانمند استقبال شود.سیاست جذب حداکثری فارغ از هرگونه پیش‌داوری و ممیزی عقیدتی اولویت باشد.
مدتهاست نهادهای متولی صرفا متکی به اعداد و ارقام به رشد و توسعه کشور اشاره می کنند که هیچ کدام‌قابل راستی آزمایی نیستند. هیچگونه مشورتی با نهادهای صنفی و مدنی همچون انجمن های انبوه سازی در راستای نحوه استفاده از فن آوری های نوین و دانش بنیان در صنعت ساختمان انجام نمی شود.
همچنان تصمیم گیری ها در اتاق های بسته و بدون حضور کارشناسان و متولیان بخش خصوصی صنعت ساختمان که سال ها دستی بر آتش دارند گرفته می شود.
یکی دیگر از نتایج ملموس بهره مندی از فن آوری ها نوین در شهرسازی حفظ محیط زیست است. زیست بوم ایرانیان بخاطر استفاده بی رویه از منابع و مخازن بین نسلی در حال نابودی فاجعه آمیز شده است.
به راستی اگر از تجارب بخش خصوصی و ایده های مدیران آنها نسبت به نحوه تولید دانش بنیان در ساخت و ساز استفاده شود می توان طی سال های آتی شاهد رشد و شکوفایی فن آوری ها و انرژی های سالم بود. در غیر این صورت ابلاغ بخشنامه ها و آیین نامه های دست و پا گیر و نگاه آمرانه از بالا به پایین در امر تولید وسرمایه گذاری بی فایده و آب در هاون کوبیدن است.
در این صورت امید چندانی به جایگزینی تولید دانش بنیان در صنعت ساختمان به جای روش های سنتی سازی مرسوم نمی توان داشت.
بی گمان وضع قوانین و همچنین سرمایه گذاری های گسترده توسط بخش خصوصی، در دراز مدت تأثیرات مثبت بسیاری در تقویت تولید دانش بنیان در ساخت و ساز ایران خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha