۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
سرعت افزایش قیمت محصولات کشاورزی شتاب گرفت
مطالعات بازار نشان داد؛

سرعت افزایش قیمت محصولات کشاورزی شتاب گرفت

با تداوم تنش ها بین روسیه و اوکراین و تشدید تحریم ها علیه روسیه قیمت محصولات کشاورزی در جهان رشد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای درگیری های روسیه و اوکراین قیمت محصولات کشاورزی در دنیا رشد کرد زیرا دو کشور درگیر جنگ در زمره بزرگترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی در دنیا هستند.

گزارشها نشان می دهد در این روزها روند افزایش قیمت محصولات کشاورزی در دنیا سرعت گرفته است و نگرانی ها از ایجاد بحران غذایی هم بیشتر شده است. فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «از یک طرف کمبود عرضه محصولات کشاورزی باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار جهانی شده است و از طرف دیگر افزایش قیمت نفت و فراورده های نفتی سبب شد تا هزینه حمل و نقل در بازار رشد کند و به دنبال آن محصولات کشاورزی با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده های نهایی برسد.»

با بالا گرفتن درگیری های روسیه و اوکراین و امضای قانون منبع صادرات شماری از کالاهای اساسی از روسیه، قیمت غلات به خصوص گندم در بازارهای جهانی اوج گرفت ولی بررسی ها نشان می دهد در روزهای اخیر سرعت افزایش قیمت محصولات کشاورزی و غلات در دنیا رشد کرده است. ر

شدی که نشان از بیشتر شدن اثر این بحران روی بازارهای مهم و استراتژیک دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز در هفته های اخیر قیمت گندم به بالاترین سطح طی ۱۴ سال اخیر رسیده است و با توجه به دامنه بحران های روسیه و اوکراین هیچ چشم اندازی برای توقف روند افزایش قیمت در بازار دیده نمی شود.

در نیمه ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی به ۱۰.۹۵ دلار رسید که ۷۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است . در همین روز قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی برابر با ۱۲.۹۴ دلار بود که بالاترین قیمت ثبت شده طی ۱۴ سال اخیر است.

این رسانه با اشاره به اختلال در عرضه غلات در دنیا و به خطر افتادن امنیت غذایی مردم به خصوص در کشورهای در حال توسعه و فقیر نوشت: «بخش های زیادی از اروپا و شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه برای تامین نیاز غذایی خود به علات وارداتی از کشورهای روسیه و اوکراین وابسته بودند و این بحران باعث شد تا امنیت غذایی آنها از بین برود. از طرف دیگر نشانه ها حکایتی از کاهش سطح درگیری ها ندارد و با پذیرش این واقعیت باید منتظر تداوم روند افزایش قیمت گندم و دیگر غلات بود.»

فایو هم از تحریم های وضع شده علیه روسیه ابراز نگرانی کرده است. در گزارش فایو آمده است:« از یک طرف افزایش قیمت گندم و دیگر غلات به دلیل درگیری های روسیه و از طرف دیگر تحریم های غرب علیه روسیه باعث می شود تا فشار بیشتری به بازار غلات وارد شود و قیمتها بازهم افزایش یابد. از طرف دیگر کشورهای وارد کننده غلات هم با افزایش قیمت توان خرید را از دست می دهند و در این شرایط تامین غذای شمار زیادی از مردم در کشورهای در حال توسعه به خطر می افتد.»

پیش بینی می شود تا پایان یافتن درگیری ها روند افزایش قیمت گندم و ذرت در دنیا ادامه داشته باشد ولی این مساله می تواند بحران های سلامتی زیادی در دنیا ایجاد کند و امنیت غذایی مردم را در دنیا از بین ببرد.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      سلام خدا بدادمردم برسد
    • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      4 0
      اصلا این قیمت گندم نیست اصلا با مخارجی ک ما داریم برا زمینهای گندم انجام میدیم برابری نمیکنه اقای جهاد کشاورزی حداقل کود به کشاورزان بده ازاد با کلی قیمت بالا نخرن از این سمت دولت قیمت گندم رو اورد پاین در حالی تو کشورهای دیگه قیمت گندم دو و نیم دلار و از این سمت جهاد کشاورزی کود رو ازاد به کشورهای دیگه با قیمت بالا میده
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      خدا کنه روز به روز قیمت بره بالا کشاورزا برا یه بارم شده رنگ وبویی بگیرن