۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
 دولت موظف به تدوین «طرح جامع حمل‌ونقل» در کشور است
پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس:

دولت موظف به تدوین «طرح جامع حمل‌ونقل» در کشور است

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس از وظایف مهم دولت را تدوین طرح جامع حمل‌ونقل دانست و نبود آن را موجب سهم‌خواهی و تأثیر منفی بر تولید ناخالص ملی عنوان کرد.

به گزارش بازار، یاسر حاتم زاده در رابطه‌ با چگونگی تحقق اقتصاد حمل‌ونقل به نفع اقتصاد کلانِ ملی گفت: حمل‌ونقل متأثر از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی است و توسعه زیر ساخت‌های حمل‌ونقل نیز به‌عنوان موتورِ پیشران اقتصاد ایفای نقش می‌کند.

وی با بیان این که حمل‌ونقل تأثیری شگرفت در پیشرفت اقتصادی کشورها دارد، افزود: سهم حمل‌ونقل در تولید ناخالص ملی ۸ و نیم درصد بوده و بخش عمده این سهم - بیش از ۸۰درصد- به عبور و مرور جاده‌ای مربوط است.

سهم ۱۰درصدی حمل‌ونقل در اشتغال
به گفته حاتم زاده در حوزه اشتغال نیز سهمی ۱۰درصدی به حمل‌ونقل می‌رسد و ضریب اشتغال‌زایی حمل‌ونقل در امور مختلف، قابل‌توجه است و لذا سرمایه‌گذاری در حیطه حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی، اشتغال‌زایی و... تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی با اعلام این که استفاده بهینه از این مسیر صورت نگرفته است، به الزامات قرن جدید در استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در این حوزه چالش‌هایی نیز پیش روست که نخستین آن، فقدان نظام یک‌پارچه حمل‌ونقلی است.

دیگر آن که فاقد طرح جامع حمل‌ونقل در کشور هستیم. باگذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب و تاکید سیاست‌های کلی بر حوزه حمل‌ونقل، اما این مهم مغفول مانده است. همچنین دولت مکلف است طرحی جامع برای حمل‌ونقل ارائه کند اما همچنان فاقد چنین طرحِ مهمی هستیم.

ابعاد استراتژیک و کوتاه‌مدت طرح جامع
حاتم زاده با اشاره به اهمیت استراتژیک و کوتاه‌مدت این طرح گفت: طرح جامع حمل‌ونقل در مناطق مختلف منجر به توزیع عادلانه خواهد شد و در غیر این صورت فرصت‌ها به‌صورت بهینه توزیع نمی‌شود.

این مدرس دانشگاه نبود طرح جامع حمل‌ونقل را موجب اعمال سلیقه و فشار لابی‌های مختلف عنوان کرد و گفت: ما باید تقاضای موجود و آتیِ حمل‌ونقل را برآورد کنیم تا مشخص شود چه سهمی به جاده، ریل، بخش هوایی و... می‌رسد ولی وقتی چنین برنامه‌ای وجود ندارد، نگرش‌ها کوتاه‌مدت شده و سهم‌خواهی‌ها نمود می‌یابد.

بی‌توجهی وزارت راه به حوزه حمل‌ونقل
وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، ادامه داد: با ادغام وزارت راه، مسکن و شهرسازی به نظر می‌رسد توجه لازم به راه‌سازی صورت نمی‌گیرد.

از دیگر سو حمل‌ونقل به‌صورت چندوجهی رشد نکرده و شقوق مختلف آن در کنار یکدیگر فعالیت نمی‌کنند که خود بر توسعه لجستیک اثرگذار است.

حاتم زاده همچنین به رشد مقطعی شاخص حمل‌ونقل اشاره و تاکید کرد هم اینک با چالش‌های جدی در این بخش روبه‌رو هستیم؛ لذا به اهداف موردنظر قانون و توسعه کشور دست نیافته‌ایم.

حمل‌ونقل؛ مسیر دورزدن تحریم
وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو چسبندگی دیگر کشورها به ایران را موجب تبدیل‌شدن به چهارراهِ عبور کالا در منطقه عنوان کرد.

حاتم زاده با بیان این مطلب افزود: در چنین شرایطی به‌راحتی نمی‌توانند ما را تحریم کنند ولی متأسفانه از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم.

وی یادآور شد: یکی از مدیران بخش حمل‌ونقل تاکید می‌کرد که پس از کرونا تقریباً کالایی در منطقه نبود که روی زمین بماند و جابه‌جا نشود؛ یعنی این که اعلام می‌شود ایران نقشی کلیدی و راهبردی در حمل‌ونقل منطقه دارد، عملاً رخ نداده است چون به ظرفیت‌های کریدوری کشور بی‌توجهیم.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha