۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
اتمام ۱۷ فاز در دست اجرای پارس جنوبی تا پایان سال
وزیر نفت خبر داد

اتمام ۱۷ فاز در دست اجرای پارس جنوبی تا پایان سال

زنگنه، وزیر نفت گفت: امسال در بخش دریا و خشکی پارس جنوبی، فقط سه واحد از فاز ۱۴ پارس جنوبی باقی می‌ماند و بقیه ۱۷ فاز در دست اجرا، تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بیژن زنگنه در حاشیه هفدهمین جلسه ستاد راهبری جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: امسال پارس جنوبی به ظرفیت ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز خام و هزار متر مکعب گاز در شبکه سراسری می‌رسد که این یک رکورد بزرگ است.

وی گفت: از طرح‌های دیگر گوره- جاسک است که برای اولین بار نفت خام و میعانات را از طریق دریای عمان و پایانه نفتی که در آن ایجاد می‌شود، می‌توانیم صادر کنیم که همه این طرح؛ ایرانی است.

آقای زنگنه افزود: برای اولین بار ورق‌هایی که برای نفت ترش لازم است در فولاد مبارکه ساخته شد و در فولاد اُکسین به ورق تبدیل و در لوله سازی‌های داخلی به لوله‌ای که قطر آن یک متر است تبدیل می‌شود.

وی گفت: در بخش پمپ‌ها و الکتروموتورها بزرگترین پمپ‌هایی که برای اولین بار در کشور ساخته شده با ظرفیت پنج مگاوات است که الکتروموتورهای آن در داخل سفارش داده می‌شود و موجب اشتغال زایی خواهد شد.

وزیر نفت به یکی دیگر از مهمترین طرح‌های امسال وزارت نفت اشاره کرد و افزود: بخش دیگر ۱۷ واحد جدید پتروشیمی است که در طول امسال بالای شش میلیارد دلار ارزش تولیدات آن است که سه طرح از این ۱۷ طرح؛ طرح‌های تولیدی مواد اولیه است که نزدیک به ۱۰ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی تولید می‌کند.

زنگنه گفت: طرح گازرسانی ایرانشهر به کنارک طرح مهم دیگری است که امسال دنبال می‌شود، همچنین فاز چهار پالایشگاه مجازی خلیج فارس یکی دیگر از طرح‌های مهمی است که امسال آن را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در بخش طرح‌های نگهداشت تولید در نفت؛ طرح‌های غرب کارون است که همه میادین آن مشترک است، بر این اساس، در این دولت می‌خواهیم قرارداد تمام میدان‌های مشترک بسته شود غیر از کارهایی که در غرب کارون، آذر، میدان‌های پایدار غرب، پارس جنوبی، فرزاد، فروزان شده است، بقیه آن‌ها کارهایشان انجام می‌شود.

زنگنه گفت: حفاری اولین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی امسال شروع می‌شود که به دلیل تحریم ها، شرکت توتال و ساین اوپن چین آن را ترک کردند و این کار را شرکت ایرانی دنبال می‌کند.

وی افزود: این طرح حجم عظیمی نفت و گاز و مواد پتروشیمی تولید می‌کند و از طرفی اشتغال زیادی برای پیمانکاران داخلی ایجاد خواهد کرد که منابع آن‌ها از صندوق توسعه ملی یا بازار سرمایه تأمین می‌شود.

کد خبر: ۱۴٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha