۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
افزایش بهای گاز در اروپا

افزایش بهای گاز در اروپا

در پی درخواست روسیه برای پرداخت هزینه گاز ارسالی به واحد پول روبل، بهای گاز در اروپا افزایش یافت.

به گزارش بازار، بهای گاز در اروپا باردیگر صعودی شد. این گزارش می افزاید به دنبال درخواست روسیه برای پرداخت هزینه گاز ارسالی اش به اروپا با واحد پولی روبل، بهای گاز در اروپا افزایش یافت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد در آینده بهای گاز صادراتی این کشور باید با روبل پرداخت شود. بسیاری به این موضوع به منزله تلاشی برای تضعیف تحریم‌های غرب و تقویت واحد پولی این کشور که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌نگرند. پوتین اعلام کرده است قانون جدید درباره کشورهایی که روسیه را تحریم کرده اند، اما همچنان گاز صادراتی روسیه را دریافت می‌کنند، اعمال خواهد شد. فهرستی که ژاپن و اتحادیه اروپا را هم شامل می‌شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: «برخی از کشورهای غربی تصمیماتی غیرقانونی را به ادعای خود درباره بلوکه کردن دارایی‌های روسیه گرفته اند. این اقدام جمعی غرب محدودیتی را درباره تکیه بر واحدهای پولی آنها ایجاد می‌کند. ما این واحدهای پولی را حذف کرده ایم.» در همین حال میخائیل کروتیخین بنیانگذار شرکت روس انرژی گفت: «تصور نمی‌کنم که این کار عملی باشد و ما نه تنها از آلمان بلکه از ایتالیا و اتریش شنیده ایم که آنها همچنان به معاملات خود با شرکت گازپروم بر اساس قراردادهای کنونی ادامه خواهند داد. این به معنای آن است که پرداخت با یورو یا دلار خواهد خواهد بود.»

با توجه به قراردادهای موجود که بر اساس دلار و یورو هستند، رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان گفت: بیانیه درباره پرداخت با روبل در وهله نخست به منزله نقض قرارداد است. ما هم اکنون با شرکای اروپایی خود درباره نحوه پاسخگویی به این موضوع مشورت می‌کنیم. خبرنگار دویچه وله نیز تصریح کرد: بانک‌های غربی، امور تجاری خود را با واحد پولی روبل انجام نمی‌دهند. بانک‌های روسیه می‌تواند واحدهای پولی را مبادله کنند. اما این موضوع با توجه به نیاز روسیه به واحد پولی خود تحریم‌ها را تضعیف می‌کند و سبب تقویت روبل می‌شود. این اقدام به معنای آن است که درخواست پوتین سبب پیچیده‌تر شدن تلاش بلندمدت و دردناک اروپا برای وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه می‌شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha