۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قفل وبست نوروزی جاده های شمال| زیرساخت‌های حمل و نقلی لنگ می‌زند
بازار گزارش می دهد؛

قفل وبست نوروزی جاده های شمال| زیرساخت‌های حمل و نقلی لنگ می‌زند

ساری- شوق و خیز مسافران بهاری به مازندران و سفر بیش از دو میلیونی مهمانان بهاری درپی زیرساخت‌های ضعیف حمل ونقل، ترافیک و قفل شدن معضل دوباره راه‌ها کرده است.

بازار، گروه استان ها: جاده های مازندران که در دو سال اخیر وزیرسایه کرونا، روزهای خلوتی را پشت سر گذاشته بودند، با رفع منع سفرهای نوروزی و شوق هموطنان برای سفر به شمال، دوباره زیربار سنگین ترافیک رفت.

ترافیک چندکیلومتری وسنگین منتهی به شهرهای استان مازندران، نبود زیرساخت های حمل ونقلی وضعف آن سفر مسافران را به مازندران سخت وطولاتی کرده است. همچنین انسداد و یکطرفه شدن مقطعی مسیرهای ارتباطی شمال سبب شده تا فاصله سه ساعته پایتخت تا مسافران به بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت بکشد.

بارش برف و کولاک نیز بر رنج سفر مسافران به مازندران و شمال افزود و نداشتن زنجیرچرخ و تجهیزات ایمنی خودروی برخی از آنان را در راه های استان زمنیگر کرده است.

قفل مسیرهای ارتباطی از کندوان تا جاده های درون شهری
عباسعلی مسافری که به همراه خانواده اش به مازندران سفر کرده است، با اشاره به قفل و راهبندان ناشی از برف و کولاک و ترافیک سنگین در محور کندوان اظهار داشت: ناایمن بودن مسیر و ازحام جمعیت و مسافر ضرورت تقویت زیرساخت های ارتباطی استان را الزامی می سازد.

وی با عنوان اینکه بیش از ۱۰ ساعت در ترافیک محور کندوان رانندگی کردم، اظهار داشت: این مسیر در روزهای عادی حداکثر سه ساعت طی می شود و افزایش شمار مسافران وسفر موجب راهبندان و ترافیک طولانی در آن شده است.

قفل وبست نوروزی جاده های شمال| زیرساخت‌های حمل و نقلی لنگ می‌زند

محورهای درون شهری مازندران نیز در ایام نوروز، روزها و شب های پرترافیک و راهبندانی را تجربه می کنند و محمد تیزرو با بیان اینکه مسیر چالوس تا تنکابن حداکثر یک ساعت زمان می برد، افزود: به دلیل نداشتن کمربندی و جاده ساحلی در ایام نوروز و ترافیک سنگین طی در این مسیر ۵۰ کیلومتری سه تا چهار ساعت طول می کشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: با توجه به اینکه آزادراه تهران شمال در حال بازگشایی کامل است و نزدیک شدن مسیر ارتباطی پایتخت با استان، مسیرهای شهرهای غربی باید توسعه یابد و نسبت به ایجاد آزادراه در آن اقدام شود.

کمبود امکانات رفاهی در حاشیه راه ها و جاده ها از مهمترین مشکلات محورهای استان مازندران به شمار می رود و ترافیک سنگین وراهبندان روزهای نوروزی این چالش ها را بیشتر نمایان کرده است.

بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های بین راهی وارد شود
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کمبود امکانات رفاهی از مهمترین مشکلات راه های استان به شمار می رود، افزود: باید بخش خصوصی را ترغیب به ایجاد زیرساخت ها و امکانات نظیر رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و غیره در حاشیه راه ها کرد.

وی از فرمانداران خواست تا خدمات بین راهی را در استان تقویت کنند و گفت: دستگاه های اجرایی مربتط در قبال مردمی که به استان به عنوان مقصد گردشگری سفر می کنند، وظیفه سنگینی دارند.

وی همچنین از روند آماده سازی ساحل در استان خبر داد و گفت: باید امکانات و زیرساخت های مورد نیاز را برای خدمات دهی به مسافران فراهم کرد.

محرومیت مازندران از حمل ونقل ترکیبی و ریلی
درحالی که ترافیک معضل روزهای نوروزی و تعطیلات در مازندران به شمار می رود نداشتن خط ریلی ساحلی و قطار سریع السیر از دیگر ضعف های حمل ونقل در مازندران به شمار می رود.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه استان از داشتن قطار و خط ریلی ساحلی محروم است، افزود: با توسعه خط ریلی در مناطق مختلف استان می توان بار ترافیک را از جاده های ارتباطی کاست.

قفل وبست نوروزی جاده های شمال| زیرساخت‌های حمل و نقلی لنگ می‌زند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه یکی از درخواست ها در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، برقراری خط ریلی استان های شمالی از آذربایجان تا مشهد مقدس بوده است، افزود: راه اندازی این خط سبب کوهتاترشدن مسیر ارتباطی تا مشهد مقدس می شود و حجم زیادی از ترافیک را کاهش می دهد.

وی یادآور شد: باید سیستم حمل ونقل ترکیبی را در استان تقویت کرد زیرا جاده های استان پاسخگوی حجم زیاد مسافران وارده به استان نیست.

ترافیک و قفل شدن راه ها سهم مازندرانی ها از تعطیلات و سفرهای نوروزی است و طرح های راهسازی نظیر ایجاد آزادراه ساحلی، آزادراه های ساری – قائمشهر و غرب مازندران همچنان در حال مطالعه و تملک زمین است.

از ۲۷ اسفندماه تا پایان اول فروردین بیش از دو میلیون مسافر به مازندران سفر کرده که بیش از ۹۰ درصد آن از طریق راه های ارتباطی زمینی و جاده ای مهمان مردم استان شدند و بارش برف سنگین و کولاک، انسداد چندباره مسیرهای ارتباطی و ترافیک سنگین و زیرساخت های ضعف، خاطر آن را آزرده کرده است.

کد خبر: ۱۴۲٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha