۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵
 خسارت ۴۰ هزار میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری

خسارت ۴۰ هزار میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری

بر اساس آمارهای رسمی که در آبان‌ماه سال گذشته اعلام شد، با شیوع ویروس کرونا در کشور، خسارت ۴۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت گردشگری وارد شد.

به گزارش بازار، داوود نخکوب نیاسری، در مورد وضعیت گردشگری کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: با همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش سفرهای خارجی و داخلی صنعت هتل‌داری، آژانس‌های مسافرتی، تورگردانی و گردشگری و... متضرر شدند.

وی افزود: در دو سال اخیر با شیوع کرونا آمار گردشگری باتوجه‌به شدت و افزایش شیوع کرونا حتی به صفر رسید و همه فعالان صنعت گردشگری مشکلات و دوران سختی را گذراندند و یکی از اتفاق‌های مهم و نقطه عطف حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی انتخاب مهندس ضرغامی به سمت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور بود.

نخکوب نیاسری با بیان اینکه در زمان همه‌گیری کرونا به جز توریسم درمانی تقریباً ورود هیچ مسافر خارجی و توریسم و گردشگری به کشور وجود نداشت بیان داشت: پس از انتصاب وزیر جدید با تدبیری که اندیشیده شد در راستای رونق صنعت گردشگری از اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۰ صدور روادید گردشگری برای ورود مسافران و گردشگران خارجی به کشور آغاز شد تا صنعت گردشگری احیا و چرخ گردشگری به حرکت در بیاد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا برای صنعت گردشگری تسهیلاتی در نظر گرفته شد و استراحت پرداخت اقساط وام‌ها که برای فعالان عرصه گردشگری در نظر گرفته شده بود تا پایان سال تمدید شد بیان داشت: اگر این موارد بخواهد برای ۶ ماهه ابتدای سال جدید هم تمدید شود باید دولت برنامه‌ریزی کند.

ضرر تورگردان‌ها از تعطیلی گردشگری
وی اضافه کرد: یکی از گروه‌هایی که در حوزه گردشگری در مدت‌زمان شیوع کرونا به‌شدت آسیب دیدند تورلیدرها و راهنمایان گردشگری بودند که این گروه افراد به دلیل اینکه فعالیت‌های محلی در منطقه دارند با حداقل شدن مسافران و تعطیلی گردشگری دیگر درآمدی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: این قشر که اغلب درآمد روزمزد داشته‌اند با وجود تسلط به دو زبان و آشنایی کامل به منطقه‌های گردشگری با شیوع کرونا و کاهش مسافران به مشکلات اقتصادی زیادی برخورده‌اند و مجبور شده‌اند که شغل خود را کنار بگذارند.

نخکوب نیاسری در ادامه با بیان اینکه سال‌ها بحث بیمه این گروه از افراد انجام نمی‌شد و اغلب بیمه هم نبوده‌اند گفت: در سال ۱۴۰۰ گروهی از این افراد بیمه شده‌اند و در بودجه ۱۴۰۱ نیز ردیف اعتباری برای بیمه این گروه‌ها تخصیص‌یافته که در صورت تأمین اعتبار تعدادی زیادی از این افراد در حوزه گردشگری بیمه خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: باتوجه‌به اینکه ارتباط بین بخش‌های مختلف صنعت گردشگری در دو سال شیوع کرونا قطع شده بود و دیگر امکان اینکه فعالان صنعت گردشگری از بازار دور بمانند وجود نداشت، لذا پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و خوشبختانه در حاشیه نمایشگاه‌ها قراردادهای خوبی نیز در این حوزه منعقد شد.

این خبرنگار حوزه گردشگری ادامه داد: در دو سال اخیر و به دنبال تعطیلی‌های ناشی از کرونا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران بهترین رویداد در حوزه گردشگری بود و خوشبختانه این نمایشگاه نیز در مساحت ۲۸ هزار مترمربع در ۴۵۰ غرفه و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و با استقبال بسیاری مواجه شد.

صنعت گردشگری زیر خروارها فشار کرونا
وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری با همه اهمیت و جایگاه اقتصادی و فرهنگی که برای کشور دارد هنوز نتوانسته آن‌چنان که باید روی پای خود بایستد اظهار داشت: استقبال از برگزاری نمایشگاه نشان داد باید با بیماری کرونا کنار بیاییم و با رعایت مسائل بهداشتی در صنعت گردشگری و حمل‌ونقل تلاش کنیم تا صنعت توریسم در کشور احیا شود و بتوانیم صنعت گردشگری را از زیر خروارها فشار ناشی از شیوع کرونا بیرون بیاوریم

این خبرنگار حوزه گردشگری در ادامه با معرفی منطقه گردشگری نیاسر که از مناطق زیبای کوهستانی در دل کویر و در فاصله ۴ کیلومتری کاشان است و جاذبه طبیعی چون آبشار زیبای نیاسر و جاذبه فرهنگی به قدمت تخمین زده شده ۷ هزارساله و آتشکده‌ای با قدمت ۶ هزارساله دارد گفت: تمام میوه‌های کوهستانی در منطقه نیاسر وجود دارد.

وی به گردشگران نوروزی توصیه کرد؛ از معماری و خانه‌های پلکانی در منطقه اورامات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان که در سال ۱۴۰۰ ثبت جهانی یونسکو شده‌اند بازدید کنند.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha