۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی بافت‌های فرسوده
معاون وزیر راه و شهر سازی خبر داد

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کسانی که ملک شان در محدوده بافت‌های فرسوده شهری واقع شده است، برای نوسازی می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت بهره‌مند شوند.

به گزارش بازار، محمد آیینی دبیر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار افزود: این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه حمایتی وزارت راه و شهرسازی و همچنین سایت تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران با واردکردن کد جام یا کد پستی مطمئن شوند که ملک شان در محدوده بافت فرسوده قرار گرفته است یا همین طور کد جام شان را وارد کنند و اگر طرح شان پروانه نوسازی گرفته باشد، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

او ادامه داد: این تسهیلات بدون سپرده گذاری است و همین که ملک در بافت فرسوده واقع باشد کافی است و بانک عامل که بانک مسکن است این وام را پرداخت خواهد کرد.

آیینی افزود: این وام در همه شهرها چه کلانشهرها و چه تهران و سایر شهرها ۱۵۰ میلیون تومان با سود صفر درصد است و بقیه تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۸ درصد است بنابراین در تهران سود ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات حدود ۱۲ درصد خواهد شد، کلانشهرها ۱۱ درصد و سایر شهرها حدود ۱۰ درصد می‌شود.

او اضافه کرد: البته در بافت فرسوده پیرامونی، حدود ۲۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان اضافه می‌شود که نرخ سود آن ۹ درصد است و اگر مالک واحد فرسوده مشمول طرح نهاد حمایتی باشد، نرخ سود آن ۴ درصد خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار افزود: ساده‌ترین راه برای اینکه کسی بفهمد ملکش در بافت فرسوده است یا خیر؟ این است که به سایت سامانه حمایتی وزارت راه و شهرسازی و همچنین سایت تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران مراجعه کند و کد پستی یا کد جام درج شده بر روی سند ملک را وارد کند تا مطمئن می‌شود.

آیینی درباره تسهیلات شهرداری‌ها برای بافت‌های فرسوده هم گفت: خوشبختانه با شهرداری‌ها همکاری خوبی داریم و برابر ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، شهرداری‌ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف بدهند و تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند تخفیف دهند که خوشبختانه اکثر شهرداری‌های این کار را انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه اکنون شهرداری‌ها به طور متوسط بیش از ۸۵ درصد تخفیف می‌دهند از شهرداری‌ها خواست زمان صدور پروانه را هم کوتاه کنند، چون الان در کشور صدور پروانه بیش از هفت تا هشت ماه طول می‌کشد.

او اضافه کرد: با تفاهم‌هایی که انجام شده است اکثر شهرها برنامه دارند که این زمان را کوتاه کنند و به دو ماه برسانند و این برای سرمایه گذار و سازنده بسیار مهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار گفت: بانک عامل برای اعطای تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان، بانک مسکن است، اما مازاد بر آن تا ۶۰۰ میلیون تومان برای آن چهار شهری که گفته شد برای بافت پیرامون حرم مطهر، صندوق سرمایه گذاری حرم مطهر که از خود زیر مجموعه شرکت بازرسان این شهرها است این منابع را تامین کرده است.

آیینی افزود: خوشبختانه در مقایسه با سه سال گذشته و همین طور در این چند ماه با حمایتی که وزیر راه و شهرسازی داشت سه و نیم برابر دوره سه سال گذشته منابع برای این کار تامین شده است.

او اضافه کرد: دولت نشان داده در اجرای سند تحول و نوسازی بافت‌های فرسوده، گام نخست را خیلی محکم برداشته است و قصد دارد که از نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در سال حمایت کند؛ بنابراین گزارش مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha