۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
قطب تولید سیب کشور از نبود سردخانه رنج می‌برد | دست دلالان در جیب باغدار
گزارش بازار؛

قطب تولید سیب کشور از نبود سردخانه رنج می‌برد | دست دلالان در جیب باغدار

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان یکی از قطبهای تولید سیب کشور، از نبود سردخانه و صنایع تبدیلی رنج می برد و سال‌هاست که باغداران، درنبود سردخانه محصولات تولیدی خود را به دست دلالان می‌سپارند.

صدیقه امیدی، بازار: این روزها ده ها غرفه موقت فروش میوه شب عید در گوشه و کنار خیابانهای شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد برپا شده است در این غرفه ها سبدهای سیب و پرتقال تا سقف غرفه ها بالا رفته و خریداران برای خرید میوه ارزانتر از قیمت بازار صف بسته اند اما این همه ماجرا نیست. در شهرستان بویراحمد و دنا که یکی از مناطق اصلی تولید سیب در جنوب غربی کشور است، خریداران که خود اغلب باغداران سیب هستند، با خرید هر سبد سیب آهی نیز می کشند.

آنها تا دیروز خود تولید کننده بودند و به دنبال مشتری برای فروش سیب هایشان اما اکنون جایشان عوض شده و باید نقش خریدار را بازی کنند. آنهم در حالی که در فصل برداشت سیب به دلیل نبود مشتری و زیرساختهای نگهداری یا محصولشان روی دستشان ماند و یا هم دلالان چوب حراج برآن زدند و به کمترین قیمت خریدند تا حتی هزینه نگهداری از باغ هم حاصل نشود.

۶.۵ هزار هکتار سطح کشت
این سالها به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، دولت نتوانسته آنگونه که باید محصولات باغداران استان را خریداری کند. عمده خرید دولت برای تامین میوه شب عید بوده اما سهم میوه استان در این خرید کمتر از توان تولید استان است به گفته سید علی معتمدی مدیرکل جهاد کشاورزی استان در گفتگو با بازار، ۶٠٠ تن میوه شب عید در استان خریداری شده است. او این میزان را ۳٠٠ تن سیب و۳٠٠ تن پرتقال عنوان می کند.

۶۰۰ تن میوه شب عید خریداری شده است

سطح زیر کشت باغ های سیب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶.۵ هزار هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار ۲۱۳ هزار و ۸۹ کیلوگرم از این میوه برداشت می شود. مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: در سال گذشته نزدیک به ۱۲۵ هزار تن سیب درختی از باغات این استان برداشت شد.

اکبر محمدی می افزاید: عمده سیب تولیدی در استان به خارج از استان می رود و در فصلی دیگر باز از طریق بازارهای میوه و تربار به استان باز می گردد و باغداری که خود روزی فروشنده با قیمت ارزان بود اینک باید با قیمت گرانتر حاصل از دست به دست شدن، محصولش را بخرد.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ تن از این میزان یعنی از ۶۰۰ تن مربوط به تولیدات استان کهگیلویه و بویراحمد است. یعنی یک سوم کل تولید، تاکید کرد: بازار مصرف سیب تولید شده در این منطقه در درون و خارج استان است مقداری نیز به صورت غیرمستقیم و با واسطه به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود اما کمبود سردخانه ها و صنایع تبدیلی کافی با توجه به میزان تولید سالیانه، نبود قیمت تضمینی و سوء استفاده دلالان و واسطه های خرید محصول سیب از مهمترین مشکلات این محصول در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

خرید تضمینی کفایت نمی کند
خرید محصولات باغی کشاورزان استان توسط دولت تنها مرهمی کوچک در مقابل زخم‌های بی‌شمار باغداران است. زیرا در این سال‌های بی‌پولی، دولت توانایی خرید محصولات زیادی ندارد و سر بسیاری از کشاورزان بی‌کلاه می‌ماند.
مشکلات ذکر شده باعث شده بسیاری از باغداران عطای باغداری را به لقایش ببخشند و برخی هم اقدام به ریشه کنی درختان خود کنند.

عمده سیب تولیدی در استان به خارج از استان می رود

منطقه کاکان در شهرستان بویراحمد یکی از اصلی ترین مناطق تولید سیب با کیفیت در استان است اما مردم این منطقه بکر و پر محصول هم از نبود زیرساخت های بخش کشاورزی می نالند در بازدید چندی پیش سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از منطقه کاکان شهرستان بویراحمد، مردم منطقه سفره دلشان را برای استاندار دولت سیزدهم پهن کردند و بیشترین مطالبه آنان مربوط به بخش کشاورزی و باغداری بود. آنها این روزها در حال سم پاشی و پاکنی باغات خود هستند اما در عین حال از هم اکنون دلهره پاییز و فصل برداشت را دارند که در نبود زیرساختها، چه بر سر دسترنج یک ساله شان می آید.

حمایت در سایه تسهیلات
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: با توجه به ظرفیت تولید میوه، سرمایه گذاری در بخش سردخانه ای دهستان کاکان حمایت می شود.

احمدزاده تصریح می کند: باغداری کاکان به ویژه در تولید سیب زبانزد است و حدود دو هزار هکتار از اراضی کاکان به باغداری اختصاص یافته است اما باغداران مشکلاتی از جمله نبود سردخانه دارند و ما از کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند ویژه حمایت می‌کنیم از مسئولان خواسته ام هر چه سریع‌تر ورود کنند و تسهیلات لازم را به این مهم اختصاص دهند.

به گزارش بازار، باغداران و مصرف کنندگان این استان هرساله قربانی کمبود زیرساختها می شوند. قصه غصه های آنان سر دراز دارد و تا زیرساخت ها مهیا نشوند این قصه را پایانی نیست. با این حال همه امیدوارند که در سال جدید گشایشی رخ دهد و سهم باغداران این استان از باغداری تنها پینه های نقش بسته بر دستانشان نباشد.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha