۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
تحریم غرب علیه پوتین؛ کشف فرصتهای جدید در مناسبات تجاری تهران_مسکو| تلاش برای سهم زیاد بازار روسها
گفتگوی بازار با دیپلمات سابق ایران در مسکو؛

تحریم غرب علیه پوتین؛ کشف فرصتهای جدید در مناسبات تجاری تهران_مسکو| تلاش برای سهم زیاد بازار روسها

«سید جواد آرامی» می گوید: وضع تحریم های جدید علیه روسیه، فرصت جدیدی را برای ایران در مناسبات دوجانبه با روسیه و منطقه فراهم خواهد کرد به طوری که ایران باید در راستای منافع خود هوشمندانه رفتار کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: حمله این روزهای روسیه به اوکراین که نزدیک به سی روز از آغاز آن می گذرد را می‌توان نقطه عطف جدی در تغییر نظم بین المللی دانست. در بحبوحه این جنگ، اگر روسیه بتواند دستاوردهای سیاسی_اقتصادی را جایگزین دستاوردهای میدانی کرده و به این بحران با پیروزی پایان دهد، نه تنها قدرت نظامی خود را به جهانیان نشان می دهد، بلکه بر شکل گیری نظم جدید در جهان نیز اثر خواهد بود. اما، در صورتی که در باتلاق جنگ اوکراین اسیر شود، وضعیت به گونه ای دیگر خواهد بود.

در زمان جنگ خلیج فارس، ایالات متحده نه فقط در قدرت نظامی بلکه در قدرت اقتصادی هم بی رقیب بود و بر همین اساس، توانست نظام هژمونیک مدنظر خود را پیاده سازی کند، در حالی که روسیه امروز فاقد چنین برتری است. در اینجاست که نقش یک قدرت بزرگ اقتصادی مانند چین که بیشترین سود را از این جنگ به دست خواهد آورد، برجسته می‌شود تا مکمل قدرت نظامی روسیه شود.

با اشغال اوکراین، روسیه البته ضربه سنگینی به جایگاه جهانی آمریکا که قدرتش رو به افول است و نمود آن را در خروج از افغانستان در ماههای گذشته مشاهده کردیم، وارد خواهد کرد. همین امر، پوتین را برای یکه تازی حریص نموده است. با این حال، خود روسیه نیز تحت فشارهای اقتصادی شدید ناشی از جنگ و تحریم قرار خواهد گرفت.

در این میان، برای چین بهتر از این نمی شود که رقیب بزرگترش امریکا اینگونه بیش از پیش تضعیف شده و رقیب کوچکترش به کمک های اقتصادی این کشور وابسته تر شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حمله روسیه به اوکراین نشانگر شتاب روند انتقال قدرت از آمریکا به روسیه و چین است که بر اساس هوشمندی خود از این جنگ منتفع خواهند شد.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی را با «سید جواد آرامی» دیپلمات سابق ایران در مسکو و کارشناس مسائل اوراسیا در رابطه با بحران اوکراین و تاثیر تحریم های امریکا علیه روسیه ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

سید جواد آرامی در ابتدا گفت: با اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک موج جدیدی از تحریم های غرب علیه روسیه آغاز گردید که با حمله روسیه به اوکراین به نقطه اوج خود رسید، که از لحاظ حجم و کیفیت نوعی رکورد محسوب می شود، طی ۱۱ روز تعداد ۵۵۰۰ نوع تحریم علیه روسیه وضع شد که در مقایسه با تحریم های اعمال شده علیه ایران در طی ۴۰ سال با تعداد سه هزار و ششصد تحریم، علیه سوریه از سال ۲۰۱۱ با تعداد دو هزار و ششصد و علیه کره شمالی طی این همه سال دو هزار تحریم وضع شده، بسیار گسترده است و پیش بینی می شود که با طولانی شدن و فرسایشی شدن جنگ این تحریم ها افزایش یابد.

وی افزود: اعمال این همه تحریم از سوی غرب برای مقامات روسیه نیز غیر قابل باور بود تا جایی که لاوروف وزیر خارجه این کشور در مصاحبه ای اعلام کرد که او فکر نمی کرده که موضوعات ورزشی، فرهنگی و روابط انسانی هم وارد لیست تحریم ها شود.

این کارشناس مسائل اوراسیا ادامه داد که به هر حال، تحریم ها علیه روسیه در دو حوزه نرم و سخت انجام گرفته که به لحاظ گوناگونی به ۱.تحریم رسانه ای ۲. تحریم ورزشی ۳. تحریم فرهنگی ۴. تحریم بانکی ۵. تحریم مراودات بازرگانی ۶. تحریم انرژی ۷. تحریم واردات نفت از روسیه ۸. تحریم خودرویی ۹. تحریم حریم هوایی ۱۰. تحریم خروج برندهای معروف از روسیه ۱۱. تحریم شرکت هواپیمائی ۱۲. تحریم کشتیرانی ۱۳. تحریم صدور ویزا و سفر اتباع روسیه ۱۴. تحریم همکاری فضایی ۱۵. تحریم فن آوری های دیجیتال ۱۶. تحریم سرمایه گذاری ۱۷. تحریم مقامات، ثروتمندان و خانواده‌هایشان ۱۸. تحریم تأمین مالی خرید مواد خام از روسیه ۱۹. تحریم ارائه خدمات فنی و مهندسی تقسیم شده است.

آرامی: پوتین اقدام به منطبق کردن اقتصادی روسیه با شرایط تحریمی و از بین بردن آثار تحریمی و تبدیل آن از تهدید به فرصت نمود که می توان به تبدیل سه چهارم ذخایر ارزی روسیه به طلا و فلزات گرانبها، توجه به تولیدات داخلی، توسعه تجارت با کشورهای غیرغربی از چین تا برزیل، توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ... اشاره کرد

دیپلمات سابق ایران در مسکو اذعان کرد که از سال ۲۰۱۴ با الحاق کریمه به روسیه، تحریم های سخت اقتصادی و سیاسی علیه این کشور آغاز شد و موجب فرار سرمایه ها، کاهش میزان ذخایر ارزی، افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت و نوسانات ارزی، کاهش درآمد مردم، افزایش هزینه های بخش های مختلف، افزایش قیمت های مواد غذایی و در نهایت رکورد اقتصادی شدیدی گردید به طوری که پوتین با انجام تدابیری روسیه را از آن شرایط سخت عبور داد.

وی گفت: همچنین پوتین اقدام به منطبق کردن اقتصادی روسیه با شرایط تحریمی و از بین بردن آثار تحریمی و تبدیل آن از تهدید به فرصت نمود که می توان به تبدیل سه چهارم ذخایر ارزی روسیه به طلا و فلزات گرانبها، توجه به تولیدات داخلی، توسعه تجارت با کشورهای غیرغربی از چین تا برزیل، توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ... اشاره کرد.

سید جواد آرامی تصریح کرد که در حال حاضر بیشتر تحریم ها جنبه نرم دارند و هدف آنها منزوی کردن روسیه و تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم روسیه است. تاکنون فقط ۴۰ کشور جهان که در جناح غرب قراردارند از تحریم ها علیه روسیه حمایت کرده اند، در حالی که بیشتر کشورهای مستقل جهان از جمله چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه، پاکستان و ... نه تنها از این تحریم ها حمایت نکرده اند بلکه به تحریم های جدید غرب علیه روسیه به مثابه فرصت جدید برای توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه نگاه می کنند و در تلاش هستند سهم قابل توجهی از بازار روسیه را کسب کنند.

وی افزود: البته در میان کشورهای غربی نیز در مقابل تحریم روسیه نوعی انشقاق و اختلاف بوجود آمده است؛ برای نمونه آلمان و فرانسه ظاهراً تحریم های اقتصادی علیه روسیه وضع کرده اند، اما در عمل به دنبال حل بحران و از سرگیری مناسبات هستند و در پاره ای از مسائل اقتصادی حاضر به تحریم کامل این کشور نشده اند.

تحریم ها بر افزایش تعداد بیکاران، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش ارزش روبل تاثیر به سزایی خواهد داشت، اما می تواند به فرصت های جدیدی برای روسیه تبدیل شود

دیپلمات سابق در مسکو گفت: تحریم های صورت گرفته علیه روسیه، تراکنش ها و مبادلات مالی این کشور را در سطح جهان با مشکل مواجه خواهد کرد، اما اقتصاد روسیه را فلج نخواهد کرد.

وی افزود: در حقیقت، این تحریم ها بر افزایش تعداد بیکاران، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش ارزش روبل تاثیر به سزایی خواهد داشت، اما می تواند به فرصت های جدیدی برای روسیه تبدیل شود. تنها تحریمی که می تواند به اقتصاد روسیه آسیب شدید بزند، تحریم صادرات نفت و گاز است که منجر به فلج شدن اقتصاد این کشور می شود. البته، غرب به خاطر منافع خود از وارد شدن به آن خودداری کرده است.

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: با این حال، دولت روسیه علی رغم تاثیر منفی این تحریم ها بر بهبود وضعیت معیشت و زندگی تلاش کرده و با اجرای تدابیری سعی کرده تا با آثار تخریبی این تحریم ها مقابله کند. طبق نظر سنجی صورت گرفته در روسیه، ۷۱ درصد مردم از این اقدام حمایت کرده اند و احساسات ملی گرایی مردم روسیه و محبوبیت پوتین نیز افزایش یافته است.

وضع تحریم های جدید علیه روسیه، فرصت و ظرفیت جدیدی را برای ایران در مناسبات دوجانبه با روسیه و منطقه فراهم خواهد کرد که ضرورت دارد ایران نسبت به آن هوشمندانه و دقیق رفتار نماید و با داشتن تدابیر لازم از وضعیت بوجود آمده در راستای منافع خود استفاده نماید

آرامی در پایان گفت: وضع تحریم های جدید علیه روسیه، فرصت و ظرفیت جدیدی را برای ایران در مناسبات دوجانبه با روسیه و منطقه فراهم خواهد کرد که ضرورت دارد ایران نسبت به آن هوشمندانه و دقیق رفتار نماید و با داشتن تدابیر لازم از وضعیت بوجود آمده در راستای منافع خود استفاده نماید و در حوزه همکاری با روسها در ارائه راه کارهای دور زدن تحریم ها، توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه، تقویت همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کسب سهم قابل توجهی از بازار روسیه، کمک به اقتصاد محور مقاومت تلاش نماید.

کد خبر: ۱۴۱٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha