۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
دردسرهای صادرات کالاهای انرژی‌بر برای اقتصاد؛ این مشکل امروز ماست
کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار تحلیل کرد

دردسرهای صادرات کالاهای انرژی‌بر برای اقتصاد؛ این مشکل امروز ماست

یک کارشناس اقتصادی و مالی با تاکید بر اینکه مشکل کشور در حال حاضر فارغ از اثر کرونا در اقتصاد صادرات کالاهای انرژی بر است گفت: کرونا تقاضای جهانی برای کالاهای پایین دستی را کاهش خواهد داد و این یک تهدید برای ایران است.

خبرگزاری بازار_ نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید نشان می دهد که دولت و مجلس امسال باید تلاش خود را بیشتر از قبل کرده و مسیرهای تولید و موانع کسب و کار را بردارند.دولت می تواند با تسهیل فرایند تولید و توجه معقول به تولیدکننده ها مثل عدم دریافت مالیات به نوعی تولیدکننده را حمایت کند.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه ها و کاهش قابل ملاحظه تولید و تقاضا در کنار افت قیمت نفت و درآمدهای ارزی می تواند برای اقتصاد کلان کشور مشکلات زیادی ایجاد کند.پس باید از فرصتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده نهایت استفاده را برد و دولتی ها و مجلسی ها به خوبی باید به این موضوع توجه کنند که حمایت از تولیدات داخلی که کشور در آن خودکفا است می تواند کشور را از این پیچ خطرناک و مشکل عبور دهد.

حال برای اینکه تحقق جهش تولید تنها در حد یک شعار باقی نماند دولت می تواند بخش هایی مثل بخش مسکن را در حوزه ساخت و ساز تقویت و ساخت و ساز را برای بخش خصوصی تسهیل کند.

"کرونا" مواجه شدن و عملی شدن با جهش تولید را تغییر داد

مجید شاکری کارشناس اقتصادی و مالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که برای تحقق جهش تولید با وجود کرونا آیا این شعار عملی خواهد شد یا خیر؟می گوید:کرونا باعث می شود تا نحوه مواجه شدن با مسایل اقتصادی موجود و عملی شدن جهش تولید  تغییر کند، چرا که اگر در حال حاضر ویروس کرونا نبود برای تولید و جهش تولید بر روی سایر مسائل تاکید می کردیم.و حال که کرونا کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده باید بر روی سایر مسائل تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرونا یک فرصت است افزود:کرونا باعث شد تا بسیاری از اقداماتی که قبلا رویا بود در حال حاضر انجم دهیم  و می تواند موجب ایجاد ظرفیت برای شرکتها و فعالیت های اقتصادی شود.

این کارشناس اقتصادی و مالی با تاکید بر اینکه فارغ از اثرات کرونا در ایران مشکل کنونی کشور صادرات کالاهای انرژی بر است اظهار داشت: امسال با توجه به شرایطی که کرونا در سراسر جهان ایجاد کرده تقاضا برای این کالاهای انرژی بر در دنیا کاهش خواهد یافت و این یک شرایط تهدیدکننده برای درآمدهای ارزی کشور محسوب خواهد شد.

شاکری تصریح کرد:پس در این شرایط کرونا از صنایع پایین دستی گروههای انرژی بر استفاده کرده و خلق ارزش در اقتصاد از بین خواهد رفت.

فقط پرداخت تسهیلات به کمک اقتصاد نخواهد آمد

کارشناس اقتصادی و مالی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات دولت در این مدت گذشته از سال جاری نشاندهنده حمایت های مناسب و تحقق جهش تولید بوده؟گفت:باید سیاستهای مالی بر سیاستهای پولی تقدم پیدا کند و صرفا به جای استفاده از تسهیلات بانکی به صورت هوشمند سیاستهای مالی را تقویت کنیم.پس باید از وام دهی مستقیم خودداری شود.

وی ادامه داد:باید به سمت خرید خدمت حرکت شود و رفتن به این سمت نیازمند داشتن برنامه و وارد شدن به بخش های اقتصادی است

مسکن می تواند به اقتصاد کلان کمک کند 

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا مسکن به عنوان موتور محرک اقتصادی می تواند به اقتصاد کلان و جهش تولید کمک کند گفت:یکی از اصلی ترین کاندیداها برای تحقق جهش تولید بخش مسکن است و می تواند کمک حال خوبی برای اقتصاد کلان و اشتغالزایی کشور باشد.

وی افزود:قطعا طرح اقدام ملی مسکن روی میزترین پروژه ای است که می تواند به اقتصاد کلان و تولید کمک کند.پس باید دولت هر چه سریعتر به اجرای پروژه مسکن ملی سرعت بدهد.

شاکری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ساخت و ساز کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود پس باید حمایتهای لازم از بخش خصوصی بیشتر شود گفت:دولت می تواند با تسهیل ساخت و ساز و مجوزهای تولید مسکن و زنجیره تولید بخش مسکن را بیش از پیش تقویت کند. 

  

کد خبر: ۱۴٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha