۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
دولت نقش رگولاتوری خود را باید سریعا ایفا کند| از این زیباتر نمی‌شود فساد خلق کرد!
گفتگوی بازار با کارشناس نرم افزار

دولت نقش رگولاتوری خود را باید سریعا ایفا کند| از این زیباتر نمی‌شود فساد خلق کرد!

«عمار بزرگوار» می گوید: دولت‌ها نقش رگولاتوری خود را باید سریعا ایفا کنند، حتی اگر ناقص باشد، می‌توانند برای قانون نسخه اولیه بدهند و در نسخه های بعدی قانون را بروز رسانی کنند.

فرحناز سپهری؛ بازار:صنعت نرم افزاری و تولید اپلیکیشن ها از جمله صنایع تاثیرگذار بر اقتصاد هر کشوری محسوب می شوند. به طوری که با نفود تلفن همراه و همینطور همه گیری کرونا باعث استفاده بیشتر از این نرم افزارها شده است. در حالی که همچنان فعالان این حوزه از نبود قانونگذاری درست گله مند هستند. به گفته عمار بزرگوار، کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار بخش‌هایی زیادی داریم که قانون گذار سکوت اختیار کرده (مثلا صرافی کریپتو و مثالهای دیگر)، که این موضوع ضررهای زیادی برای همه خلق می کند، هم قانون گذار سردرگم است و از واقعیت مارکت عقب افتاده، هم مصرف کننده نمی‌داند به چه کسی اعتماد کند هم اینکه ارائه دهنده سرویس در وضعیت معلق قرار می‌گیرد.

در همین راستا برای آگاهی از چالشها و راهکارهای توسعه در صنعت نرم افزاری گفتگویی با عمار بزرگوار انجام داده ایم.

عمار بزرگوار؛ کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار است وی مدیر فنی ارشد(CIO) دوچرخه‌های اشتراکی بیدود، مدیر ارشد در پروژه های IOT مقیاس بزرگ، به ویژه توسعه محصول در مراحل اولیه و استقرار بازار است. همچنین حوزه های تخصصی وی JAVA - Big Data - Internet of ThingsMicromobility و Connected Cars است.

*تاثیر اپلیکیشن موبایل (در حوزه مالی و بانکی) بر بخش مالی و اقتصاد کشورها چیست؟
حضور و فعالیت اپلیکیشن های موبایل در حوزه فین تک تاثیر زیادی بر اقتصاد گذاشته ، هم به لحاظ تکنولوژی هم به لحاظ رگولاتوری.

در یک سازمان بزرگ برنامه نویسها اجازه استفاده از هر تکنولوژی ای ندارند و خیلی وقتها تکنولوژی و ابزارهای توسعه دست و پا گیر می‌شوند از طرفی شرکتها و تیم‌های کوچک این آزادی عمل را دارند که از نظر ابزارها توسعه به‌روز عمل کنند. از طرف دیگر هم شرکت‌های بزرگتر طرف قرارداد با بانک مرکزی عملا هر روز خود را شیوه نامه ها و ضوابط بانکداری اسلامی پیش می‌برند، که دیگر رمقی برای نو آوری و تفکر خارج از چارچوب نمی‌ماند.

اینجاست که اپلیکیشن ها و سرویس‌های فین تک بازیکن ۱۲ زمین بازی می‌شوند و به بازی سازی در بخش مالی و اقتصادی کشور می‌آیند.

*دولت ها برای تسهیل این حوزه چه باید بکنند؟
دولت‌ها و سازمان‌های حاکمیتی خیلی خوب می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. بخش‌هایی زیادی داریم که قانون گذار سکوت اختیار کرده و تکلیف را مشخص نکرده که این فعالیت قانونی هست یا نیست، (مثلا صرافی کریپتو و مثالهای دیگر)، که این موضوع ضررهای زیادی برای همه اطراف خلق می کند، هم قانون گذار سردرگم است و از واقعیت مارکت عقب افتاده، هم مصرف کننده نمی‌داند به چه کسی اعتماد کند هم اینکه ارائه دهنده سرویس در وضعیت معلق قرار می‌گیرد، نمی‌داند فعالیتش مجاز است یا غیر مجاز. از این زیباتر نمی‌شود فساد خلق کرد.

دولت‌ها نقش رگولاتوری خود را باید سریعا ایفا کنند، حتی اگر ناقص باشد، می‌توانند برای قانون نسخه اولیه بدهند و در نسخه های بعدی قانون را بروز رسانی کنند. همان کاری که استارت آپ ها برای رساندن محصول به مارکت انجام می دهند، خودشان را به آب و آتش می‌زنند که یک mvp با باگ بیرون بدهند. قانون گذار نباید نسل z که بخش بزرگی از برنامه نویسهای موبایل را شامل می‌شوند را معطل لوکوموتیو سنگین و قدرتمند خودش کند.

نکته دیگر کاسب بودن دولت و پرسنل نهادها و رقابت آنها با بخش خصوصی است، که این خودش یک فاجعه است، و اصلا هیچ نظارتی در این خصوص نیست و خیلی طبیعی با این پدیده رفتار می شود. نهادهای ناظر باید وظیفه خود را در این خصوص جدی بگیرند و به راحتی از کنار این موضوع نگذرند، که البته این پدیده هم ریشه در مفاسد دیگر دارد.

*چالش های توسعه اپلیکیشن های موبایل در ایران ( در زمینه فروش ، صادرات و یا طراحی ....) چیست؟ راهکار توسعه آن چیست؟
چالشهای توسعه از نظر فنی به لطف تحریم‌ها و خود تحریم کردن ها، کم نیست ولی بصورت کلی این موضوع را توسعه دهندگان و مهندسین در دل خود حل می‌کنند و نهادها با واژه های خام و نارس مثل طرح صیانت و فیلترینگ نمک به زخم نپاشند کافی است.

در زمینه صادرات چالش هست و مشکلات باز هم به دست حاکمیت و نهادها حل نمی‌شود، مثلا مشکل افتتاح حساب در گوگل پلی و اپ استور یا مشکل کار نکردن با شرکت‌های ایرانی، این مشکل هم سیاسی است و باز هم دولت هیچ کاری نکند کافی است. به صورت کلی در این خصوص از دولت قطع امید شده است.

از طرفی یک آفرین بزرگ به جامعه مهندسی و توسعه دهندگان ایران باید گفت که با وجود اینکه هم از داخل و خارج ضربه هایی به پیکره فنی آنها زده می‌شود ولی همین برنامه نویسها خیلی راحت و خوب در شرکت‌های بین المللی کار می کنند و از همین تکنولوژی ها و ابزارها در ایران و خارج استفاده می‌کنند و واقعا در ایران هنر و معماری مهندس ایرانی جای تقدیر دارد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha