۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
راهزنی آمریکا اینبار در صندوق بین المللی پول / شکایت ایران در مجامع قضایی بین المللی می‌تواند راه گشا باشد؟
بی توجهی IMF به درخواست‌های رییس کل بانک مرکزی

راهزنی آمریکا اینبار در صندوق بین المللی پول / شکایت ایران در مجامع قضایی بین المللی می‌تواند راه گشا باشد؟

حسینی‌هاشمی‌معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه ایران تمام شرایط لازم برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول را دارد، گفت: مخالفت آمریکا با این خواسته به حق ایران نوعی راهزنی است که اینبار در صندوق بین المللی پول در حال انجام است.

خبرگزاری بازار- خبری از کمک صندوق بین المللی پول به ایران برای مقابله با کرونا نیست. حدود یک ماه پیش بود که رییس کل بانک مرکزی اولین درخواست خود برای تخصیص 5 میلیارد دلار تسهیلات برای مقابله با ویروس کرونا به صندوق بین المللی پول ارائه داد. درخواستی که جدی گرفته نشد و در نهایت عبدالناصر همتی را ناچا ساخت در 22 فروردین برای دومین بار درخواست خود را به این صندوق ارسال کنند. حالا هم با وجود گذشت حدود 5 روز از دومین نامه عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی به صندوق بین المللی، بازهم خبری از پرداخت تسهیلات و حتی اعلام موافقت با آن نیست. مقامات آمریکایی به‌رغم اینکه بارها ادعا کرده‌اند که با ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران مشکلی ندارند، اما در مسیر پرداخت این وام به ایران به هر نحوی سنگ‌اندازی می‌کنند. بهاءالدین حسینی‌هاشمی‌معاون سابق بانک مرکزی در اینباره به بازار می‌گوید: مخالفت آمریکا با این خواسته به حق ایران نوعی راهزنی است که اینبار در صندوق بین المللی پول در حال انجام است.

وام دادن پیش کش، منابع خودمان را پس دهند

بر اساس گزارشی که روی درگاه بانک جهانی منتشر شده است ۱.۹ میلیارد دلار کمک مالی برای ۲۵ کشور فقیر در نظر گرفته شده است و 1.7 میلیارد دلار دیگر برای کمک‌های اضطراری تر در این مناطق اختصاص می‌دهد. قرار است کمک‌های سریع بانک جهانی بیشتر صرف تجهیزات درمانی و پزشکی کشورهای فقیر شود. بانک جهانی همچنین اعلام کرده است که آمادگی دارد ۱۶۰ میلیارد دیگر را برای حمایت بلندمدت و ظرف ۱۵ ماه آینده به سایر کشورها تزریق کند تا با استفاده از آن بتوانند ساختار اقتصادی خود را بهبود دهند. جدای از اعتبارات که این روزها برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده، هر یک از کشورهای عضو در این صندوق منابعی دارند که در شرایط فورس می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه ایران یکی از اعضای اولیه صندوق بین المللی پول بوده که اتفاقا منابع زیادی هم در این صندوق دارد، ادامه داد: باید تخلف صندوق بین المللی پول در پرداخت وام به ایران را در مجامع بین المللی حقوقی پیگیری کنیم. او با بیان اینکه سال‌ها حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کرده‌ایم اما هیچ گاه هم از این صندوق درخواستی نکردیم، ادامه داد : وام دادن پیش کش منابع خودمان در صندوق را به ما پس بدهند. ما یکی از اعضای اولیه صندوق بین االمللی پول هستیم که در 60 سال گذشته هیچ نیاز فوری به گرفتن وام از از نهاد بین المللی برایمان ایجاد نشده بود. اما حالا ویروس کرونا که به نوعی جهان را با خود درگیر ساخته فشار مالی سنگینی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است. او معتقد است که عدم اختصاص وام به ایران یک تخلف آشکار است که می‌توان نسبت به آن در مجامع قضایی بین الملل طرح شکایت کرد.

آمریکا می‌تواند حق ایران را وتو کند؟

آخرین‌باری که ایران از صندوق بین‌المللی پول وام گرفت به ٦٠ سال پیش برمی‌گردد. ایران در تمام مدت عضویت خود، رابطه خوبی با این نهاد داشته است، با این حال آمریکا خود را موظف می‌داند که درخواست ایران را رد کند. سهم رأی ایالات متحده در این نهاد تنها 16.51 درصد است که به عنوان یکی از اعضای هیأت‌مدیره، برای وتو کردن این تصمیم، نیاز دارد رأی کشورهای دیگر را جلب کند. از سوی دیگر، با وجود حمایت‌های کشورهای اتحادیه اروپا برای کمک مالی به ایران، ‌ آمریکا سعی می‌کند با استفاده از قدرت تحریم‌ها، مسیر انتقال پول را به ایران مشکل‌ساز کند. سید کمال سید علی معاون سابق ارزی بانک مرکزی در اینباره به بازار گفت: دولت آمریکا بارها اعلام کرده که مواد غذایی و دارویی ایران معاف از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است. اما سوال اصلی اینجاست در شرایطی که امکان صادرات نفت در کشور وجود ندارد و درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته و از طرفی هم سد راه ارسال کمک‌های بین المللی به ایران شده، قرار است تامین این اقلام حیاتی در این روزهای که دنیا علیه یک دشمن مشترک در جنگ است، چطور قرار است اتفاق بیفتد.

او که امیدی چندانی به تخصیص وام 5 میلیار دلاری صندوق بین المللی پول به ایران ندارد، گفت: تعداد زیادی از کشورها مخالف رویکرد ایالات متحده در مقابل ایران هستند. اما سوال اینجاست که چه تعداد از آنها جاضر هستند که کار کوچکی در این مسیر انجام دهند. به طور قطع تعداد آنهایی که حاضر باشند در این زمینه قدمی کوچک بردارند، به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

کد خبر: ۱۴٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha