۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
پوست اندازی صنعت دام با حذف ارز ترجیحی| افتادن گذر میش با بره در شکم به سلاخ خانه
بازار گزارش می دهد؛

پوست اندازی صنعت دام با حذف ارز ترجیحی| افتادن گذر میش با بره در شکم به سلاخ خانه

ساری- شبکه نامناسب توزیع نهاده های دامی و بی سروسامانی عرضه آن از طریق بازارگاه و همچنین سیاست حذف ارز ترجیحی لزوم پوست اندازی در صنعت دام وطیور استان مازندران را الزامی می سازد.

بازار، گروه استان ها: وجود حدود چهار میلیون راس دام سبک و سنگین و تولید ۱۳ میلیون قطعه جوجه در هر دوره، تامین درصد بالایی از پروتئینی کشور در مازندران لزوم پوست اندازی و توجه بیشتر به این صنعت را در استان ضروری می سازد.

کمبود نهاده ها و تامین آن، بی ثباتی بازار ارز، نابسامانی در شبکه های توزیع و رانت بازی اقتصاد صنعت دام و طیور را در استان بیمار و رنجور کرده است و عدم اصلاح این روند سبب تداوم نوسانات در آن خواهد شد.

فعالان صنعت دام وطیور در مازندران با اشاره به انبوه مشکلات موجود در این صنعت که سبب سلاخی و کشتار دام های مولد و آبستن شده است، تک نرخی شدن و حذف ارز ترجیحی را سبب نجات اقتصاد دام و طیور عنوان کردند.

فروش میش های مولد با بره به دلیل گرسنگی
یکی از دامداران مازندرانی با بیان اینکه تامین نهاده های دامی برای دامداران سخت شده است، افزود: قیمت جو ۱۰ هزار تومان، سویا ۱۴ هزار تومان و تامین آن سخت شده است.

محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دام های میش مولد را که تازه زایمان کرده بود با بره فروختم، مشکل در تامین نهاده و گرسنگی دلیل فروش بوده است و اکثر دامداران چاره ای جزو فروش ندارند.

طبق آمار نیاز مازندران به نهاده های دامی حدود ۲۳۰ هزار تن جو است که ۱۱۳ هزار تن به استان مازندران تخصیص داده شد و این مسئله سبب شده تا دامداران نهاده ها را با قیمت آزاد از بازار تهیه کنند.

پوست اندازی صنعت دام با حذف ارز ترجیحی| گذر میش با بره ها در شکم به سلاخ خانه

عرضه نهاده ها به نرخ آزاد در بازار درحالی است که این محصولات با ارز ترجیحی و دولتی به کشور وارد می شود، نابسامانی در توزیع سبب شده تا نهاده در بازارگاه به صورت نابسامان توزیع شود. ایجاد رانت درپی ضعف نظارت نیز سبب شده بازار نهاده ها آشفته تر شود و با قیمت آزاد در بازار به فروش رسد.

علوفه های تامین شده ۱۰ درصد نیازها را تامین می کند
الهیار ولی زاده مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران خواستار حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی شد و گفت: این ارز بلای جان تولید شده است و در گفتگو با خبرنگار بازار بااشاره به مشکلات فراروی صنعت دامداری، حذف ارز ترجیحی را از مهمترین مطالبات و درخواست ها بیان کرد و گفت: علوفه ای که تامین می شود ۱۰ درصد نیازها را تامین می کند درحالی که توقع ۱۰۰ درصدی وجود دارد.

وی با عنوان اینکه با حذف ارز ترجیحی تکلیف تولید روشن می شود، خواستار حذف ارز ترجیحی برای تامین نهاده های دامی شد و گفت: با حذف ارز ترجیحی دولت نیز بهتر می تواند از فعالان بخش تولیدی و دامی حمایت کند.

وی ارز ترجیحی را بلای جان تولید دانست و گفت: با حذف ارز ترجیحی تولیدکننده واقعی مشخص می شود و حمایت ها نیز از این بخش منطقی تر خواهد شد.

ولی زاده کمبود نهاده های دامی را از جمله نیازها بیان کرد و گفت: طی سال جاری به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده ها بسیاری از دام های مولد استان ذبح و کشتار شد و این وضعیت مایه نگرانی است و دولت باید برای حل مشکلات و حمایت از این صنعت برنامه ریزی داشته باشد.

ایجاد امنیت غذایی یکی از مهمترین اهداف دامپروری در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه است و با توجه به نقش بالای مازندران در تامین امنیت غذایی، تامین نهاده ها و رفع دغدغه فعالان این حوزه در جلوگیری از کشتار دام های مولد و تحقق امنیت غذایی حائز اهمیت است

ایجاد امنیت غذایی یکی از مهمترین اهداف دامپروری در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه است و با توجه به نقش بالای مازندران در تامین امنیت غذایی، تامین نهاده ها و رفع دغدغه فعالان این حوزه در جلوگیری از کشتار دام های مولد و تحقق امنیت غذایی حائز اهمیت است.

مصطفی کریمی راد رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری مازندران هم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه توسعه صنعت کشاورزی و دامپروری با توجه به جایگاهی که این صنعت دارد، می تواند سبب اشتغال زایی و درآمدزایی و افزایش درآمد شود و کشور را خودکفا کند از این رو بسترهای خودکفایی همواره وجود دارد و می توان با سرمایه گذاری و تداوم تضمین برای صنعت دامپروری در عرصه های مختلف به خودکفایی رسید.

وی ادامه داد: مازندران از جمله مناطقی است که مردم آن از دیرباز در حرفه دامپروری و دامداری مشغول فعالیت هستند و وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در استان نشانه ظرفیت های مناسب آن در حوزه دامپروری است.

پوست اندازی صنعت دام با حذف ارز ترجیحی| گذر میش با بره ها در شکم به سلاخ خانه

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری با بیان اینکه این اتحادیه از سال ۱۳۸۰ تاسیس شد، گفت: تامین نهاده های دامی و مطالبات صنفی از جمله خدمات این اتحادیه است.

وی شمار دام های سبک را بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار راس عنوان و با اشاره به وجود مشکلات فراروی این صنعت ادامه داد: با رفع این مشکلات می توان برای رضایتمندی جامعه هدف و توزیع نهاده ها تلاش بیشتری به خرج داد.

۷۳ هزار تن کنسانتره توزیع شدع
همچنین مسعود احمدی حاجی معاونت تولید بهبود دامی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تامین نهاده های دامی برای دام های سبک و سنگین اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ حدود ۷۳ هزار و ۵۰۰ تن سبوس و ۱۵۲ هزار تن کنسانتره خوراک آماده توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه مشغول توزیع ۲۳ هزار تن کنسانتره بین دامداران هستیم، افزود: ۷۰ هزار تن جو، ۲۲ هزار تن ذرت نیز بین دامداران سنتی و صنعتی و دام سبک توزیع کردیم.

وی گفت: برای دامداری صنعتی شیری پنج هزار و ۷۰۰ تن جو، دو هزار و ۵۰۰ تن ذرت و پنج هزار و ۳۰۰ تن کنجاله سویا توزیع کرده و ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد سبوس این بخش نیز تامین شده است.

احمدی حاجی با اظهار اینکه با تامین ارز نهاده های دامی، مشکل تامین نهاده ها حل می شود، گفت: ۸۰۰ هزار راس دام سنگین و سه هزار و ۱۰۰ راس دام سبک در استان پرورش داده می شود.

به رغم تلاش های صورت گرفته برای تامین نهاده ها، در حال حاضر بسیاری از دامداران و مرغداران نهاده های مورد نیاز را با قیمت های گزاف از بازار آزاد تهیه می کنند که برنامه ریزی برای رفع این مشکل در سال جدید الزامی به نظر می رسد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      0 0
      شما که نمتونید نهاده برای دامدار تهیه کنید قیمت گوشت وشیر را ازاد کنید شما با گذاشتن قیمت های دستوری بر روی گوشت وشیر کمر دامداررا میشکنید وسالی میرسد که دامی نیست و ما وابسته کشور های مثل برزیل هستیم و خدا میداند گوشت چی به کسور وارد خواهندکرد
    • رضا.ج IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      0 0
      امسال در زمستان حدود ۳۰ درصد دامهای سبک کشور به دلیل بیماری و سوءتغذیه تلف شدند.و آمارهای دولت از تعداد دامهای سبک غلط است. این در آینده باعث افزایش شدید قیمت گوشت در کشور می شود.
    • امیر علی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      دام نمونده تو دامداری ها همگی کشتار شدن الانم کارمند های جهاد کشاورزی شدن واسطه خودشون هویت گذاری جعلی میکنن نهاد دامی تو بازار آزاد میفروشن حتما این با ید قطع بشه نهاد های دامی تنها راه اینه البته تو بخش صنعتی ها اجازه کشت علوفه ی بدن بهشون خودشون علوفه شون تامین کنن
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      اتفاقا این ب نفع دامدار است اینجوری پولش مستقیم بدن دامدار بهتره
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      ما موندیم چیکار کنیم دامدار مرغدار میگه ما دان دولتی نمی‌گیریم پس ارز باشه نباشه فرقی نمیکنه
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      وقتی جهاد کشاورزی مسئول‌باشه همن میشه دیگه
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      به دامدار که نهاده ای ندادن حالا این ارقام اعداد از کجاشون میارن خدامدونه
    • mh IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      دامداری به تاریخ پیوست باتوجه به قیمت علوفه و دیگر قیمت ها در بازار مثل خودرو،لوازم خانگی ،فولاد دیگر دامدار قادر به تامین مایحتاج روزمره و زندگی خود نیست،به طور مثال دامدار وقتی محصول تولیدی خودرا با دلار ۴۲۰۰ به بازار عرضه میکنه آیا می‌تواند برای جهاز دخترش لوازم خانگی با دلار ۳۰۰۰۰۰یاخودرو برای خودش ویا مسکن برای خودش یا پسرش با این قیمت ها تهیه کنه ،پس باید دیوونه باشه تا شغل دامداری را ادامه بده
    • بینام IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      همه دست به دست هم دادن دامدارو نابود کنن
    • بینام IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      همه دست به دست هم دادن دامدارو نابود کنن
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      مقاله بسیار مفیدی بود به بخش بسیار کوچکی از مشکلات دامداران ایران اگه نضرات را پخش و در ست رس مردم قرار میداید خیلی بهتر بود
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      سود دامدار را واسطه میخورد
    • محمد IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      با ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت دام کشور با خاک یکسان شد ،،همه ناامید از تولید و شغل خود شده ایم ،سرمایه های ما به باد رفت و بنده خودم دامدارم ،از تولید متنفر شدم و واحد خود را تعطیل کردم ،با سرکوب قیمت و دست اندازی دولت نمیشه ادامه فعالیت داد