۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۴
رونق کشت گلخانه‌ای در ایلام| بزرگترین واحد گلخانه استان به ثمر نشست
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق کشت گلخانه‌ای در ایلام| بزرگترین واحد گلخانه استان به ثمر نشست

ایلام- افزایش واحدهای گلخانه‌ای در استان ایلام در سال‌های اخیر باعث توسعه کشت محصولات مختلف کشاورزی و رونق اشتغال در مناطق محروم استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افتتاح طرح مجتمع محصولات گلخانه‌ای هیدروپونیک صالح آباد در جنوب استان ایلام با تولید سالانه ۲۰ هزار تن محصولات مختلف و همچنین بهره برداری از پروژه گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان با تولید سالانه یک هزار و ۷۰۰ تن محصولات صیفی در سال ۱۴۰۰، نوید آینده‌ای درخشان را پیش روی استان ایلام در کشت گلخانه‌ای گذاشته است.

با توجه به مسئله جدی کم آبی در استان ایلام، توسعه کشت گلخانه‌ای مصرف آب ۱۰ برابر کاهش و عملکرد تولید محصول نیز در مقایسه با کشت‌های مشابه در فضای باز ۱۲ برابر افزایش دارد.

علاوه بر این رونق تولید دربخش محصولات مختلف کشاورزی، اشتغال در مناطق محروم استان نیز رونق می‌گیرد. محصولات گلخانه‌ای را با توجه به وجود مرز مهران در استان ایلام می‌توان به راحتی عراق صادر کرد.

بزرگترین گلخانه ایلام در هلیلان قرار دارد
مدیر مجتمع گلخانه‌ای هلیلان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بزرگترین گلخانه استان ایلام در منطقه محروم هلیلان قرار دارد، گلخانه‌ای که سال هاست در دل این دشت حاصلخیز جای گرفته است.

محمدصادق واعظی بیان کرد: این گلخانه به صورت هیدروپونیک است که در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه چهار هکتار است.

این گلخانه با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و ۷۰۰ تن محصولات صیفی جات می‌تواند بخشی از نیاز استان وحتی استان‌های همجوار را نیز تامین کند

وی افزود: هیدروپونیک کشت کنترل شده‌ای است که نسبت به خاک مزایای زیادی دارد، روشی که بدون خاک و با استفاده از آب نیاز غذایی گیاه را تامین می‌کند و در صورتی که به صورت بسته اجرا شود از لحاظ مصرف آب و کود می‌تواند به صرفه باشد.

رونق کشت گلخانه‌ای در ایلام| بزرگترین واحد گلخانه استان به ثمر نشست

وی ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری که در این گلخانه انجام حدود ۷۵ میلیارد تومان بوده است، فاز دوم پروژه گلخانه هلیلان نیز به سرانجام رسیده است.

واعظی با اشاره به اینکه در فاز اول چهار هکتار گلخانه با اشتغال ۵۵ نفر به صورت مستقیم ای جاده شده است، افزود: در فاز دوم ۷.۲ هکتار گلخانه با اشتغال ۸۵ نفر و نیز اشتغال غیر مستقیم ۱۹۰ نفر به سرانجام رسیده است.

مدیر مجتمع گلخانه‌ای هلیلان گفت: این گلخانه با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و ۷۰۰ تن محصولات صیفی جات می‌تواند بخشی از نیاز استان و حتی استان‌های همجوار را نیز تامین کند.

توسعه کشت گلخانه‌ای در اولویت جهاد کشاورزی ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از محوری ترین و اصلی ترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح گلخانه‌ها در کشور است.

آذرنوش عموزاده افزود: در توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور اهدافی مثل افزایش تولید در واحد سطح، کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، ایجاد اشتغال و تولید محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل دنبال می‌شود.

قرار است در شهرستان مهران یک گلخانه ۱۰۰ هکتاری ایجاد شود که در حال حاضر زیرساخت‌های این گلخانه در این شهرستان فراهم شده است

وی ادامه داد: در استان ایلام در حال حاضر ۱۵ هکتار سطح زیرکشت گلخانه وجود دارد که در این گلخانه‌ها چهار هزار و ۵۰۰ تن محصولات مختلف تولید می‌شود.

رونق کشت گلخانه‌ای در ایلام| بزرگترین واحد گلخانه استان به ثمر نشست

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی برنامه‌های مختلفی برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان ایلام دارد، اولین برنامه این است بنا داریم در هر شهرستان یک شهرک گلخانه‌ای ایجاد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: در حال حاضر حدود ۱۲ هکتار کشت گلخانه در استان در دست اجرا است، با اجرای این طرح‌ها اشتغال و رونق تولید محصولات در سطح استان افزایش پیدا می‌کند.

عموزاده بیان کرد: به ازای هر هکتار کشت گلخانه ۱۰ نفر صاحب شغل می‌شوند، توسعه کشت گلخانه کمک شایانی برای اشتغال جوانان در استان خواهد بود.

وی گفت: قرار است در شهرستان مهران یک گلخانه ۱۰۰ هکتاری ایجاد شود که در حال حاضر زیرساخت‌های این گلخانه در این شهرستان فراهم شده است.

ایجاد گلخانه‌ها و بردن بیشتر محصولات به فضاهای بسته به افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان کمک می‌کند، همچنین ایجاد اشتغال پایدار و بدون تعطیلی فصلی از مزیت‌های مهم کشت در گلخانه‌ها است.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha