۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بومگردی رکن توسعه کهگیلویه و بویراحمد | ظرفیت عظیم در نگین انگشتری دنا
گزارش بازار؛

بومگردی رکن توسعه کهگیلویه و بویراحمد | ظرفیت عظیم در نگین انگشتری دنا

یاسوج- کاهش محدودیت ها و سفرهای نوروزی سبب شده تا سرزمین چهارفصل، بوم گردی، کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر شاهد وزیدن نسیم رونق گردشگری و توسعه اقتصادی باشد.

صدیقه امیدی؛ بازار: بوم گردی می تواند به اشتغال محلی، فرصتهای توسعه بومی و حفظ محیط طبیعی کمک کند و شرایط کهگیلویه و بویراحمد، فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری از طریق بوم گردی فراهم آورده است. بسیاری از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد از بافتهای قدیمی و ویژه ای در معماری برخوردار هستند و می تواند به رونق بوم گردی و گردشگری در استان کمک کند.

نقش مهم اشتغال زا
سرپرست میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ایجاد واحدهای بوم‌گردی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم استان دارد، گفت: بوم گردی از شاخه های مهم گردشگری است، که در آن روستاها نقش تعیین کننده ای دارند و می توان با جذب گردشگر در روستاها، علاه بر معرفی اقلیم و فرهنگ ها و آداب و رسوم، برای روستاها نیز اشتغالزایی ایجاد کرد.

سعید طالبی پور با بیان اینکه در روستاها منابع در آمد کشاورزی و دامپروری است و بوم گردی با آنکه نوپا بوده اما با استقبال مردم در روستاها مواجه شده است، ابراز کرد:گردشگران، با حضور در روستاها علاوه بر استفاده از فضایی آرام و آشنایی با فرهنگها، فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی را برای روستاها فراهم می کنند لیکن در سفرهای نوروزی نیز واحدهای مختلف بوم گردی در استان در مناطق سردسیری و گرمسیری آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند و زیر ساختهای لازم نیز در این راستا فراهم است.

وی با بیان اینکه بوم گردی می‌تواند برای ساکنان مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد منبع درآمد خوبی باشد، گفت: بوم گردی، توسعه اقتصادی، اشتغال و حفظ آداب و رسوم کهن این دیار را به همراه دارد. ایجاد واحدهای بوم گردی، راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری و معرفی بهتر استان به گردشگران در ایران و خارج از کشور است.

جاذبه های طبیعی
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است. یک فعال حوزه گردشگری در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اقامتگاه های بوم گردی بهانه ای برای ورود گردشگر به منطقه هستند، گفت: اقامتگاه های بوم گردی سبب رونق گرفتن درآمدهای محلی در منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه می شود.

بوم گردی، توسعه اقتصادی، اشتغال و حفظ آداب و رسوم کهن این دیار را به همراه دارد.

مهناز آشتیانی که با خرید یک خانه قدیمی در روستای کریک شهرستان دنا، یک اقامتگاه بوم گردی ایجاد کرده است، می افزاید: حضور گردشگران در منطقه انگیزه را برای تولید محصولات بومی و صنایع دستی افزایش می دهند همچنین باید گفت بازارهای محلی نیز با ایجاد اقامتگاه های محلی رونق می گیرند به عبارت دیگر ورود گردشگر به منطقه و افتادن نام روستا و یا اقامتگاه بر سر زبان ها باعث ایجاد حس غرور و افتخار در میان مردم منطقه و انگیزه ای دو چندان برای فعالیت بیشتر و ماندن در روستا می شود. هر منطقه ای، معماری و فرهنگ خاص و آداب و رسوم خاص خود را دارد و بومگردی می تواند، عامل مهمی در معرفی این فرهنگ ها باشد.

بومگردی رکن توسعه کهگیلویه و بویراحمد | ظرفیت عظیم در نگین انگشتری دنا

تاکید بر توسعه روستایی
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ساخت و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد به توسعه پایدار روستاها کمک می کند. از سوی دیگر در این استان
۴۱ طرح مهم گردشگری در حال اجرا است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با دریافت تسهیلات، میل طرح های نیمه تمام را تکمیل کنند البته باید تاکید کرد که طرح های عمرانی حوزه گردشگری دارای بیش از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی تسهیلات بانکی ارزان قیمت دریافت می کنند.

احسان عسکری با بیان اینکه ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، از محل تسهیلات بانکی تبصره هجده به پروژه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است، تاکید کرد: با بهره گیری از تسهیلات، ۲۰پروژه نیمه تمام حوزه گردشگری استان تکمیل و تا یک ساله آینده به بهره برداری می رسد. از سوی دیگر باید گفت طرح جامع گردشگری استان تدوین می شود و لذا گردشگری کشاورزی، بومگردی، گردشگری روستایی و دیگر ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد در طرح جامع گردشگری استان پیش بینی شده است.

توسعه و رونق اقتصاد روستایی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با کاهش محدویتهای کرونایی، گردشگری نیز در استان رونق می گیرد و با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اقامتگاههای بوم گردی می توانند مقصد مناسبی برای گردشگران باشند، گفت:
کرونا باعث ایجاد وقفه در توسعه صنعت گردشگری در استان شد اما ایجاد زیرساختها همچنان در دستور کار قرار دارد و استقبال گردشگران از اقامتگاههای بوم گردی نیز افزایش یافته است.

احیای اقامتگاههای بوم گردی استان، با توجه به بافت قدیمی و معماری ویژه استان، می تواند در روستاها نقش مهمی برای اشتغالزایی و توسعه و آبادانی و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها ایفا کند

علی احمد زاده با بیان اینکه تسهیلات گردشگری به سرمایه گذاران این عرصه پرداخت می شود، گفت: احیای اقامتگاههای بوم گردی استان، با توجه به بافت قدیمی و معماری ویژه استان، می تواند در روستاها نقش مهمی برای اشتغالزایی و توسعه و آبادانی و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها ایفا کند. همچنین توانمند سازی جوامع محلی از برنامه های دولت برای حوزه گردشگری استان بوده و سبب بالفعل شدن ظرفیتها، درآمدزایی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی می شود.

استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد که پیوندی دیرینه با طبیعت دارد، در هر گوشه نقشی زیبا از خالق هستی را به یادگار دارد که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و صدها روستا با بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع، بستر مناسبی را برای جذب ایرانگردان و جهانگردان در قالب بومگردی برای کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است. در این میان، توجه ویژه به بوم گردی، می تواند روستاها را به مامنی برای گردشگرانی بدل کند که می خواهند لحظات خود را در سکوت شبهای روستا به ستاره ها و آسمان و کوه و جنگل و دل مهربان روستائیان پیوند بزنند.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha