۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
تعطیلات نوروز بارانی خواهد بود| احتمال وقوع سیل در شروع ۱۴۰۱ بعید است
رئیس سازمان هواشناسی:

تعطیلات نوروز بارانی خواهد بود| احتمال وقوع سیل در شروع ۱۴۰۱ بعید است

رئیس سازمان هواشناسی کشور، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آسمان استان‌های شمالی در سه هفته ایام نوروز (هفته آخر اسفند، هفته اول فروردین و هفته دوم تعطیلات نوروز) بارانی خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور، درباره تمهیدات این سازمان به منظور آگاهی مردم از وضعیت جوی برای سفرهای نوروزی اظهار کرد: هشدارهای مربوط به وضعیت جوی در صورت لزوم هر روز صادر شده و با استفاده از دو نرم‌افزار «پیش‌یینی وضعیت هوا» و «شاهد»، اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده و آخرین تحولات جوی را به عموم ارائه خواهیم کرد.

تاج‌بخش خاطر نشان کرد: اخبار هواشناسی از رادیو و تلویزیون هم به صورت روتین اعلام می‌شود و تعداد این برنامه‌ها در ایام نوروز قطعا افزایش خواهد داشت.

وی پیش‌بینی کرد که در هر سه هفته ایام نوروز (هفته آخر اسفند، هفته اول فروردین و هفته دوم تعطیلات نوروز) بارش در کشور وجود داشته باشد و در این رابطه گفت: این بارش‌ها عمدتا در نیمه شمالی کشور خواهد بود و نقاط واقع در سواحل خزر در هفته آخر اسفند (۲۴ اسفند تا ۱ فروردین) با احتمال بالای ۷۵ درصد بیشتر از ۵۰ میلی‌متر بارش را خواهند داشت.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: در هفته اول اسفند نیز سواحل دریای خزر بیشترین بارش را در سطح کشور خواهد داشت و پیش‌بینی شده که با احتمال ۵۰ درصد، تا ۱۰۰ میلی‌متر بارش را در این استان‌ها داشته باشیم.

تاج‌بخش درباره پیش‌بینی دمای هوا در تعطیلات نوروز گفت: طی هفته آخر اسفند شاهد کاهش بین ۳ تا ۶ درجه‌ای دمای هوا خواهیم بود و هفته اول فروردین همچنان هوا خنک باقی می‌ماند و کمی تعدیل می‌شود که این کاهش‌ دما عمدتا در نیمه شمالی کشور به وقوع خواهد پیوست.

وی ادام داد: در نوار جنوبی کشور به خصوص سواحل دریای عمان تا حدودی افزایش دما را تجربه خواهیم کرد و در مابقی سواحل جنوبی دمای نرمالی را خواهیم داشت.

تاج‌بخش با بیان اینکه بارش در هفته سوم (هفته دوم فروردین) فعلا در حد نرمال پیش‌بینی شده، ‌ تاکید کرد: اگر اتفاق خاصی بجز این‌ها باشد، حتما اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه هر سال برای یک هفته قبل از شروع سال نو پیش‌بینی ویژه نوروزی آماده می‌شود، گفت: این گزارش پیش‌بینی تا پایان نوروز را پوشش می‌دهد، علاوه بر آن پیش بینی‌های ۵ روزه نیز به صورت روتین هر روز صادر شده و دو بار در روز به روز رسانی خواهد شد.

تاج‌بخش با اشاره به صدور هشدارهای جوی در زمان ایجاد پدیده‌های مهم درباره پیش‌بینی وضعیت آب و هوای تعطیلات نوروزی اظهار کرد: تمرکز بارش‌ها در استان‌های نیمه شمالی کشور بوده و بارش‌های گسترده هفته آخر اسفند بیشتر استان‌های کشور بجز بخش‌های حنوب شرق را پوشش می‌دهد.

وی میزان بارش‌ها در هفته دوم اسفند را نرمال و روتین اعلام کرد و افزود: اگر نقشه‌ها تغییراتی را در وضعیت آب و هوایی کشور نشان داد، هم در بولتن و هم در گزارش‌های پیش‌بینی‌ روزانه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی برای سال آینده و وقوع سیل خاطر نشان کرد: نقشه‌ها تاکنون علائمی مبنی بروقوع سیلاب را نشان نداده و بعید است سالی پربارش و سیلی داشته باشیم.

تاج‌بخش به این موضوع نیز تاکید کرد که وقوع سیلاب به عوامل زیادی بستگی دارد و تنها یکی از آن‌ها ‌بارش است.

وی افزود: حجم کمِ بارش هم می‌تواند به دلایلی مثل تغییر مسیر آب یا کاربری اراضی، ‌ به وقوع سیل منجر شود، برای مثال در استان قم بارش کم و به حجم تنها ۶ میلی‌متر بود اما سیلاب سنگینی در جاده قم به اراک اتفاق افتاد و چون مسیر آب را بسته بودند، آب وارد جاده شد.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر ناشان کرد: در رخداد سیلاب مساله زیرساخت‌ها بسیار مهم‌تر از حجم بارش است و می‌تواند بارش را به نعمت یا نقمت تبدیل کند.

مقایسه بارش‌ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته
تاج‌بخش با بیان اینکه سال آبی از اول مهرماه هر سال تا ۳۱ شهریور سال بعد محسوب می‌شود، افزود: سال گذشته یعنی اول مهرماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ سالی کم بارش و یکی از بدترین سال‌ها از لحاظ میزان بارش بود تا جایی که ۳۰ درصد زیر حد نرمال را طی این سال تجربه کردیم.

وی ادامه داد: شرایط بارش‌ها در سال ۱۴۰۰ بهتر بوده اگرچه همچنان حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد زیر نرمال قرار دارد.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: مساله مهم این است که سال گذشته سالی خشک بود اما بخاطر اینکه دو سال قبل از آن، با ترسالی همراه بودیم، ذخیره خوبی پشت سدها بوده و ذخیره برف قابل ملاحظه‌ای روی کوه‌ها وجود داشت، به همین دلیل ذخایر موجود، بارش‌ها را جبران کرد و کم‌آبی خیلی محسوس نبود.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط امروز با توجه به اینکه منابع آبی مصرف شده و سال گذشته هم ذخیره یا جایگزینی فراهم نشده، از لحاظ تامین آب شرایط بدتر است.

به گفته تاج‌بخش ممکن است مقدار بارش هم به حد نرمال برسد اما این بارش نمی‌تواند سدها را پر کند و از آنجایی که بارش برف هم تمام شده احتمال مشکل در تابستان وجود دارد.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha