۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
چین  و کرونا؛ رقبای بزرگِ آمریکای ضعیف شده
افزایش تعرفه ها امریکا را سست کرد

چین و کرونا؛ رقبای بزرگِ آمریکای ضعیف شده

اقتصاد دنیا در وضعیت سختی قرار دارد و امریکا با اجرای سیاست افزایش تعرفه های وارداتی محصولات چینی توان خود برای مقابله با بحران را کمتر کرده است. هم اکنون اقتصاد امریکا ضعیف و امکانات آن برای مقابله با بحران کمتر است.

خبرگزاری بازار- با وجود اینکه ترامپ فاز اول توافق تجاری را با چین امضا کرد و از این توافقنامه به عنوان نمادی از موفقیت خود در عرصه اقتصادی یاد کرد ولی با شیوع ویروس  کرونا و بر هم خوردن توازن تجاری در جهان، چین نتوانست به تعهداتش در توافقنانه پایبند بماند و در نتیجه از این برگ برنده هم نتوانست در اقتصاد کشور استفاده کند. 

حال رسانه های امریکا از سیاست وضع تعرفه روی کالاهای وارداتی چین توسط ترامپ صحبت می کنند. سیاستی که باعث شده است تا کالاهای چینی با قیمت بالاتری وارد بازار امریکا شود و هزینه های وارد شده به اقتصاد این کشور بحران زده در اثر شیوع ویروس کرونا را بیشتر کند. 

شبکه خبری سی ان بی سی در گزارش خود نوشت:« بدون وجود تعرفه های وارداتی، امریکا می توانست در مقابله با ویروس کرونا عملکرد بهتری داشته باشد. به خصوص که چین یکی از بزرگترین تولید کننده کالاهای پزشکی مهمی است که این روزها مورد نیاز است و کشورهای زیادی متقاضی خرید این قبیل کالاها از چین هستند. »

موسسه مطالعاتی پیترسون هم به بررسی آماری این مساله پرداخت و نوشت: «امریکا سالانه ۳.۳ میلیارد دلار محصولات بهداشتی و درمانی از چین وارد می کند  که این کالاها مشمول پرداخت تعرفه ۷.۵ درصدی وارداتی است. از طرف دیگر ۱.۱ میلیارد دلار از کالاهای بهداشتی و درمانی وارداتی از چین طبق قانون وضع شده توسط دولت ترامپ مشمول پرداخت تعرفه ۲۵ درصدی وارداتی است و هزینه زیادی به اقتصاد تحمیل می کند. این سیاستهای وضع شده توسط دولت امریکا، قدرت این کشور در مقابله با ویروس کرونا را کاهش خواهد داد. شاید به همین دلیل است که امریکا در مقابله با این ویروس ضعیف عمل کرده است و بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان را دارد.»

 چاد باون یکی از پژوهشگران موسسه مطالعاتی پیترسون در مصاحبه ای با سی ان ان بازهم به ضرورت اصلاح قانون تعرفه های وارداتی توسط ترامپ تاکید کرد و گفت: «این تعرفه ها زمینه را برای کمبود محصولات بهداشتی و درمانی در امریکا فراهم می کند و قیمت تجهیزات ضروری درمانی در کشور افزایش یابد. این در حالیست که امریکا در وضعیتی بحرانی قرار دارد و سلامت ملی کشور در خطر است.»

 جنگ تجاری بحران کرونا را بزرگتر می کند

 وی ادامه داد: «جنگ تجاری ایجاد شده بین امریکا و چین باعث شد تا چین سهم زیادی از محصولات بهداشتی و درمانی خود را به جای امریکا به دیگر کشورهای دنیا بفروشد. بخشی از این محصولات شامل ماسک های حفاظتی برای کادر درمانی است که امروزه امریکا با کمبود آنها روبرو است. از طرف دیگر چین یکی از تولیدکنندگان دستگاه ها و تجهیزات با تکنولوژی بالا که رصد وضعیت بیمار با استفاده از آنها انجام می شود، است و به دلیل  تعرفه های بالای وارداتی برای این کالاهای چینی، سهم زیادی از تولیدات چین به بازار دیگر کشورهای دنیا صادر می شود.»

طبق گزاری موسسه مطالعاتی پیترسون دولت امریکا برای واردات ۱۰۰ میلیارد دلار از نهاده های واسطه تولید شده در چین باید تعرفه ای ۲۵ درصدی پرداخت کند. این کار باعث می شود تا هزینه  تولید در داخل امریکا هم بالاتر برود و بازهم تجهیزات و محصولات مورد نیاز بخش بهداشت و درمان با قیمت بیشتری در اختیار کادر درمانی قرار گیرد.

بسیاری از شرکتهای بزرگ امریکایی به دنبال یافتن راهی برای دریافت معافیت تعرفه برای کالاهای وارداتی هستند. ازجمله این شرکتها می توان به جنرال موتورز اشاره کرد که اخیرا به تولید ونتیلیتور مشغول شده است. وال استریت ژورنال در این زمینه نوشت: «جنرال موتورز می خواهد برای وارد کردن قطعاتی که در تولید ونتیلیتور به کار می رود و از کشور چین وارد می شود از دولت معافیت بگیرد. معافیت پرداخت تعرفه وارداتی برای این قطعاتی که این روزها نقش زیادی در کاهش شمار قربانیان در این کشور دارد.»

پیش از این در مورد تاثیر منفی افزایش تعرفه ها هشدار داده شده بود

وال استریت ژورنال در گزارش  خود نوشت که از سال ۲۰۱۸ میلادی یعنی از زمانی که دولت ترامپ طرح افزایش تعرفه های وارداتی را پیشنهاد داده بود، در مورد اثرات این سیاست روی تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای بخش بهداشت و درمان امریکا هشدار داده شده بود. در آن زمان اعلام شد که این تعرفه ها باعث می شود تا تجهیزات مورد نیاز امریکا با قیمت بالاتری در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد ودر نتیجه هزینه تمام شده تولید هم افزایش یابد.

جالب این جاست که ترامپ با افزایش تعرفه های وارداتی روی محصولات کشورهای اروپایی و مکزیگ دامنه جنگ تجاری خود را وسیع تر کرد و به هشدارها توجهی نکرد.

سی ان بی سی به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت :« دولت ترامپ از زمانیکه طرح افزایش تعرفه های وارداتی را اجرا کرده است در واقع اقتصادش را در معرض بحران قرار داد و سطح آسیب پذیری خود را در برابر شوک هایی مانند همه گیری ویروس کرونا را بیشتر کرد. حال باید دید آیا ترامپ این وضعیت را اصلاح می کند تا هزینه های ناشی از اجرای یک سیاست اشتباه برای دوره ای طولانی را می پذیرد.»

کد خبر: ۱۴٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha