۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۷
قدرت اقتصادی باید همراه با رشد اقتصادی و عدالت همراه باشد
استاد دانشگاه خوارزمی:

قدرت اقتصادی باید همراه با رشد اقتصادی و عدالت همراه باشد

استاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: برای رسیدن به قدرت اقتصادی، صرف رشد اقتصادی و تولید کفایت نمی کند و به همین دلیل در ادبیات رهبری، رشد و پیشرفت همراه با عدالت اهمیت دارد.

به گزارش بازار، وحید شقاقی، استاد دانشگاه خوارزمی با تقسیم بندی قدرت به دو عنصر سخت و نرم گفت: قدرت سخت همان قدرت نظامی است. قدرت نرم نیز در حوزه های فرهنگ و مولفه های فرهنگی تعریف می شود. در کنار دو قدرت سخت و نرم، قدرت نیمه سخت نیز وجود دارد که آن را قدرت اقتصادی تشکیل می هد.

وی بستر پیشرفت هر کشور در دنیا و داشتن ثبات و امنیت را ایجاد توازن در سه بعد قدرت سخت، نرم و نیمه سخت دانست و اظهار کرد: طبیعتا هر کشوری که تک بعدی حرکت کند دچار مشکل می شود. اگر تجربه هر کشوری را در طول تاریخ بررسی کنیم متوجه می شویم هر کشوری که دارای قدرت تک بعدی بودند دچار سرنگونی و فروپاشی شدند. به عنوان مثال اتحاد جماهیر شوروی مصداق حرکت در بعد نظامی بوده است.

این استاد دانشگاه خوارزمی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به مولفه های قدرت اقتصادی اشاره و بیان کرد: برای رسیدن به قدرت اقتصادی، صرف رشد اقتصادی و تولید کفایت نمی کند و به همین دلیل در ادبیات رهبری، رشد و پیشرفت همراه با عدالت اهمیت دارد. در حقیقت رشد اقتصادی باید همراه با در نظر گرفتن عدالت و برابری فرصت ها در اقتصاد باشد.

وی افزود: وقتی از قدرت اقتصادی صحبت می کنیم باید به رشد اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت، فقرزدایی، بهبود وضعیت معیشتی مردم، کاهش، کنترل و ریشه کنی فساد و رانت و کاهش شکاف طبقاتی توجه شود.

شقاقی با تصریح بر اینکه در قدرت اقتصادی باید هم به مولفه های رشد تولید اقتصادی و هم به مولفه برابری و عدم تبعیض و کاهش شکاف طبقاتی توجه شود، عنوان کرد: اگر رشد اقتصادی یا سطح تولید ملی را صرفا بالا ببریم ممکن است ثروت ایجاد شود اما ثروت در سطح جامعه به صورت عادلانه توزیع نمی شود. بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای سرمایه داری، در حوزه تولید ملی و رشد اقتصادی وضعیت مناسبی داشته اند اما ثروت را به صورت عادلانه و متوازنانه در میان ملت خود توزیع نکرده اند که نتیجه آن شکاف طبقاتی و تبعیض است.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha