۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۹
از بازرسی‌های جامع امنیتی تا ارتقای امنیت سایبری در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰
رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه تشریح کرد

از بازرسی‌های جامع امنیتی تا ارتقای امنیت سایبری در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ تمامی شرکت‌های ارکان بازار سرمایه و شرکت‌های کارگزاری مورد بازرسی جامع امنیتی قرار گرفتند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) سازمان بورس با تأکید بر اینکه حفظ و پاسداری از منافع سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه از جمله ماموریت‌ها و استراتژی‌های کلیدی سازمان است، گفت: در این راستا از ابعاد مختلف کسب‌وکاری و فنی تدابیر، پیشگیرانه و مناسبی اخذ شده است.

حامد سنجری ادامه داد: با توجه به مکانیزه شدن عمده فعالیت‌های بازار سرمایه از قبیل ثبت‌نام مشتریان، احراز هویت سجام، انجام معاملات برخط، صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امور بازارگردانی، سبدگردانی، پردازش اطلاعات مالی و فرایندهای پیش و پس از معاملات، ضرورت اتخاذ راهکارهای نوین برای محافظت از دارایی‌های سرمایه‌گذاران بیش از پیش احساس می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) با سه هدف اصلی سیاست‌گذاری، نظارت و آموزش امنیت سایبری در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده است و ذیل اهداف مشخص شده فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ نهاد مالی در بازار سرمایه زیر چتر نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند، خاطرنشان کرد: وضعیت امنیت تمامی سامانه‌ها و زیرساخت‌های این نهادهای مالی توسط مرکز مکنا مورد بازرسی و پایش قرار دارد.

به گفته رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا)، با توجه به راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت (SOC) سلسله مراتبی در مرکز مکنا، امکان نظارت لحظه‌ای و مستمر بر تمامی رویدادهای فنی و امنیتی بازار سرمایه فراهم و در سال ۱۴۰۰ بسیاری از فعالیت‌های مشکوک سایبری توسط این مرکز شناسایی و اقدامات پیشگیرانه مقتضی انجام شده و آسیب‌پذیری‌های امنیتی بازار سرمایه تا حد مناسبی کاهش یافته است.

او با بیان اینکه امنیت هیچ‌گاه صددرصدی و تضمینی نیست، خاطرنشان کرد: مرکز مکنا با بهره‌گیری از استانداردهای به‌روز دنیا در حوزه امنیت و ابلاغیات بالادستی پدافند غیرعامل و مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، سیاست‌گذاری‌های مناسبی در حوزه امنیت بازار سرمایه داشته و همواره در تلاش است با نظارت کامل و جامع بر اجرای صحیح الزامات در شرکت‌ها و نهادهای مالی تابعه و تحت نظارت، وضعیت امنیت سایبری در بازار سرمایه را ارتقا دهد.

سنجری با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تمامی شرکت‌های ارکان بازار سرمایه و شرکت‌های کارگزاری مورد بازرسی جامع امنیتی قرار گرفته‌اند و پیگیری‌های لازم بر حذف و کاهش نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شده صورت گرفته است، عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ مجوز امنیتی در سال جاری برای بهره‌برداری از سامانه‌های مرتبط بورسی در سطح امنیت، از سوی این مرکز صادر شده است.

رئیس مکنا با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز داده پشتیبان سامانه‌های معاملات برخط به طور دقیق در حال پیگیری است، گفت: بیش از ۳۰ درصد از سامانه‌های معاملات برخط از مرکز داده پشتیبان برخوردارند که این امر منجر به دسترس‌پذیری تقریبا ۱۰۰ درصدی سامانه‌های یادشده خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، برگزاری مانورها و رزمایش‌های متعدد سایبری و پدافندی در بازار سرمایه با هدف محک زدن وضعیت امنیت بازار سرمایه از دیگر اقدامات این مرکز در سال ۱۴۰۰ بوده است.

سنجری با اشاره به ضرورت هوشیاری و آمادگی سایبری ارائه‌دهندگان سرویس‌های فنی بازار سرمایه، از فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه درخواست کرد: فعالان بازار سرمایه با رعایت موارد امنیتی و حفظ اطلاعات حساب‌های کاربری خود به ارتقاء دو جانبه وضعیت امنیت این حوزه کمک کنند.

رئیس مرکز مکنا بیان کرد: رویکردهای سخت‌گیرانه و بازرسی‌های دقیق برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران در سال آتی ادامه خواهد داشت و همه متولیان زیرساخت‌ها و سامانه‌های بورسی باید حفظ امنیت خدمات ارائه شده خود را اولویت امور توسعه‌ای خود قرار دهند.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha