۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
ویروس کرونا باری اضافه بر مشکلات اقتصادی لبنان

ویروس کرونا باری اضافه بر مشکلات اقتصادی لبنان

روزنامه لاکروآ چاپ پاریس در مطلبی به قلم جنی لافون صالح نوشت قرنطینه به منظور مهار شیوع ویروس کرونا فقر و مشکلات اقتصادی در لبنان را تشدید کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، در حالی که لبنان برای نخستین بار در ماه مارس از عدم توانایی بازپرداخت بدهی خود خبر داد و با بدهی ۹۲ میلیارد دلاری رو به روست که برابر با ۱۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، اپیدمی ویروس کرونا باری اضافی بر دوش این کشور است. اگرچه لبنان آمار اطمینان بخشی در مورد شیوع کووید ۱۹ با ۶۰۹ مورد آلودگی و ۱۹ مورد مرگ اعلام می‌کند، اما اوضاع اقتصادی این کشور فاجعه بار است.

خیابان‌های بیروت که به طور معمول پر جنب و جوش است حالا خالی از جمعیت است، مدارس و دانشگاه همانند همه فروشگاه‌های غیر ضروری، کافه‌ها و رستوران‌ها تعطیل شده اند. فرودگاه بیروت که از ۱۸ مارس تعطیل شده است تنها میزبان پروازهایی است که از سوی دولت برای بازگرداندن هزار لبنانی گرفتار در خارج از این کشور ترتیب داده شده است.

از ۱۵ مارس و دست کم تا ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) دولت به ریاست حسن دیاب نخست وزیر لبنان وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرده است و بسیج عمومی و ماندن در خانه را از مردم این کشور خواستار شده است. پس از آن وزارت کشور لحن خود را تشدید کرد و از ۲۱ مارس مقررات منع آمد و شد شبانه اعلام کرد. از اوایل این هفته نیز طرح ترافیک جایگزین آن شده است.

در هفته‌های اول مردم لبنان به طور تعجب آوری به قوانین پایبند بودند. اما حالا بخشی از مردم که به شدت تحت تاثیر بحران اقتصادی هستند دیگر نمی‌توانند به این روند ادامه دهند. اوایل ماه آوریل «شورش‌های گرسنگی» در طرابلس صورت گرفت. طرابلس دومین شهر بزرگ لبنان است که بنابر اعلام سازمان ملل متحد حتی پیش از بحران هم ۵۷ درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کردند. معترضان در این شهر اعلام کردند ما ترجیح می‌دهیم به ویروس آلوده شویم تا این که از گرسنگی بمیریم. در بازار شهر اکثر غرفه‌ها بدون توجه به توصیه‌های مرتبط با قرنطینه بازگشایی شدند.

برخی لبنانی‌های ناامید دست به کار بدتری زدند. شماری از افراد در پی نگرانی‌های مالی تلاش کردند خودسوزی کنند. یک کارگر بیکار که قصد داشت کلیه خود را برای پرداخت اجاره بفروشد موجب تحریک مردم شد. دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد میلیون نفر از مردم لبنان با خطر گرسنگی رو به رو هستند. این رویدادها می‌تواند برای ۱.۵ میلیون آواره سوری که از جنگ در کشور همسایه گریخته اند هم تبعات وخیمی داشته باشد. تا کنون این آوارگان در مزارع و حوزه خدمات کار می‌کردند. اما حالا دیگر کاری برای آن‌ها وجود ندارد.

در برابر این فقر فزاینده که تهدید انفجار اجتماعی را به دنبال دارد دولت لبنان ۷۵ میلیارد پوند لبنان را به منظور کمک به افراد آسیب پذیر اختصاص داد. دولت به صد هزار خانواده کمک کرد و به هر خانواده ۴۰۰ هزار پوند پرداخت. این در حالیست که پوند لبنان بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

میشل عون رئیس جمهور لبنان روز دوشنبه ۶ آوریل در نشست گروه بین المللی حامیان لبنان گفت در حال حاضر ما بیش از هر زمان دیگری به کمک بین المللی نیاز داریم. این کمک به اصلاحات اقتصادی مشروط شده است که دولت تلاش می‌کند در این فضای نابسامان آن را نهایی سازد.

کد خبر: ۱۴٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha