۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
اقدام روسیه مذاکرات وین را در هاله ای از ابهام فرو برده است| مسکو به ضرب الاجل آمریکا تن نمی دهد
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

اقدام روسیه مذاکرات وین را در هاله ای از ابهام فرو برده است| مسکو به ضرب الاجل آمریکا تن نمی دهد

پروفسور «پل پیلار» معتقد است درخواست روسیه مذاکرات وین را در هاله ای از ابهام قرار داده است و به نظر نمی رسد مسکو به ضرب الاجل آمریکا تن دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه درباره مذاکرات وین و طرح زیاده خواهی جدید از سوی آمریکا اظهار داشت: آن‌چه در وین امروز با بازگشت هیأت‌ها انجام شده، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن بست و اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد. این تنفسی خواهد بود به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام.

وی ادامه داد: هیأت‌ها در پایتخت‌ها به سر می‌برند. فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست. الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مباحث کلیدی و البته مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات آن اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات در واشنگتن در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار کنیم. الان در آن نقطه قرار نداریم و منتظر شنیدن پاسخ آمریکا هستیم. رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر امور خارجه و وزرای خارجه دیگری که در برجام حضور دارند مدام با هم در تماس هستند و مذاکره کنندگان ارشد با هم در تماس هستند. ما به شما و ملت عزیز این نکته را مجددا تأکید می‌کنیم آنچه برای ما در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت است منافع قطعی ملت ایران است و این منافع قطعی است که چارچوب‌های مذاکرات و توافق نهایی را مشخص می‌کند.

به گزارش بازار، در حالی که سخن از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بود، درخواست روسیه مبنی بر مستثنی شدن تجارت با ایران متعاقب تحریمهای این کشور از سوی امریکا به دنبال حمله به اوکراین مذاکرات را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است. «پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*متعاقب اقدام روسیه در تضمین خواستن از آمریکا، مذاکرات وین در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. به نظر شما آینده این مذاکرات چگونه خواهد بود؟
از زمانی که روس ها ترفند خود را برای گرفتن نوعی معافیت از تحریم ها مطرح کردند، به آینده توافق بدبین تر شدم. هنوز مشخص نیست روس ها تا کجا می خواهند با این کار پیش بروند. در حالی که چند روز پیش به نظر می رسید مذاکرات می تواند در عرض چند روز با موفقیت به پایان برسد، اکنون اینطور به نظر نمی رسد.

*روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا نوشت که واشنگتن با درخواست روسیه برای معاف شدن از تحریم ها برای اجرای برجام مخالف است و یک هفته به مسکو مهلت داده که این درخواست را پس بگیرد. به نظر شما روسیه این درخواست را پی می گیرد؟
من فکر نمی کنم روسیه این درخواست را پس بگیرد. چیزی که نامشخص است این است که آنها چگونه آن را تفسیر خواهند کرد.

*به گفته این مقام آمریکایی اگر کرملین از خواسته خود برای مستثنی شدن تحریمها برای اجرای برجام کوتاه نیاید، آمریکا در پی توافقی خواهد رفت که روسیه را از برجام مستثنی کند. آیا این کار امکان پذیر است؟
این امکان وجود دارد، اما سوال اینجاست که آیا ایران با چنین ترتیبی موافقت خواهد کرد؟ ایران ممکن است تمایلی به پیشبردن مذاکرات بدون امکان حمایت مستقیم روسیه نداشته باشد.

*بر اساس برخی اخبار، چین در مقابل جایگزینی برای عدم حضور روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران واکنش منفی نشان نداده است. آیا چین حاضر به مذاکرات بدون حضور روسیه خواهد شد؟
موضع چین واقعاً مهم است و احتمالاً ایران منتظر است ببیند چین چه تصمیمی خواهد گرفت. من فکر می‌کنم با توجه به روشی که چین در حال حاضر تلاش می‌کند روابط خود با روسیه را متعادل کند، احتمالاً با امضای یک توافق هسته‌ای جدید که روسیه را مستثنی می‌کند، مخالفت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha