۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
بازار مسکن خراسان جنوبی در سایه سنگین رکود| قوانین به روز شوند
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

بازار مسکن خراسان جنوبی در سایه سنگین رکود| قوانین به روز شوند

بیرجند- انبوه ساز و فعال حوزه مسکن خراسان جنوبی با اشاره به سایه سنگین رکود بر بازار مسکن خراسان جنوبی گفت: قوانین شهرسازی باید به روز شود.

بازار؛ گروه استانها: به حوزه مسکن نباید تنها به عنوان تأمین کننده یکی از نیازهای اساسی مردم نگاه کرد. بلکه بنا بر گفته کارشناسان مسکن به عنوان یکی از صنایع مادر به همراه خود رونق بسیاری از کسب و کارها از مهندسی و تولیدی‌های صنایع ساختمانی و کارگران و در و پنجره ساز و... را به همراه دارد.

شاید به همین دلیل است که دولتها هر روز برای رونق بخشی به مسکن سازی در کشور، طرحی را پیاده می‌کنند. روزی سخن از مسکن مهر است و روزی از طرح مسکن ملی و نهضت جهش تولید مسکن سخن گفته می شود.

اما به نظر می رسد علی رغم همه این تلاش‌ها، هنوز مردم در خرید و اجاره مسکن با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و قدرت و توان اقتصادی آنان در این حوزه به شدت پایین آمده است و از طرف دیگر بسیاری از انبوه سازان و فعالان در این بخش نیز ار رکود در بازار مسکن در خراسان جنوبی سخن می گویند.

وضعیت ساخت و ساز خوب نیست
جواد موذن که ۲۲ سال است در حوزه صنعت ساختمان و انبوه سازی فعالیت دارد در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وضعیت ساخت و ساز در خراسان‌جنوبی خوب نیست و تأمین زمین بسیار مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینههای ساخت و ساز و مصالح ساختمانی به شدت گران شده است، بیانکرد: قوانین شهرسازی نیز به روز نشده است و ما فعالان حوزه مسکن مجبوریم فقط ۵۰ درصد زمین را زیر بار ببریم.

فعال حوزه صنعت ساخت و ساز در خراسان‌جنوبی گفت: وقتی در خراسانجنوبی برای انبوه ساز و فعال حوزه ساخت و ساز یک متر آپارتمان حدود ۲۵ میلیون تومان تمام می شود، آیا کسی خواهد بود که این آپارتمان را به مبلغ ۳۰ میلیون تومان در هر متر خریداری کند تا انبوه ساز نیز سودی داشته باشد.

مؤذن با اشاره به اینکه به اندازه نیاز مردم در شهر بیرجند آپارتمان تولید نشده است، ادامهداد: این شرایط موجب شده که حتی برای اجاره یک آپارتمان دو خوابه نیز مردم و شهروندان با مشکلات جدی رو به رو باشند.

بازار مسکن خراسان جنوبی در سایه سنگین رکود| قوانین به روز شوند

رکود در بخش مسکن بیکاری کارگران را به همراه دارد
وی با تأکید بر اینکه عملا ساخت و ساز در خراسانجنوبی در حال رکود است، بیانکرد: این رکود موجب بیکاری کارگران و افزایش مشکل مسکن میشود و در این راستا باید برای رونق ساخت و ساز در وهله اول قوانین این بخش به روز شود.

فعال حوزه مسکن از خراسان جنوبی با اشاره با بیان اینکه اگر قوانین به روز شود نیاز به ماده ۱۰۰ وجود نخواهد داشت، ادامه داد: در شرایط فعلی در خراسان جنوبی ساخت و ساز هیچ جاذبه‌ای برای سرمایهگذاران و انبوهسازان نخواهد داشت.

موذن گفت: یکی دیگر از راههای رونق ساخت و ساز واگذاری زمین به انبوه سازان است چرا که در اینصورت قیمت مسکن شکسته میشود.

در شرایط فعلی در خراسان جنوبی ساخت و ساز هیچ جاذبه‌ای برای سرمایهگذاران و انبوهسازان نخواهد داشت

وی با تأکید بر اینکه تورم وحشتناک یکی از مهمترین موانع پیش روی انبوه سازان است، ادامهداد: فرض کنید که من فنداسیون زمین را با بتون متری ۲۵۰ متری ریخته‌ام و سقف آن را ۴۰۰- ۴۵۰ هزار تومان به اتمام رسانده‌ام که با این سرگردانی قیمت‌ها نمی‌توان قیمت تمام شده آپارتمان را به صورت دقیق مشخص کرد.

انبوه‌ساز خراسان جنوبی گفت: در گذشته بانک‌ها همکاری و مشارکت بیشتری در حوزه ساخت و ساز داشتند ولی امروز برای آپارتمانی که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ تومان است بانک تنها ۳۰۰ میلیون تومان آن (یعنی یک پنجم ) را می‌دهد.

بازار مسکن خراسان جنوبی در سایه سنگین رکود| قوانین به روز شوند

جانمایی طرح نهضت ملی مسکن مناسب باشد
وی با بیان اینکه جانمایی طرح نهضت ملی مسکن باید در بافت شهر باشد، اظهارکرد: طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند طرح موفقی باشد ولی در جانمایی طرح باید دقت شود نه اینکه جانمایی زمینهای این طرح در بیابان‌ها و مکانهای نامناسب باشد.

فعال حوزه ساخت و ساز در خراسان جنوبی گفت: برای طرح نهضت ملی مسکن ما در داخل شهرها زمین های بسیار خوبی داریم که دولت به راحتی می تواند برای مردم از این زمین ها استفاده کند و شهروندان در بهترین نقاط شهر زندگی کنند.

مؤذن که فارغ التحصل کارشناسی ارشد معماری است، بیان کرد: طرح نهضت ملی مسکن را با مجتمع سازی در داخل شهر نباید یکی بدانیم چرا که در مجتمع سازی توسط انبوه سازان مردم به دنبال واحدهای بزرگتر هستند ولی در مسکن ملی برای کسانی است بند جیم آنان قرمز نشده و به دنبال نیاز اولیه هستند.

وی ادامهداد: طرح ملی مسکن یا تولید مسکن یک چرخه اقتصادی خوبی در شهر راه می‌اندازد که همه از کابینت‌ساز، کاشی‌ساز، جوشکار و کارگر ساختمانی، سازندگان و تولیدکنندگان مسکن و همه مشاغلی که مرتبط با مسکن هستند، میتوانند از این چرخه به نحوی استفاده کنند.

بازار مسکن خراسان جنوبی در سایه سنگین رکود| قوانین به روز شوند

هزار صنف و کسب و کار به بخش مسکن وابسته است
انبوه ساز خراسانجنوبی با شاره به اینکه حدود هزار صنف و کسب و کار با صنعت ساختمان در ارتباط است، بیان کرد: البته در این چرخه مادامی که یک بخش که همان زیر ساخت‌ها و قوانین و مقررات ساخت و ساز است دچار وقفه باشد، بقیه بخش ها نیز متوقف می‌شود.

مؤذن گفت: به همین دلیل است که در سطح شهر بیرجند اسکلت ساختمان در حال ساختی را مشاهده نمی‌کنیم و تنها در طرح نهضت ملی تعدادی پروانه ساختمانی صادر شده است.

وی ادامه‌داد: من از کار خودم و ساخت مسکن برای مردم لذت می برم و دوست دارم هر روز سقف های بیشتر و بیشتر و البته با کیفیت خوبی را برای شهروندان بسازم و آنان نیز در این منازل زندگی آرامی را تجربه کنند.

فعال حوزه مسکن در خراسان جنوبی یادآور شد: از همه نهادها و سازمان های مرتبط با امر مسکن چون راه و شهرسازی، نظام مهندسی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و...درخواست می‌کنم دوستانه کنار هم بنشینیم و آنچه نیاز شهر است را در این زمینه احصاء و اجرایی کنیم.

وی گفت: در نهایت شرایطی را به سمت ببریم که انبوه سازان و سازندگان مسکن با تسهیل بیشتری برای مردم مسکن با معماری اصیل ایرانی بسازند که این اقدام شدنی است.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha