۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اقامتگاه بوم‌گردی نگین گردشگری گلستان | استقبال مسافران بی‌نظیر است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اقامتگاه بوم‌گردی نگین گردشگری گلستان | استقبال مسافران بی‌نظیر است

گمیشان- وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گلستان باعث شده تا هرساله مسافران زیادی این استان را برای سفر انتخاب کنند اما ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی جاذبه سفر به این خطه خوش آب و هوا را دوچندان کرده است.

مریم بزی؛ بازار: علاقه مسافران به استفاده از طبیعت گلستان و آشنایی بیشتر با آداب، رسوم و بناهای تاریخی استان این روزها گردشگران را به سمت اقامتگاه‌های بوم گردی سوق می‌دهد. صرف نظر از اینکه چنین فضاهایی حس و حال منزل شخصی را دارد، گذراندن چند روزی در این فضا، حس زندگی در دوران گذشته را برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ زنده می‌کند.

شهرستان گمیشان یکی از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعت گردی استان گلستان است که هرساله مسافران زیادی برای گذران چند روزی در کلبه‌های بوم گردی به این شهرستان تاریخی مراجعه می‌کنند. حال برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌ها و مشکلات بوم گردی این شهرستان به سراغ «اسحاق حمایتی» یکی از موسسان اقامتگاه بوم گردی در گمیشان رفتیم.

* از فعالیت و زمان آغاز به کارتان بگوئید.
از سال ۹۳ فعالیت خود را با بازسازی و اجاره دو بنای تاریخی در شهر گمیشان آغاز کردم، در حال حاضر با بازسازی این بنای تاریخی توانستم این اقامتگاه را راه اندازی کرده و پذیرای مسافران زیادی به شهر گمیشان باشم به دلیل نزدیکی گمیشان با جزیره آشوراده بسیاری از علاقمندان برای تماشای پرندگان و مهاجرت آنها در فصول مختلف سال به گمیشان می آیند. در کنار تورهای پرنده‌نگری بازدید از بافت تاریخی، طبیعت گردی و صحرا نوردی را برای مسافران به این بوم گرد برنامه‌ریزی می‌کنم.

* آیا نسبت به سال‌های گذشته میزان ورود گردشگر به گمیشان افزایش داشته است؟
متاسفانه به دلیل وقوع سیل در سال ۹۸ و همچنین شیوع کرونا در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ ضررهای مالی زیادی به ما وارد شد به طوری که در طول این سه سال تعداد مسافران حدود یک الی دو درصد نسبت به سال‌های قبل بود و همین عوامل باعث خسارات و ضررهای مالی زیادی شد.

گمیشان یکی از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعت گردی استان گلستان است که هرساله مسافران زیادی برای گذران چند روزی در کلبه‌های بوم گردی به این شهرستان تاریخی مراجعه می‌کنند

امسال وضعیت خوب است، تاکنون حدود ۸۰۰ مسافر را رزو شده که البته به علت کمبود فضا، بسیاری از آنها را به بوم گردی‌های مختلف معرفی کردیم و قطعاً این رونق دوباره گردشگری می‌تواند سودآوری خوبی برای ما داشته باشد اما با توجه به ضررهای مالی سال‌های گذشته، حداقل باید دو سال کار کرد تا خسارت سنوات گذشته جبران شود، در واقع ضرر سه ساله ما با دو سال سوددهی جبران می‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی نگین گردشگری گلستان | استقبال مسافران بی‌نظیر است

* گمیشان دارای چه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است؟
گمیشان جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد، بافت تاریخی این شهر همیشه آماده و پذیرای مسافران است. در حال حاضر پنج اقامتگاه بوم گردی فعال در شهر و ۱۰ اقامتگاه نیز در روستاها فعالیت می‌کنند که هر ساله با ورود تعداد زیادی مسافر می‌توانند به سودآوری خوبی دست پیدا کنند.

گلفشان های مختلفی در این شهر وجود دارد، از جمله نفتیجه، اینچه، قارنیارق و گوبکلجه که متاسفانه گلفشان «نفتیجه» یا «صورتی» به خاطر انجام حفاری نفت و گاز در کنار آن در معرض خطر قرار گرفته و دیگر صورتی رنگ نیست، غیر فعال شدن این گلفشان باعث شده تا ۹۰ درصد از گردشگران پاییز و زمستان ۱۴۰۰ سفر خود را کنسل کنند همچنین گلفشان «قارنیارق» از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان، دارای دو مسیر است که یک مسیر از آق‌قلا و دیگری از گمیشان عبور می‌کند، مسیر گمیشان حدود ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر نزدیک‌تر است، ولی به دلیل آسفالت نبودن مسیر، مسافران ترجیح می‌دهند برای بازدید از این گلفشان در آق‌قلا یا گرگان اقامت کنند.

جزیره آشوراده نیز یکی دیگر از مکان‌هایی است که گردشگران را برای بازدید می‌بریم، این جزیره دارای یک قلعه تاریخی است که بیشتر بنا تخریب شده و فقط یک دیوار از آن باقی مانده است صحرا نوردی در شمال گمیشان و ترکمن صحرا از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است، به دلیل وجود مراتع سرسبز، عشایر به بسیاری از مناطق این شهر کوچ می‌کنند و هفت ماه از سال را در آن حضور دارند که فرهنگ و نوع زندگی آنها جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد. همچنین بازدید از دریاچه‌های آجی گل و آلما گل، اینچه برون، سد دانشمند، خالد نبی، عشایر کرمانج و دو آبشار مراوه‌تپه از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهرستان گمیشان است.

* مشکلات پیش روی شما در این حوزه چیست؟

متاسفانه میراث فرهنگی جز دستگاه‌هایی است که سایر نهادها توجهی به ابلاغیه و نامه‌هایی که صادر می‌کند، ندارند؛ بانک‌ها به عنوان یک معضل به میراث فرهنگی نگاه می‌کنند و اصلاً توجهی به نامه‌هایی که برای وام صادر می‌شود، ندارند. یکی از قوانین میراث فرهنگی برای ارائه وام به بوم گردی‌ها ساخت یا بازسازی بخشی از و این در حالی است که هنگام بازدید بانک معتقد است که بنا بازسازی شده و نیاز به وام ندارد. این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ بر سر راه اقامتگاه‌های بوم گردی است. بهرحال فردی که هزینه زیادی را برای ساخت این بنا انجام داده است، نیازمند حمایت مالی است تا بتواند مشکلات اقتصادی خود را برطرف کند.

پنج اقامتگاه بوم گردی فعال در شهر و ۱۰ اقامتگاه نیز در روستاها فعالیت می‌کنند

به خصوص بعد از کرونا بانک‌ها به هیچ عنوان توجهی به نامه‌های این اداره نشان ندادند و اگر نامه‌ای هم نزد آنها می‌بردیم، نمی‌پذیرفتند یا مانع تراشی می‌کردند بعد از وقوع سیل ۹۸ برای اقامتگاه‌های بوم گردی ۱۰ میلیون تومان وام با سود ۱۱ درصد به عنوان خسارت مصوب کردند که از سوی بانک‌ها پرداخت نشد. یا به دلیل خسارت‌های حاصل از ویروس همه گیر کرونا ۱۰ میلیون تومان وام در نظر گرفتند که آن هم به شرط بیمه کارکنان ارائه می‌شد.

نهادهای دولتی در حالی از ما انتظار بیمه نیرو دارند که ما نتوانسته‌ایم در طول این سه سال درآمدی داشته باشیم، چگونه می‌توانیم از پس هزینه‌های بیمه بر بیاییم موضوع دیگر اینکه قرار بود سال گذشته ماهانه یک شانه تخم مرغ، تعداد پنج مرغ با قیمت مصوب و حواله نفت به اقامتگاه‌ها تعلق گیرد که هیچکدام از آنها عملی نشد همچنین یکی دیگر از برنامه‌های میراث قرار دادن تعرفه آب، برق و گاز اقامتگاه‌ها بوم گردی در تعرفه صنعتی بود که با گذشت سه سال از طرح این موضوع و پیگیری آن، هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.

* چه انتظاراتی از مسئولان دارید؟
مسئولان میراث فرهنگی تلاش کنند تا قوانین سختگیرانه‌تری را نسبت به سایر ارگان‌ها ایجاد کنند و همچنین شرایط وام گرفتن را برای ما تسهیل کنند یکی از معضلاتی که در دو سال کرونا فشار اقتصادی زیادی وارد کرد، جریمه سنگین بانک در عدم بازپرداخت به موقع وام بود، درحالیکه اداره میراث فرهنگی اعلام کرده بود که در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط، جریمه به ما تعلق نمی‌گیرد اما متاسفانه بانک‌ها این جریمه‌ها را لحاظ کرد و این در حالی بود که در طی این دو سال درآمدی نداشتیم، چرا که شهرستانی مانند گمیشان و مراوه‌تپه جزء شهرستان‌های کمتر توسعه یافته و خسارت دیده سیل هستند و واقعاً شرایط سخت اقتصادی را متحمل شده‌اند.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha