۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
تنظیم بازار در رصد مجلس
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

تنظیم بازار در رصد مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع تنظیم بازار و وضع کالاهای شب عید همچنین ماهیت تنظیم بازار و درج نرخ بر روی کالاها در سال آینده همچنان در رصد مجلس است.

به گزارش بازار، محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به حضور وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه دیروز این کمیسیون افزود: براساس گزارش وزیر صنعت در بخش‌هایی از گروه‌های کالایی درج قیمت‌ها آغاز شده یعنی واحدهای تولیدی مکلفند قیمت تولید را روی کالا درج کنند تا پس از آن بتوان با یک نرخ و با عددی مشخص قیمت مصرف هم روی کالا درج شود.

وی از برنامه سال آینده وزارت صنعت که از خرداد ماه برای درج قیمت تولید اجرا می‌شود استقبال کرد و گفت: قیمت برای مصرف کننده باید درج شود، ولی درج اعداد و ارقام برروی کالاهای بعضی از تولیدکنندگان غیرمنطقی و فاقد وجاهت لازم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطابق گزارش وزیر خاطر نشان کرد: در بخش‌هایی از گروه‌های کالایی این کار شکل گرفته، ولی نه باید اجحافی به مصرف کننده بشود و نه به تولیدکننده و از طرفی حلقه‌های واسط هم حفظ شود و این شبکه دلالی و واسطه گری که بخشی از مابه التفاوت را خارج از زحمت و تلاش در تولید برای خودش مدنظر قرار بدهد می‌تواند شفاف سازی شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: برنامه وزارت صمت این است که قیمت تولید را جدا کند و طبیعتا این هزینه‌های توزیع و شبکه توزیع را در قالب عمده فروشی و خرده فروشی اضافه کند و امیدواریم با این اقدامات مردم بتوانند تفاوت قیمت‌ها را احساس کنند.

به گفته وی با این برنامه‌ها، فضای شفاف سازی شکل خواهد گرفت و هر گونه تغییر در بهای تمام شده تولید هم کاملا می‌تواند با نظارت وزارت صنعت یا مجموعه‌های نظارتی ادامه یابد.

پور ابراهیمی افزود: براساس قانون همه تولید کنندگان و عرضه کنندگان خدمات مکلفند قیمت ِکالاها را درج کنند طوری که هم مشتری ببیند و هم نظارت انجام شود بی اعتنایی به درج نکردن تخلف هست و باید با متخلفین برخورد شود، اما آیین نامه‌های اجرایی که در برخورد با متخلفین هست اینقدر عدد و رقم‌های جرایمش پایین است که بازدارندگی ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جایگزینی فهرست قیمت‌ها با روش کاملا الکترونیکی را برای آگاهی مصرف کنندگان ضروری دانست و تاکید کرد: این هم نظارت‌ها و هم آگاهی مصرف کنندگان را از قیمت‌های خرده و عمده فروشی افزایش می‌دهد.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha