۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق برای تابستان| پر مصرف ها همچنان یارانه می گیرند
معاون وزیر نیرو خبر داد

افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق برای تابستان| پر مصرف ها همچنان یارانه می گیرند

حائری ، معاون برق و انرژی وزیر نیرو از افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پیک تابستان خبر داد و گفت: با افزایش پلکانی تعرفه برق یارانه پر مصرف ها کمتر شده اما هنوز به صورت کامل حذف نشده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: همایون حایری معاون وزیر نیرو با تشریح برنامه وزارت نیرو برای پیک تابستان سال آینده، اظهار کرد: برای تابستان نیز ۱۰۰ برنامه عملیاتی را در نظر گرفتیم که با اجرای دقیق این برنامه‌ها، امیدواریم با کمترین مشکل از تابستان سخت عبور کنیم.

او در توضیح گفته های خود گفت: برنامه‌ای که برای تابستان سال آینده در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار ۴۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است. ۴۲۶۰ مگاوات آن واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع که اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع احداث می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود ۱۱۱۳ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.

کاهش ۱۶۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید به دلیل عدم تامین سوخت
حائری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته به دلیل مشکل سوخت، ناچار شدیم نیروگاه های سیکل ترکیبی را در زمستان در مدار داشته باشیم و عملا فرصت برای تعمیر آنها وجود نداشت، ادامه داد: عدم تعمیر نیروگاه ها موجب شده که چیزی حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق ما در تابستان کاسته شود.

او با بیان اینکه امسال مشکلی از این جهت وجود ندارد، گفت: تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را انجام شده است. ضمن اینکه امیدواریم نزولات آسمانی نیز کمک کند که شرایط تولید نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو همچنین با اشاره به برنامه احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه یادآور شد: جهت تحقق این برنامه، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

در حال حاضر حدود ۸ نیروگاه، راندمان ۱۷ درصدی دارند که میزان تولید برق آنها در قبال مصرف گاز بسیار پایین است

راندمان ۱۷ درصدی ۸ نیروگاه
معاون وزیر نیرو همچنین درباره افزایش راندمان نیروگاه‌ها نیز گفت: با احداث تجدیدپذیرها تا ۱۴۰۱ راندمان به ۴۰ درصد خواهد رسید و با هر یک درصد افزایش راندمان، سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

او بیان کرد: با ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید که ۱۰ هزار مگاوات آن از تجدیدپذیرها و ۲۵ هزار مگاوات سیکل ترکیبی است، راندمان نیروگاه‌ها به ۵۸ درصد می‌رسد. علاوه بر آن در کنار این ۳۵ هزار مگاوات، نیروگاه‌های قدیمی نیز بازنشسته می‌شوند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸ نیروگاه، راندمان ۱۷ درصدی دارند که میزان تولید برق آنها در قبال مصرف گاز بسیار پایین است اما اگر بتوانیم راندمان را به ۶۰ درصد برسانیم به ازای هر متر مکعب ۶ کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد.

زمستان را بدون خاموشی سپری کردیم
او همچنین با تشریح اقدامات وزارت نیرو در عبور از زمستان بدون خاموشی اظهار کرد: زمستانی که گذشت، زمستان سختی بود و به‌رغم محدودیتی که در قسمت تامین سوخت گاز با توجه به رشد مصرف گاز خانگی داشتیم، اما همکاری‌های بسیار خوبی با وزارت نفت، صمت و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت و توانستیم این زمستان را بعد از چند سال محدودیتی که اعمال می‌شد، بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی ۴ سال
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه وزیر نیرو برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی چهار سال، گفت: این برنامه شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های حرارتی احداث‌ شده توسط صنایع است که بر اساس آن طی چهار سال دولت مردمی ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور اضافه خواهد کرد.

او همچنین با اشاره به اجرای بند «ی» تبصره ۸ در زمستان امسال که با هدف اصلاح مصرف مشترکان انجام شد، تصریح کرد: در کنار این اقدامات وزارت نیرو، با صرفه‌جویی‌ و مدیریت مصرف که توسط مشترکان طی این مدت صورت می‌گیرد، کمک شایانی در این زمینه انجام می‌شود.

حایری اظهار امیدواری کرد که با ترکیبی از ظرفیت نیروگاه‌های جدید و برنامه مدیریت مصرف، بتوانیم تاب آوری شبکه را افزایش دهیم یعنی در کنار افزایش ظرفیت تولید بتوانیم مدیریت مصرف منطقی را در کشور اجرا کنیم.

با توجه به تعیین پلکانی هزینه برق مشترکان پر مصرف، پیش بینی می شود که سال آینده شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف در بخش خانگی و مدیریت ۱۵۰۰ مگاواتی در ساعت های پیک مصرف باشیم

گرانی برق، مصرف را ۱۰ درصد کاهش می دهد
معاون وزیر نیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره به افزایش تعرفه برق، گفت: دیر یا زود باید یارانه انرژی پر مصرف حذف شود. البته با وجود تغییرات تعرفه ای مشترکان پر مصرف برق همچنان یارانه انرژی دریافت می کنند.

او همچنین گفت: پیش بینی ما این است که تغییرات تعرفه برق منجر به کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در بخش خانگی و مدیریت ۱۵۰۰ مگاواتی در ساعت های پیک مصرف بشود.

حائری همچنین با بیان اینکه پیش بینی می کنیم با توجه به تعیین پلکانی قبوض برق میزان مصرف در سال آینده حدود ۳ درصد افزایش یابد، ادامه داد: در اردیبهشت و خرداد امسال با رشد ۲۰ درصدی برق مواجه بودیم. البته متوسط رشد مصرف در کل سال حدود ۸ الی ۹ درصد برآورد می شود.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha