۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
اداره کشور با نگاه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد کشور
معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد

اداره کشور با نگاه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد کشور

مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در چند ماه گذشته کشور را با این فرض مدیریت کردیم که تحت شدیدترین تحریم‌ها بتوانیم با نگاه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد کشور را اداره کنیم.

به گزارش بازار، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در دیداری سه ساعت با جمعی از جوانان فعال حوزه‌های اقتصاد، تولید، علم و فناوری که به مناسبت روز جوان در فضایی صریح، ‌ شفاف، ‌ آزاد و صمیمی برگزار شد، پای درد دل‌ها، مشکلات و دغدغه‌های آنان نشست و از نزدیک درخواست‌ها، ‌ نظرات و پیشنهادات آنها را برای کمک به دولت و خلق ثروت در کشور شنید.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای سرشار جوانان تحصیلکرده ایرانی در اقصی نقاط کشور تاکید کرد: دولت جوان و انقلابی سیزدهم فرصتی طلایی برای جوانان دلسوز و مستعد ایرانی است که استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند.

مخبر با اشاره به توانایی‌های جوانان نخبه و فعال ایرانی در حوزه‌های مختلف به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نوین جهانی تأکید کرد: در هر نقطه از کشور و حتی روستاهای دور افتاده نمونه‌هایی بی‌نظیر از فعالیت جوانان یافت می‌شود که در اوج تحریم‌های دشمنان اقدامات اساسی انجام می‌دهند تا جایی که علاوه بر درآمدزایی برای خود و مردم توانسته‌اند بازارهای صادراتی کشورهای همسایه و مجاور استان خود را نیز به دست آورند.

وی پس از شنیدن پیشنهادات و نظرات تخصصی و کارشناسی جوانان حاضر در جلسه خطاب به آنان گفت: دولت مردمی با تمام توان آمادگی دارد تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار جوانان ایرانی قرار دهد که اینگونه در عرصه‌های فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان و همگام با جدیدترین نوآوری‌های جهان به درآمدزایی و ایجاد اشتغال کشور کمک می‌کنند و توانسته‌اند جمهوری اسلامی ایران را در زمره پیشتازان صنعت و نوآوری‌های نوین جهان قرار دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه موفقیت‌آمیز سپردن امور به مردم و جوانان در طول سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین هشت سال دفاع مقدس گفت: هر گاه امور به مردم سپرده شد توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی خنثی شد و تجربه‌هایی مشابه اینچنینی نیز در مسائل امنیتی و اداره جنگ بارها تکرار شد و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز بارها فرمودند که مشکلات کشور با حضور مردم حل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه تاکنون اقتصاد به مردم سپرده نشده است و اگر این کار انجام شود، مطمئناً مردم می‌توانند کارهای بزرگی نیز همانند تجارب در بخش‌های دیگر برای پیشرفت و توسعه انجام دهند و شاهد یک بخش خصوصی قدرتمند در کشور باشیم و دولت سیزدهم آمادگی دارد که واسط انتقال اقتصاد از دولت به مردم و به ویژه جوانان در همه زمینه‌ها شود.

مخبر همچنین به نعمت‌های خدادادی و ظرفیت‌های فراوان کشور در بخش‌های مختلف اشاره و تأکید کرد: با هر کدام از این نعمت‌ها می‌توان به راحتی کشور را اداره کرد و نباید ظرفیت‌های الهی در ایران را تنها به نفت و گاز خلاصه کرد بلکه فرصت‌هایی مثل وجود ۲۷۰۰ کیلومتر دریا در شمال و جنوب کشور، معادن مختلف و از همه مهم‌تر خیل عظیم نیروهای تحصیل‌کرده بزرگ‌ترین موقعیت برای پیشبرد اقتصاد ایران است.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی، تکمیل انبارهای کشور از ذخیره کالاهای اساسی، تزریق واکسن و همچنین پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان دولت و بازنشستگان بدون حتی استقراض یک ریال از بانک مرکزی تنها گوشه‌ای از تلاش‌ها و اقدامات دولت در ماه‌های گذشته است.

وی افزود: به دنبال آن نیستیم که با کند و کاو در گذشته و شرایط و مشکلات به جای مانده در زمان آغاز به کار دولت مشکلات را به گذشته ارجاع دهیم بلکه دولت سیزدهم دولتی امیدوار به حرکت رو به جلو و پیشرفت و توسعه کشور با تکیه بر توان داخلی و کمک جوانان تحصیلکرده و مردم است.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: در چند ماه گذشته کشور را با این فرض مدیریت کردیم که تحت شدیدترین تحریم‌ها بتوانیم با نگاه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد کشور را اداره کنیم و همچنین عملیات اجرایی طرح‌های پیشرفت توسعه‌ای در استان‌های کشور آغاز شود.

مخبر همچنین در این دیدار با اشاره به دغدغه یکی از فعالین حوزه صنایع سنگین مبنی بر خام فروشی در کشور تاکید کرد: مطمئنا خام فروشی یکی از مشکلات صنعت کشور است که در هر بخش با چنین مسئله ای مواجه هستیم و دولت آمادگی دارد با برون سپاری این مسئله و پرداخت هزینه های تحقیقاتی و عملیاتی، لیستی از خام فروشی ها در هر مرحله‌ای از صنایع به‌ویژه در بخش‌های نفت، پتروشیمی و معدن را پیگیری کند.

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به درخواست یکی از حاضرین جلسه برای کمک و حمایت‌های دولت در زمینه بازارسازی و فروش محصولات تولید شده توسط زنان و دختران در کشور تاکید کرد: دولت قطعا از فعالیت زنان در عرصه های اقتصادی حمایت و پشتیبانی می کند اما فعالان این حوزه باید با حضور گسترده در فضای مجازی و فروش اینترنتی به ظرفیت بازاریابی خود کمک کنند و تجربه دولت در فروش کالاهای اساسی در پلتفرم های اینترنتی می تواند یک تجربه موفق برای تلاشگران این عرصه باشد.

مخبر در ادامه از جوانانی که در صنایع نوین و فناوری‌های جدید فعالیت می‌کنند خواست تا با تشکیل و تقویت سندیکاها و اصناف مرتبط با حوزه کاری خود به پیشبرد اهداف شرکت‌های فعال در این زمینه کمک کنند.

وی همچنین در خصوص مشکلات و درخواست‌های فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان در این جلسه خاطر نشان کرد: دولت در کنار استارتاپ ها به دنبال ایجاد کانون های فعالیتی است تا محصولات این شرکت ها به خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه با توجه به اولویت دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان صادر شود که این مهم می تواند به یک جریان سازی اقتصادی جدید در کشور منجر شود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه که با حضور «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، فعالان جوان بخش‌های اقتصادی، تولیدی و علم و فناوری درخواست‌ها، پیشنهادات، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری، حکمرانی هوشمند، سیاست‌های صنعتی، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نشر کتاب، انیمیشن‌سازی، راه‌اندازی کسب و کارهای نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات محصولات ایرانی در کشورهای همسایه، هوش مصنوعی، سیاست‌های جمعیتی، حمایت‌های مالی از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، کمک به تبیین و فعالیت صنایع نوین از جمله صنعت بلاک چین و حوزه رمز ارزها، کمک به صادرات پارک‌های فناوری و کارخانه‌های نوآوری و پیشبرد سند سیاست صنعتی کشور مطرح کردند.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha