۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز به ۱۲.۱ درصد رسید
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛

تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز به ۱۲.۱ درصد رسید

بر اساس گزارش مرکز آمار تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز امسال ١٢.١ درصد نسبت به فصل قبل افزایش پیدا کرده و تورم سالانه این کالاها در یک سال منتهی به پاییز امسال معادل ۵۵.٣ درصد برآورد شده است.

به گزارش بازار به نقل از مرکز آمار ایران، کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) نسبت به فصل قبل ١٢,١ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان ١٤٠٠ (٨.٧ درصد) حدود ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

گزارش مرکز آمار از تورم کالاهای وارداتی در پاییز امسال نشان می‌دهد، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی یا همان تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٤٠٠ برابر با ٤٧٨.٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه‌ی ۵۱۳,۸ درصدی این کالاها در تابستان ١٤٠٠ حدود ٣٥.٥ درصد کاهش داشته است.

همچنین تورم سالانه کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در پاییز امسال برابر با ٥٥.٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه‌ی ۵۴,۳ درصدی کالاهای وارداتی در تابستان ١٤٠٠ حدود یک درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و ...» با ٩.٤ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و...» با ٧١٦.٤ درصد بوده است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» با ٠.١- درصد است.

همچنین در فصل پاییز ١٤٠٠، تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی، نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٤٥.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۴۸۵,۴ درصدی این کالاها در تابستان ١٤٠٠ حدود ٣٩.٥ درصد کاهش داشته است. همچنین، تورم نقطه به نقطه این کالاها مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٤.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۵۲.۱ درصدی تابستان امسال حدود ٢.٨ درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و... و.» با٩.٦ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و ...» با ٦٤٠.٧ درصد بوده است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» با ٠.٧- درصد بوده است.

به علاوه در پاییز امسال، تورم فصلی کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی نسبت به فصل قبل، ٤٨.٦ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی ۶۳,۷ درصدی تابستان ١٤٠٠ حدود ١٥.١ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تورم فصلی کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل قبل ١٢.١ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی ۸.۷ درصدی این کالاها در تابستان امسال، حدود ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و... » با یک درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «فلزات معمولی و مصنوعات آن‌ها» با ٦٣.٧ درصد بوده است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها و ...» با ١.١- درصد است.

قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین قیمت این کالاها به طور مستقیم می‌تواند بر هزینه تمام شده تولید داخل نیز اثرگذار باشد.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha