۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
مبدا واردات لکوموتیو مشخص نیست| مپنا توانایی تامین ۱۵۰ دستگاه را دارد؟
معاون حمل و نقل وزیر راه در گفتگو با «بازار»:

مبدا واردات لکوموتیو مشخص نیست| مپنا توانایی تامین ۱۵۰ دستگاه را دارد؟

افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موانع واردات لکوموتیو در حال برداشته شدن است گفت: تجار در حال بررسی وضعیت واردات لکوموتیو از کشور یا کشورهای مبدا هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شهریار افندی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در سه سال آینده مقرر شده است تا ۹۰۰ لکوموتیو وارد ناوگان ریلی شود آیا مپنا توانایی تولید ۱۵۰ لکوموتیو داخلی را دارد؟ گفت: در خصوص تولید لکوموتیو باید گفت که در داخل کشور فقط مپنا است که تولید لکوموتیو دارد و از آنجا که در سه سال آینده به ۹۰۰ لکوموتیو نیاز است با توافقی که انجام شده است مقرر شده است تا ۱۰۰ تا ۱۵۰ لکوموتیو را از لحاظ ظرفیت اسمی تولید و انجام دهد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت اظهار علاقه کرده است که امکان را برای تجار فراهم کند اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و صمت تفاهم را به سرانجام رسانده اند و قدم های خوبی برداشته شده است.

افندی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا مپنا توانایی تولید ۱۵۰ لکوموتیو در سه سال آینده را دارد؟ گفت: این موضوع را باید از وزارت صمت پیگیری کنید.

معاون حمل و نقل وزیر را ه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که واردات لکوموتیو از کدام کشورها خواهد بود؟ ادامه داد: فعلا که این واردات در حد توافق است. موانع در حال برداشته شدن است و اینکه از کجا وارد شود طبیعتا مشخص است که از کجا قرار است وارد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات از روسیه خواهد بود؟ گفت: بنده از این موضوع بی خبر هستم.

پبشتر دولت با واردات لکوموتیو مخالفت می‌کرد و اعتقاد داشت در داخل ظرفیت تولید داریم اما ظاهرا این بار کوتاه آمده و طبق توافق وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی مققر شده تا واردات در کنار حمایت از تولید داخل انجام شود

درحالی‌ که پبشتر دولت با واردات لکوموتیو مخالفت می‌کرد و اعتقاد داشت در داخل ظرفیت تولید داریم اما ظاهرا این بار کوتاه آمده و طبق توافق وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی مققر شده تا واردات در کنار حمایت از تولید داخل انجام شود.

صنعت حمل‌ و نقل ریلی کشور از نیاز فوری به تامین لکوموتیو جدید و نوسازی در این حوزه سخن می‌گوید. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان صنعت حمل‌ و نقل کشور با بیان اینکه برای بهبود و ارتقای مدیریت، معاونتی مستقل با عنوان صنایع حمل‌ و نقل در ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است، گفته بود که نمی‌گذاریم در جایی که ظرفیت تولید وجود دارد، واردات انجام شود. بنابراین با واردات لکوموتیو مخالف هستیم.

با وجود این سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران از نیاز فوری کارخانه‌های کشور به نوسازی بخش دیزل و لکوموتیو برای جابه‌جایی مواد اولیه یا کالاهای تولیدشده، سخن گفت و تاکید کرد: بخش خصوصی موافق حمایت از تولید داخلی است؛ اما زمانی که در داخل بخشی از تولیدات به دلیل نبود لکوموتیو رسوب کرده‌ است، باید فکر عاجل برای حل این مساله کرد.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به اینکه در گذشته شرکتی در تولید لکوموتیو فعالیت می‌کرد؛ اما در حال حاضر اطلاعی از روند فعالیت این شرکت وجود ندارد، گفت: شفافیت در این حوزه بسیار ضروری است. باید بازدیدهایی اتفاق بیفتد تا متوجه بشویم که شرایط تولید کشور در حوزه لکوموتیو چگونه است. امروز صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور نیاز فوری به نوسازی دارد. البته موضوع تنها به بخش ریلی محدود نمی‌شود.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha