۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
اخذ مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل توسط ۵ مرکز درمانی در همدان| گردشگری سلامت پا می‌گیرد
بازار گزارش می دهد؛

اخذ مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل توسط ۵ مرکز درمانی در همدان| گردشگری سلامت پا می‌گیرد

همدان- صدور مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل برای پنج مرکز درمانی همدان و راه اندازی مجدد فرودگاه همدان مسیر تقویت گردشگری سلامت را در این استان مستعد تقویت کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با در نظر گرفتن رشد صنعت توریسم در دنیا و قرارگیری آن بعد از درآمدهای نفتی و تاثیر آن بر توسعه اقتصاد و جامعه به نظر می رسد یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد، مطالعه و سرمایه گذاری در این بخش است اما در استان همدان با داشتن پیشینه تاریخی و موقعیت مناسب جغرافیایی و توانمندی های فراوان در گردشگری متاسفانه درصد بسیار اندکی از این توانایی امروزه مورد استفاده است.

استان همدان با بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال سابقه مدنیت و تمدن و ۵۰۰ سال سابقه پایتختی در دوره های متفاوت با گستره ای در حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع دارای ۱۰ شهرستان است و بیش از ده ها و صدها جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در خود جای داده است. در این استان بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم با صنعت گردشگری درگیر و اشتغال آن ها به این صنعت گره خورده و حرف های بسیاری در زمینه گردشگری طبیعت، گردشگری تندرستی، گردشگری کشاورزی، گردشگری روستایی، گردشگری غذا و غیره برای گفتن دارد.

نزدیکی به مرزهای غربی
نزدیکی استان همدان به مرزهای غربی و داشتن زمینه ها و زیرساخت های بهداشت و درمان، وجود بیمارستان های متعدد به ویژه در بخش قلب، زنان و زایمان، سرطان و غیره از دیگر موقعیت های همدان در زمینه پرداختن به گردشگری سلامت محسوب می شود
دهه فجر سال جاری بود که استاندار همدان با بیان اینکه باید برای صنعت گردشگری در استان برنامه ریزی شود، عنوان کرد: استان همدان در گردشگری سلامت ظرفیت‌های بسیاری دارد بدین ترتیب، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا شهرک سلامت را با کمک بخش خصوصی در همدان ایجاد کنیم.

نزدیکی استان همدان به مرزهای غربی و داشتن زمینه ها و زیرساخت های بهداشت و درمان، وجود بیمارستان های متعدد به ویژه در بخش قلب، زنان و زایمان، سرطان و غیره از دیگر موقعیت های همدان در زمینه پرداختن به گردشگری سلامت محسوب می شود

قاسمی فرزاد با بیان اینکه برای راه اندازی فرودگاه همدان نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است، گفت: قرار شد تا در اوایل اسفند، پرواز همدان به کیش و در اواسط اسفندماه، پرواز همدان به مشهد راه اندازی شود اما این امر ممکن است ناپایدار باشد در امتداد این روند شهردار همدان از ایجاد شهرک سلامت در منطقه سه یا چهار شهرداری همدان سخن گفت ضمن اینکه شاهد بازگشایی مجدد فرودگاه همدان نیز بودیم؛ دو مسیری که می تواند زمینه را برای ورود گردشگران خارجی به همدان مهیّا سازد.

اخذ مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل توسط ۵ مرکز درمانی در همدان| گردشگری سلامت پا می‌گیرد

تقویت مجموعه های درمانی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هر فعالیتی در کشور یک متولی خاص دارد و متولی گردشگری سازمان میراث فرهنگی است، اظهار کرد: گردشگری به عنوان یک فضای تعاملی می تواند از همه ظرفیت های نهادها و ادارات استفاده کند.

علی خاکسار با بیان اینکه متاسفانه در سطح کشور این مقاومت وجود دارد که مجموعه های بهداشت و درمان با آژانس های مسافرتی کم تر تعامل دارند، گفت: با وجود اینکه آژانس ها می توانند مبلغ مجموعه های درمانی باشند و تورهای سلامت تعریف کرده و پکیج هایی را طراحی کنند و در اختیار بازار هدف قرار دهند اما این همکاری وجود ندارد و شبکه بهداشت و درمان خود در این زمینه اقدام می کند و این روال کماکان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه دفاتری در کل کشور داریم که به صورت حرفه ای و تخصصی در زمینه گردشگری سلامت فعالیت می کنند، افزود: این دفاتر مجوز وزارت میراث فرهنگی و وزارت خارجه را دارند و می توانند در این زمینه بازاریابی کرده و بازار هدف را جذب کنند. در این بازار مشترک هر کسی سهم خود را می برد و بنا بر مشارکت خود منتفع می شود بنابراین تعامل باید وجود داشته باشد تا این بازار شکل بگیرد چرا که اگر هر دستگاه بخواهد کار خود را انجام دهد در این زمینه موفق نخواهیم شد.

گردشگری سلامت به یک بازار رقابتی تبدیل شده است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه امروز گردشگری سلامت به یک بازار رقابتی تبدیل شده است، مطرح کرد: بعضی از استان ها در این زمینه حرفه ای کار می کنند و رشته های مختلفی را ترویج داده که به عنوان برند آن استان مطرح است همچنین باید گفت
همدان با ظرفیت های فراوان درمانی و پزشکی، تاریخی و طبیعی، آب و هوای مطبوع، روستاهای بکر و مراکز پزشکی خاص می تواند به جایگاه خوبی در این شاخه از گردشگری برسد و اگر تمام این پتانسیل ها را کنار هم بگذاریم و تبلیغات خوبی داشته باشیم قطعاً همدان جایگاه خود را در کشور پیدا می کند.

خاکسار با بیان اینکه باید در این زمینه به صورت حرفه ای ورود پیدا کنیم، عنوان کرد: آژانس های مسافرتی که در رابطه با گردشگری سلامت آموزش دیده اند ظرفیت، بستر و نیروی انسانی خوبی دارند و باید از آن ها حمایت کنیم. از سوی دیگر شناسایی تمام حوزه های فعال در حوزه گردشگری بر عهده میراث فرهنگی است و ما نیز این افراد را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنیم اما متاسفانه بیشتر واسطه های بیماران در فضای مجازی فعال هستند و شناسایی آن ها کار سختی است.

وی با بیان اینکه شش دفتر خدمات مسافرتی در استان داریم که گواهینامه حرفه ای گردشگری سلامت دارند، گفت: ما می توانیم آمار گردشگران سلامت از این دفاتر بگیریم اما گردشگرانی که از طریق دلال ها معرفی می شوند یا مراکز درمانی به طور مستقیم جذب می کنند را نداریم.

اخذ مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل توسط ۵ مرکز درمانی در همدان| گردشگری سلامت پا می‌گیرد

گردشگری سلامت، چهارمین صنعت پولساز دنیا است
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در گفتگو با بازار، گردشگری سلامت را چهارمین صنعت پولساز دنیا دانست و گفت: ورود هر گردشگر سلامت برابر با ۷۵ بشکه نفت ارزآوری برای کشور دارد.
در شرایط فعلی، ورود ارز به کشور اهمیت فراوانی دارد از طرف دیگر کادر پزشکی کشور جایگاه قابل قبولی دارد و از تخصص ‌های خوبی در این حوزه برخوردار هستیم، همدان نیز در غرب کشور از لحاظ پزشکی، متخصصین و جراحان بنام کشوری موقعیت بسیار خوبی دارد.

ویدا سمیعی با اشاره به اینکه فعالیت ‌های گردشگری سلامت در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در سال ۹۷ آغاز و از آن زمان تکمیل زیرساخت ‌ها شروع شد، افزود: بخش‌های IPD و VIP ویژه بیماران خارجی نیز فعال شده و آموزش پرسنل و تجهیزات اتاق ‌ها در دستور کار قرار گرفته است همچنین تلاش شده تا مسیر ورودی و همچنین کیفیت و کمیت ارائه خدمات پزشکی به بیماران بین‌الملل در خور و شان شهر تاریخی و ارزشمند همدان باشد.

برای راه اندازی فرودگاه همدان نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است

سمیعی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ پزشک رفرنس کشوری در استان همدان داریم، اظهار کرد: در بخش خصوصی بیمارستان‌ بوعلی، کلینیک جراحی افق و کلینیک جراحی شفا و در بخش دولتی بیمارستان ‌های بعثت و قلب فرشچیان دارای مدرک IPD یا واحد بیماران بین‌الملل از وزارت بهداشت هستند لیکن برای پنج مرکز قلب فرشچیان، بیمارستان ‌های بعثت و بوعلی و کلینیک ‌های افق و شفا مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل را از وزارت بهداشت اخذ کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که دلال ها یا واسطه های بیمار در گردشگری سلامت همدان چه جایگاهی دارند، عنوان کرد: به طور کلی دو دسته واسطه بیمار در این سیستم وجود دارد که یک دسته از آنها آگاهی مناسبی درباره گردشگری سلامت دارند و در انتقال بیمار فعال بوده و بال کمکی برای بخش گردشگری سلامت هستند. گروه دوم واسطه ‌های تخریب گر هستند که اطلاعاتی از سیستم بهداشتی و پزشکی ندارند، این نوع واسطه ها با انتخاب غیر صحیح پزشک و انجام خدمات در مطب ‌ها و اسکان بیماران در خانه مسافرهای بدون مجوز به این صنعت صدمه زده و صرفا به خاطر پول بیشتر فعالیت می‌ کنند.

بخش گردشگری راه و برنامه ریزی برای آن
مسئول گردشگری دانشگاه ابن سینا بیان کرد: بخش گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تلاش کرده‌ با بخش گردشگری و سازمان‌های مرتبط این حوزه ارتباط گرفته و سعی می کند که واسطه ‌های بیمار به معاونت درمان مراجعه و خود را معرفی کنند تا اطلاعات لازم به آنها داده شود و آمار دقیقی از بیماران به دست آید، علاوه بر این اعتقاد داریم ارتباط و هم ‌افزایی سازمان ‌های مربوطه نیاز گردشگری سلامت استان است که باید تحقق یابد

سمیعی با بیان اینکه در صورت همکاری واسطه‌ ها می‌توان بیماران را ساماندهی کرد اما متاسفانه تاکنون تعامل خوبی بین ما و واسطه‌ ها شکل نگرفته است، گفت: اگر چه واسطه بیمار با دلال خانه یا خودرو تفاوت دارد اما واسطه بیمار ناآگاه گاهی اوقات می‌تواند ضربه‌ های جبران ناپذیری به سیستم درمان بزند. پایتخت تاریخ و تمدن درحالی آماده میزبانی از گردشگران سلامت است که مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل برای پنج مرکز درمانی همدان اخذ شده و با راه اندازی مجدد فرودگاه همدان می توان به این مسیر امید داشت.

توانمندی های بالفعل و بالقوه استان همدان در بسیاری از زمینه های گردشگری مشهود است و به نظر می رسد با برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت در این زمینه، گردشگری همدان قابلیت ارتقا، به عنوان یکی پایگاه های گردشگری کشور را دارا است که این مهم جز با بسترسازی مناسب فرهنگی، تقویت زیرساخت های شهری، الگوبرداری از پروژه های موفق توریسم در دنیا میسر می شود حال امید است تا شهرک سلامت همدان یک وعده نبوده و مانند ساخت بیمارستان اکباتان به تاریخ نپیوندد و شاهد تحقق آن باشیم تا بتوان زمینه های گردشگری سلامت را در استان همدان با تکیه بر زیرساخت های آن رونق بخشید.

از سویی، این روزها می توان با معرفی هرچه مناسبتر زیرساخت های موجود چون پنج مرکز درمانی همدان که مجوز پذیرش بیماران بین المللی را دارند، رونق گردشگری را به همدان بازگرداند و در سایه گردشگری سلامت، معرفی و رونق گردشگری غذا، گردشگری شهری، گردشگری روستایی، گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم و غیره در همدان را ممکن ساخت.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha