۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران چالشی جدید برای واحدهای تولیدی
گزارش خبری؛

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران چالشی جدید برای واحدهای تولیدی

تبریز- رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: بحث افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، حرکت و چالش جدیدی در بازار و واحدهای تولیدی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، یونس ژائله شامگاه شنبه در هشتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز گفت: جنگ روسیه و اوکراین موجب افزایش قیمت مواد نفتی، گاز و سایر کالاهای اساسی در بسیاری از کشورها شده و نرخ بعضی کالاها نسبت‌به سال قبل با افزایش ۴۰۰ درصدی مواجه شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: طبیعتا هر تهدیدی، فرصتی را نیز ایجاد می کند بنابراین در این زمینه باید از فرصت های به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنیم.

رییس اتاق تبریز افزود: امیدواریم با ایجاد فضای مناسب گفتگو در روزهای آینده، مذاکرات به نتیجه رسیده و توافق هر چه زودتر انجام شده و خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم تا انگیزه ای برای فعالیت بیشتر صنعتگران ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع افزایش نرخ حقوق کارگران گفت: یکی از موضوعاتی که اخیرا مطرح شده‌است، بحث افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران است که حرکت جدیدی در بازار و واحدهای تولیدی ایجاد خواهد کرد.

میزان افزایش حقوق کارگران غیرقابل هضم است
رییس اتاق تبریز ادامه داد: این میزان افزایش غیرقابل هضم است و امکان جذب آن توسط واحدهای تولیدی غیرممکن به نظر می آید. اگر دولت به‌جای افزایش این رقم، ارزش پول ملی را افزایش داده و قیمت ارز را از ۲۶ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان می‌رساند، قدرت خرید کارگران نیز افزایش می‌یافت و نیازی به ایجاد این رقم جدید نبود.

وی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: این موضوع که از سوی دولت پیشنهاد شده است، شاید لازم به‌نظر برسد اما اکنون زمان درستی برای اجرای این کار نیست و طبیعتاً این امر عوارضی همچون تورم بالا برای جامعه به دنبال خواهد داشت. در کنار این موارد برای ادامه حیات بخش کشاورزی و بخش تولید نیاز به نقدینگی سنگینی وجود دارد که با توجه به میزان حجم نقدینگی واحدهای تولیدی و منابع بانک ها این موضوع غیرممکن است.

ژائله ادامه داد: کشت قراردادی، اصلاح بذر و تامین کود مناسب و این که، این محصولات در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد جزو پیشنهادات ما است که امیدواریم با حمایت استانداری این طرح ها عملیاتی شود و تولید این محصولات افزایش یابد

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران چالشی جدید برای واحدهای تولیدی.

باید برای تولید نهاده های دامی، برنامه جدی داشته باشیم
رییس اتاق تبریز با بیان این که باید برای تولید نهاده های دامی، برنامه جدی داشته باشیم، گفت: بهترین کار در این زمینه حمایت از بخش کشاورزی و تولیدکنندگان استان است و این موضوع نیاز به بودجه و نقدینگی دارد. باید از دولت درخواست شود این طرح ها را تصویب کند تا کود و بذر مناسب در اختیار کشاورز قرار بگیرد چرا که فصل کشت به زودی می رسد و فرصت بسیار کمی باقی مانده است و باید در این زمینه سریع تصمیم گرفته شود.

وی همچنین با تاکید بر بازگشایی مجدد خط ریلی جلفا گفت: اتصال خط جلفا به خط آهن شمال غرب و راه آهن آذربایجان و روسیه جزو اولویت های توسعه تجاری است تا حتی اگر از طریق دریا برای انتقال کالاهای اساسی مشکلی وجود داشته باشد، بتوانیم به وسیله واگن این کالاها را انتقال دهیم.

لزوم پیگیری مستمر مصوبات شورای گفتگو توسط بخش دولتی
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: محل گلایه ما از جلسات شورای گفتگو، لزوم پیگیری مصوبات شورا توسط مدیران مزبور دولتی و همچنین بخش خصوصی بود که باید به صورت مستمر انجام شود.

عابدین خرّم گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان برکات زیادی دارد و فارغ از جنبه کمی که یکی از موفقیت ترین جلسات اقتصادی استان بوده، اصل برگزاری این نشست اقدام بسیار خوبی است چرا که بخش خصوصی می‌تواند مشکلات و مطالب خود را در این جلسه مطرح کند و اینکه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس و نماینده قوه قضاییه پاسخ‌گوی مشکلات بخش خصوصی باشد، قطعا امر مبارکی است.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم فاصله‌ی بین وضع موجود و وضع مطلوب را کاهش داده و در راستای پیگیری مصوبات شورای گفت‌وگو مستمراً تلاش کنیم تا منتج به نتیجه شود وگرنه اصل قضیه بسیار اقدام خوبی است. جلسه قبل، محل گلایه ما لزوم پیگیری مصوبات شورا توسط بخش دولتی و خصوصی به صورت مستمر بود.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: کمتر جلسه و نشستی به‌اندازه‌ی نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اصرار بر حل مشکلات اقتصادی استان دارد و دولت خود را موظف به استقبال از این جلسات و پاسخ‌گویی به مشکلات بخش خصوصی می‌داند.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران چالشی جدید برای واحدهای تولیدی

وی با بیان این‌که باید برای پربار بودن این جلسات نقطه بهینه تعریف شود، افزود: اگر در اجرای مصوبات این شورا مشکلی وجود دارد، باید با تشکیل یک کارگروه، دلایل عدم اجرای مصوبات بررسی شود.

خرّم در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: متأسفانه سال‌های زیادی است که بروکراسی اداری در مجموعه‌های ما حاکم شده و همه را خسته کرده‌است و این جلسات یکی از راهکارها برای پایان دادن به بروکراسی اداری است و هرچه قدر بتوانیم گفت‌وگوهایمان را پرثمر کنیم، می‌توانیم در رسیدن به نتایج مناسب در آینده و بالا بردن بیش از پیش شأن و جایگاه اتاق بازرگانی قدم برداریم.

وی با تاکید بر لزوم تکریم و تقدیر از تلاش صنعتگران و فعالان بخش خصوصی استان گفت: ما از بخش خصوصی درخواست می‌کنیم که برای حل بعضی از مشکلات مانند مشکلات برق، آب، گاز و سایر موضوعات در کنار دولت حضوری پررنگ داشته باشد چراکه داشتن نگاه دولتی به پروژه‌ها و مشکلات منجر به عقب‌افتادگی می‌شود و اکنون میانگین تکمیل پروژه‌های ملی ۱۷.۵ سال است و لذا نباید اجازه دهیم بخش خصوصی نیز به این نگاه فرسایشی دچار شود.

بسیاری از مصوبات استانی شورای گفت‌وگو عملیاتی شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی اظهار کرد: بعضی از موضوعات و مواردی که در این جلسات مطرح می‌شود، جنبه استانی دارد و تصمیم‌گیری در اختیار حوزه استان است و بسیاری از موارد نیز عملیاتی شده‌است اما بعضی موارد و موضوعات، نشات گرفته از تصمیمات مرکز است و ما تنها رابط هستیم.

محمد کلامی ادامه داد: به‌عنوان مثال در بحث افزایش قیمت گاز چندین موضوع از جمله شناور بودن بحث گاز را مطرح کرده و طی نامه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور مکاتباتی انجام دادیم و به نوعی بعضی از مشکلات واحدها حل شد و مورد بعدی نیز شامل بودن بعضی واحدها بود که ۴۱ واحد را مطرح و بخش عمده‌ای از مشکلات آن‌ها حل شد اما در خصوص نرخ گاز دغدغه‌ی بخش خصوصی را گفته‌ایم و تاکید کرده‌ایم که بخش خصوصی نمی‌تواند هزینه‌های خود را به‌سادگی تامین کند.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران چالشی جدید برای واحدهای تولیدی

وی همچنین خاطرنشان کرد: قبول داریم که بعضی تصمیمات باید با طمأنینه انجام شود اما انتظاری که از فعالان بخش خصوصی استان داریم این است که در جلساتی که با حضور مسئولین کشوری برگزار می‌شود، رفتار متفاوتی نسبت‌به جلسات با مسئولین استانی نداشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی افزود: در جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان کشوری صنایع برگزار شد، صحبت‌های متفاوت‌تری نسبت‌به این جلسه مطرح شد لذا انتظار داریم در جلساتی که با مسئولین کشوری برگزار می‌شود، واضح‌تر صحبت کنید.

کلامی در ارتباط با احتمال قطعی گاز صنایع به دلیل داشتن بدهی نیز گفت: از مدیر عامل شرکت گاز استان می‌خواهیم تا ۱۵ فروردین سال آینده به صنایع فرصت لازم داده شده و از قطعی گاز این واحدها جلوگیری شود تا در خصوص بحث افزایش نرخ گاز تصمیمات لازم اتخاذ شود.

«ایجاد خط اعتباری واردات نهاده‌های کشاورزی از سوی صندوق حمایت از بخش کشاورزی» به‌عنوان موضوع پیش‌از دستور و «اعتراض صاحبان بنگاه‌های صنعتی و خدماتی به افزایش قیمت گاز مصرفی و نحوه محاسبه قبوض گاز واحدها»، «مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی پساب واحدهای تولیدی و فرآوری کشمش شهرستان بناب و ارائه راهکار جهت ادامه فعالیت این واحدها» و «اعتراض اعضای انجمن داروسازان استان به عدم الزام حذف کامل نسخه‌های کاغذی دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و عدم تصفیه مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان اجتماعی» سه موضوع دستور جلسه این موضوع این نشست بودند.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha