۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
افزایش واردات کالاهای واسطه‌ای، پیشران تولید و صادرات
رئیس کنفدراسیون صادرات مطرح کرد

افزایش واردات کالاهای واسطه‌ای، پیشران تولید و صادرات

لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: کالاهای اساسی، نهاده‌ها، مواد اولیه، ماشین آلات تولید در ۱۱ ماه گذشته با رشد همراه بوده که خود عاملی پیشران برای تولید و صادرات است.

به گزارش بازار، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در نشست تشریح آمارهای تجاری و صادرات سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه کالاهای اساسی، نهاده ها، مواد اولیه، ماشین آلات تولید دارو و ملزومات پزشکی و کالاهای ضروری، سهم ۸۰ درصدی از واردات ایران در ۱۱ ماه گذشته را به خود اختصاص داده افزود: در ۱۱ ماهه امسال ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شده است که ۱۹ درصد رشد در وزن و ۳۶ درصد رشد در ارزش را نشان داده است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت‌های جهانی را بعد از همه گیری کرونا شاهد هستیم که یکی از دلایل افزایش حجم واردات ایران نیز از این منظر بوده است بنابراین با افزایش تولید و به تبع آن افزایش صادرات که زمینه آن نیز فراهم است در سال آینده شاهد تعادل در تراز تجاری خواهیم بود.

لاهوتی گفت: حجم تجارت خارجی در ۱۱ ماهه امسال ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیارد دلار بوده که ۱۲ درصد رشد وزنی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: سهم صادرات از تجات خارجی ۱۱ ماهه ایران، ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۳میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار بوده که رشد وزنی صادرات ۱۰ درصد و رشد ارزشی آن ۴۰ درصد بوده است البته دولت مدیریت ثبت سفارش‌ها را در دست دارد و اگر نیاز باشد محدودیت‌های صادراتی را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی ایران بوده اند. همچنین امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس ۵ کشور عمده طرف وارداتی ایران بوده اند. البته آلمان ۴۱ درصد در وزن و ۲ درصد در ارزش صادرات به ایران کاهش داشته، اما در مقابل سوئیس۳۷ درصد در وزن و ۹۴.۵ درصد در ارزش رشد صادرات به ایران داشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد ادامه داد: در عین حال باید در سال ۱۴۰۱ تنوع بخشی به حوزه‌های صادراتی را مد نظر داشت هر چند رویکرد دولت سیزدهم در حوزه تمرکز بر صادرات با کشورهای همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

آقای لاهوتی همچنین گفت: در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف آن دولت باید همزمان با افزایش نرخ ارز محاسباتی، تعرفه را هم کاهش دهد تا اثر افزایش قیمت ارز محاسباتی در قیمت کالاها خنثی شود؛ به ویژه اینکه قیمت‌های جهانی کالاها رو به رشد است بنابراین باید درآمد دولت از محل قیمت‌های پایه کاهش یابد.

وی افزود: وزیر صمت وعده داده که در سال ۱۴۰۱ روند رفع تعهد ارزی به شکل کنونی نخواهد بود و البته اقدامات مناسبی در راستای این موضوع و تسهیل رفع تعهد ارزی انجام شده که امیدواریم در این باره از ظرفیت ورود موقت نیز به خوبی استفاده شود.

لاهوتی گفت: دولت قبل از ظرفیت ورود موقت غافل بود؛ البته دولت جدید نیز هنوز اقدامی در این حوزه انجام نداده، اما امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت دولت سیزدهم بتوانیم در این حوزه نیز از ظرفیت‌های بی نظیر موجود، بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت صادرات مجدد برای صادرات کالا به روسیه استفاده کنیم، افزود: شرایط ورود موقت و ترانزیت باید تسهیل شود تا از این امکان بهره برداری کنیم.

لاهوتی اضافه کرد: تجربه نشان داده افزایش درآمدهای نفتی منجر به کاهش اتکا به ارز صادراتی می‌شود، اما در این بین نرخ ارز نباید سرکوب شود؛ البته دولت نباید همه مشکلات اقتصادی مثل تورم و کنترل نقدینگی را به نرخ ارز گره بزند.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha