۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
یک بام و دوهوای حمایت‌های کرونایی از واحدهای تولیدی
فشار برای دریافت مالیات در استان تهران؛

یک بام و دوهوای حمایت‌های کرونایی از واحدهای تولیدی

تهران - در حالی که در شرایط شیوع ویروس کرونا انتظار حمایت‌های مالی از واحدهای صنعتی وجود دارد، که برخی شواهد شائبه تشدید فشار برای دریافت مالیات از واحدهای تولیدی را به گوش می‌رساند.

خبرگزاری بازار- نزدیک به دو ماه است، که از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و این ویروس در همان یکی دو روز اول ورود به کشور به تهران آمد و امروز استان تهران دارای بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در میان دیگر استان‌ها است.

هم زمان با شیوع این ویروس شاهد ورود خسارات فراوانی بر اقتصاد کشور بودیم، که از جمله آن می‌توان به خساراتی که به دستفروشان، کارگران روزمزد، بسیاری از اصناف همچون باشگاه داران ورزشی، رستوران داران، آژانس های مسافرتی و ... و نیز بسیاری از واحدهای تولیدی وارد آمد، اشاره کرد.

در پی ورود خسارات مذکور و از همان اوایل اسفندماه زمزمه حمایت‌های دولتی از فعالان اقتصادی به میان آمد و هر روز این شعارها پررنگ و پررنگ‌تر شد.

این‌که چه میزان حمایت و به چه نحو از فعالان اقتصادی و نیز اقشار آسیب پذیر در استان تهران انجام شده است، سوالی است، که پاسخ آن هدف این گزارش نیست، اما برخی اقدامات حمایتی حُکم انصاف و عدل است و انجام آن از هر شخص حقیقی و یا حقوقی انتظار می رود، که از جمله آن می‌توان به دریافت مالیات از واحدهای تولیدی اشاره کرد.

سفارشات ما به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است

متصدی یک واحد تولید «فوم» در لکه صنعتی «خیرآباد» در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که سفارشات بهمن و اسفند این واحد تولیدی از سفارشات تمام ۱۰ ماه دیگر سال بیشتر بوده است، اظهار داشت: اما متاسفانه در سال جاری سفارشات ما به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

وی با بیان این که در شرایط رکود موجود، تغییرات قیمت ارز ثبات را از قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی ربوده است، گفت: در این حال رکود حاکم بر بازار در پی شیوع ویروس کرونا در تمام عمر فعالیت اقتصادی من بی سابقه بوده است و عملا هیچ مشتری نداریم.

این فعال صنعتی ادامه داد: تقاضای ما از سازمان صمت، مالیات و تامین اجتماعی این است، که حمایت‌های خود را از واحدهای تولیدی سرعت بخشند.

فشار برای دریافت مالیات از واحدهای صنعتی

یکی از اعضا هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد از فشار اداره مالیات بر واحدهای صنعتی این شهرک جنوبی تهران برای پرداخت مالیات و ارائه ممیزی خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: این فشار در حالی است، که بسیاری از واحدهای تولیدی در این شهرک صنعتی یک هفته نیست که پس از بیش از یک ماه تعطیلی آغاز به کار کردند و خسارات زیادی از بابت شیوع ویروس کرونا متحمل شدند.

داوود ولی گفت: انتظار ما این است، که شعارهای حمایت از فعالان اقتصادی که توسط مسئولین سر داده می شود و در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال « جهش تولید» نامگذاری شده است، این گونه کارگاه‌های تولیدی را در فشار قرار ندهیم و بدانیم.

قسم روباره را باور کنیم، یا دم خروس را

مشاور اقتصادی مدیرعامل یکی از شهرک های صنعتی جنوب شرقی تهران نیز از اصرار زیاد ادارات مالیات و بیمه برای دریافت ممیزی و نیز مالیات از واحدهای تعطیل خبر داد و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ما نمی دانیم، «قسم روباره را باور کنیم، یا دم خروس را» از سویی می گویند، که باید از تولید حمایت شود و شعارهای حمایتی سر می دهند، از سوی دیگر به واحدهای اقتصادی و کارگاه هایی که در زمان تحریم ها علی رغم تمام سختی ها ایستادگی کردند،فشار می آورند.

وی از مسئولان مربوطه خواست، تا با اقدامی عاجل و پیش از آن که دیر شود، برای حمایت از مدیران تولیدی و در واقع جامعه کارگری ورود کنند.

در فرمول های مالیاتی تجدیدنظر شود

یک کارشناس اقتصادی و مالیاتی در زمینه فلسفه دریافت مالیات به خبرنگار بازار گفت: مالیات در واقع برای تامین نیازهای عمومی، مشترک یا توافق شده ملی و کارکردهای دولت است، که از طریق تامین بودجه های سالانه دولت ها بسته می شود.

محسن ممیزی افزود: در حالی که بسیاری از واحدهای تولیدی دچار خسارت شده و از تحریم ها و نیز شیوع کرونا خسارت دیده اند، انتظار داریم، که در فرمول های دریافت مالیاتی و ... تجدید نظر شود.

تسهیلات مالیاتی کمترین توقع فعالان صنعتی است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز تاثیرات کرونا بر اقتصاد و واحدهای صنعتی را بیش از حد تصور دانست و به خبرنگار بازار گفت: عملکرد مسئولین در حمایت از واحدهای تولیدی و فعالان صنعتی بیشتر در حد حرف بوده و به هیچ وجه کافی نیست.

صابر پرنیان کمبود مواد اولیه برای برخی از واحدهای صنعتی به دلیل توقف ورود برخی از کالاها در پی شیوع کرونا و نیز دپو محصولات تولید شده در برخی دیگر از واحدهای تولیدی به دلیل عدم امکان عرضه را از مهم‌ترین مشکلات موجود برای واحدهای تولیدی دانست و گفت: در این شرایط کمترین توقعی که داریم، حمایت و ایجاد تسهیلات مالیاتی است.

وی همچنین خواستار ارائه راهکار عملی و اجرایی برای ارائه ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت مصوبه دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی صنفی و صنعتی در برابر کرونا شد.

تمدید مهلت پرداخت بدهی های مالیاتی/فعلا خبری از بخشش نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در گفتگو با خبرنگار بازار از رشد ۲۶ درصدی درآمدهای مالیاتی کشور در بودجه ۹۹ نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: سهم تامین مالیات در استان تهران بالغ بر ۷۶.۴ هزار میلیارد تومان است، که این میزان بیش از ۴۴۹ درصد درآمد مالیاتی کشور است.

نعمت اله ترکی با بیان این که مالیات یکی از سه منبع درآمدی در بودجه کشور است، در عین حال افزود: براساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تمهیداتی برای مودیان مالیاتی لحاظ شده است، که از جمله آن می توان به تمدید سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸ گذشته تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ سال جاری، مهلت سه ماهه پرداخت بدهی های مالیاتی و ... نام برد.

وی گفت: همچنین بر اساس این مصوبه مهلت اعتراض به بدهی های مالیاتی از تاریخ اول اسفند ۹۸ الی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ تا تاریخ ۳۱ خردادماه سال جاری تمدید شده است.

در حالی بسیاری از فعالان صنعتی و تولیدی درخواست بخشودگی مالیاتی( و نه تعویق آن) را دارند، که معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از ارائه درخواست‌هایی برای بخشودگی مالیاتی برای واحدهای صنعتی خبر داده بود، اما این مسئول هفته گذشته تودیع شد و پیگیری‌های خبرنگار بازار از معاون فعلی هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در خصوص چگونگی پیشرفت امور بخشودگی مالیاتی واحدهای صنعتی به نتیجه نرسید.

به نظر می رسد، باید تصمیمات جدی‌ و اقدامات سریع‌تر برای عبور از وضعیت فعلی و بحرانی برای واحدهای تولیدی اتخاذ شود، تا در سال جهش تولید شاهد شکوفایی تولید و صنعت در کشور باشیم.

کد خبر: ۱۴٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha