۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۴
از افزایش ارزش معاملات تا خروج سرمایه‌گذاران از لاک دفاعی
با اشاره به شرایط بازار سرمایه تشریح شد

از افزایش ارزش معاملات تا خروج سرمایه‌گذاران از لاک دفاعی

بازار در وضعیت کنونی در شرایطی است که چاشنی احتیاط در نحوه و نوع خریداران محسوس است؛ افزایش حجم و ارزش دادوستدهای طی دو هفته اخیر، از خروج خریداران از لاک دفاعی حکایت دارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمد پورتدین کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به سایه مذاکرات بر بازار سرمایه اظهار کرد: در صورت اعلام رسمی توافق برجام جدید که کفه ترازو به سمت انجام توافق در این هفته است و به نظر می‌رسد زیاده‌خواهی روسیه و بازی با کارت برجامی ایران، عایدی دیگری برای آنها درپی نخواهد داشت، کلیت بازار طی هفته پیش‌رو و پس از تعطیلات سال جدید، صعودی خواهد بود و صعود بازار تا آغاز فصل مجامع ادامه خواهد داشت. بی‌تردید صنایع ریالی بازار سرمایه نظیر صنایع خودرویی، بانکی، حمل‌ونقل، بیمه‌ای، سیمانی و ساختمانی از اقبال بیشتری نسبت به صنایع دلار محور برخوردار خواهند بود، اقبالی که در روز چهارشنبه هفته گذشته، به‌خوبی نمایان شد.

پورتدین با اشاره به صنایع غذایی و دارویی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در این صنایع به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ و صنعت پالایشگاهی به دلیل رشد چشمگیر قیمت نفت و فرآوردهای نفتی، شرایط ایده‌آل بنیادی حاکم شود و احتمالا جز صنایع پیشرو هفته آینده و نیمه اول سال جدید خواهند بود.

او کاهش قیمت ارز و در نتیجه کاهش محتمل قیمت نمادهای آنها پس از توافق برجام را نکته مهم و قابل توجه پیرامون سهام دلار محور و صنایع صادراتی کشور برشمرد و اذعان کرد: کم‌رنگ شدن جهش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در چند هفته اخیر (با شروع جنگ اوکراین-روسیه)، افت ناشی از افت قیمت دلار را پوشش داده است و به نظر صنایع دلارمحور بازار سرمایه نیز همسو با کلیت بازار به اندازه رشد میانگین کلی بازار، رشد قیمتی را تجربه خواهند کرد.

پورتدین با اشاره به موقعیت لجستیک کشور ایران اذعان کرد: کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیای بسیار مناسب، خاک حاصل‌خیز و بسیار غنی، داشتن دومین ذخایر گازی جهان و در صدر صادر کنندگان نفت و گاز و انرژی دنیا، بزرگترین صادر کننده اوره و امونیاک خاورمیانه، صادرات قابل توجه مس، فولاد، آلمینیوم، متانول، پلی اتیلن و انواع پلیمرها و دیگر محصولات پتروشیمی و شیمیایی، می‌تواند افزون بر تامین نیاز کشورهای همسایه و شریک تجاری روسیه (به دلیل سنگین ترین تحریم های بین المللی)، در تامین نفت و گاز و انرژی اروپا و جهان نقش بسیار پررنگ‌تری بازی و خلأ عدم صادرات دو کشور تاثیر گذار اوکراین-روسیه را برطرف کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار امیدواری کرد: از شرایط مناسبی که در شرایط فعلی که برای شرکت‌های صادراتی و تولیدی و واحدهای پتروشیمی، فلزی، معدنی کشور فراهم شده، به خوبی بهره‌برداری شود.

او با اشاره به افزایش محسوس حجم و ارزش دادوستدها در دو هفته اخیر تصریح کرد: این موضوع عمدتا به دلیل انتشار اخبار مثبت برجام و رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها بوده است که به عنوان مهمترین نشانه تغییر روند بازار از دید فعالان حرفه‌ای است. به نظر می‌رسد این موضوع، خریداران حرفه‌ای و میان‌مدت را متقاعد به خرید و خوش‌بینی نسبت به هفته های آینده بازار کرده باشد، انتظاری که با گذر حجم و ارزش دادوستدها از حدود ۶ همت (به‌ویژه ۱۰ همت) آهنگ سریعتری خواهد گرفت.

پورتدین بی اعتمادی عمومی نسبت به بازار به دلیل تصمیمات اشتباه متولیان و دولتمردان قبلی را از دیگر موضوعات مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه خواند و تصریح کرد: برای رفع این نگاه، افزون بر گذشت زمان کافی، تلاش در انجام کارهای زیر ساختی همچون بهبود نوع و نحوه سرمایه گذاری تازه وارد از روش مستقیم به غیر مستقیم، بهبود سیستم اطلاع رسانی و سیستم های معاملاتی، افزایش ابزار های مالی و ابزارهای مشتقه، ثبات در تصیمیات کلان و تاثیر گذار بر صنایع، حذف محدودیت های حجم مبنا و دامنه نوسان لازم است. رخدادی که در زمان حال حاضر، اگر چه به کندی اما در حال انجام است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در انتهای گفت‌وگوی خود با «سنا» خاطرنشان کرد: پس از توافق برجام جدید و پایان جنگ اوکراین و روسیه که به‌زودی با تسخیر پایتخت اوکراین تمام خواهد شد، افزون بر کاهش تنش‌های بین‌المللی و آرام گرفتن بازار جهانی کامودیتی‌ها، شرایط دلار داخلی نیز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد؛ به‌طوری‌که در محدوده ۲۳-۲۴ هزار تومان (عدد مورد توافق میان صادرات کنندگان و وارد کنندگان بزرگ کشور، بانک مرکزی و دولت) تک نرخی شدن ارز را امری محتمل خواهد کرد. در نهایت این امر با این ثبات ارزی میان مدت، تمامی اهالی اقتصادی کشور و به‌ویژه فعالان بازار سرمایه را به سرمایه‌گذاری با فراغ بال و دورنمای بهتری سوق خواهد داد.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha