بخش خصوصی نگران بازگشت به دوران اقتصاد نفتی است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

بخش خصوصی نگران بازگشت به دوران اقتصاد نفتی است

شافعی، رئیس اتاق ایران با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت در مذاکرات، بازگشت به اقتصاد نفتی در پساتحریم را جزو نگرانی‌های بخش خصوصی عنوان کرد و از وزیر اقتصاد خواست به این موضوع توجه داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به برخی از موضوعات استانی، اظهار کرد: در سطح کشور سقف مالیاتی برای استان‌ها تعیین شده و این سهم هیچ‌گاه برای خراسان رضوی مورد تجدیدنظر قرار نگرفته است. در برخی استان‌ها با سرمایه‌گذاری جدید و بالا رفتن سهم آن‌ها از تولید ناخالص ملی سهم مالیات بالا رفته و در برخی استان‌ها به‌صورت عکس عمل شده است. سهم مالیات خراسان رضوی از کشور تغییر نکرده و این مسئله با عدالت مالیاتی منافات دارد.

شافعی با اشاره به استقرار واحدهای بزرگ تولیدی در استان بیان کرد: تمام مشکلات بسیاری از واحدهای بزرگ که در استان‌ها مستقر است در استان‌ها بوده ولی حوزه‌های مالیاتی آن‌ها در تهران بود و مالیات آن‌ها در تهران پرداخت می‌شد که با کمک وزارت اقتصاد و امور مالیاتی این مشکل به نتیجه رسید.

رئیس اتاق ایران در بخشی از این نشست با اشاره به شرایط حساس اقتصاد گفت: اگر شوک شدید به نرخ ارز وارد شود دو پیامد منفی برای کشور به وجود خواهد آورد؛ این مسئله موجب می‌شود تا فرار سرمایه از کشور افزایش یافته و راه ورود کالاهای مصرفی به‌خصوص کالاهای قاچاق باز شده و تولید داخلی با مشکل مواجه خواهد شد.

غلامحسین شافعی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئله برجام و ماراتن سنگین و طولانی مذاکرات به ثمر بنشیند، افزود: این مسئله به لحاظ گشایش اقتصادی اثراتی خواهد داشت؛ اما موضوعی که بخش خصوصی را نگران کرده افزایش قیمت نفت و بالا رفتن فروش نفت است.

او ادامه داد: در طول سال‌های گذشته دولت، بخش خصوصی و ملت بسیار ملالت کشیدند تا بدون اقتصاد نفتی در کشور حرکت کنیم؛ اما بخش خصوصی نگران است که دوباره به اقتصاد نفتی برگردیم و به همین واسطه از وزیر اقتصاد که سکان اقتصاد کشور را در دست دارد تقاضا می‌کنیم تا به این مسئله بپردازد.

شافعی تصریح کرد: مسئله بعدی حاصل از این موضوع، مسئله نرخ ارز است. اگر شوک شدید به نرخ ارز وارد شود دو پیامد منفی برای کشور به وجود خواهد آورد. این مسئله موجب می‌شود تا فرار سرمایه از کشور افزایش یافته و راه ورود کالاهای مصرفی به‌خصوص کالاهای قاچاق باز شده و تولید داخلی با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha