۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
کنترل فرمان صنعت هسته‌ای ما در تهران است نه وین
رئیس سازمان انرژی اتمی:

کنترل فرمان صنعت هسته‌ای ما در تهران است نه وین

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما خود را موظف و مکلف به اجرای سند راهبردی هسته‌ای می‌دانیم، گفت: کنترل فرمان صنعت هسته‌ای ما در تهران و نه وین است.

به گزارش بازار، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در برنامه‌ای که برای افق ۱۴۲۰ طراحی و تدوین شده است، بهره برداری بهینه از مواهب فناوری صلح آمیز هسته‌ای را کاملاً دگرگون کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص مذاکرات وین تاکید کرد: امروز هم دلیل آنکه گفتگو در سطح دیپلماتیک صورت می‌گیرد، این است که ما مطمئن باشیم که به صورت واضح، روشن و بدون هیچ‌گونه ابهامی، بهانه‌ها سلب شده و تحریم‌ها در چارچوب برجام لغو می‌شود و آن تعهدات و تضامینی که باید وجود داشته باشد و راستی‌آزمایی که باید از ادعای آنها اتفاق بیفتد، در بخش مربوط به حوزه‌های اجرایی کشور که بیشتر در حوزه اقتصادی، بانکی، پولی و تجارت کشور است، بتواند اثبات شود و به روشنی نشان داده شود که مسائل حل شده است و در پرتو آن، ما هم به تعهدات خود در برجام بازگردیم و تعهداتمان را در وضعیت برجام ادامه دهیم.

اسلامی به اهمیت سند جامع و راهبردی صنعت هسته‌ای هم اشاره می‌کند و با بیان اینکه ما خود را موظف و مکلف به اجرای سند راهبردی هسته‌ای می‌دانیم، می‌گوید: کنترل فرمان صنعت هسته‌ای ما در تهران و نه وین است.

وی در خصوص برخی اخبار پیرامون جدا شدن دانشمندان و پرسنل صنعت هسته‌ای در سال‌های گذشته به علت سکون، از این مجموعه گفت: ما دانشمند هسته‌ای نمی‌شناسیم که از مجموعه این صنعت جدا شده باشد. بلکه اشخاصی به دلایلی جدا شدند. حال با هر انگیزه و نیتی بوده، این افراد تمایل داشته‌اند که به بخش‌های دیگر بروند اما بحث اخراج دانشمندان یک بحث انحرافی است.

اسلامی افزود: بار دیگر با تاکید و بر اساس تحقیق می گویم هر کسی که دانشمند بوده، دانشمند هسته‌ای بوده، سابقه کار در سازمان دارد و به دلیلی رنجور شده و شرایط محیط را نامناسب یافته و نتوانسته فعالیت کند، دعوت می‌کنم، که به جمع دوستان و یاران خود بازگردد؛ ما با آغوش باز استقبال می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است، سند پادمان را امضا کرده، متعهد و عضو NPT است، به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعتقاد دارد و به مفاد آن پایبند است و هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش وجود نداشته است.

وی درخصوص دست‌آورد های سفر رئیس جمهور به مسکو گفت: قرارداد احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر برقرار است و پروژه در دست اجراست ولی ما در زمانبندی تا حدودی عقب‌ماندگی داریم و کم‌تر از ۲.۵ سال این پروژه تأخیر دارد. در این راستا زمانبندی پروژه را بازنگری و مذاکره کردیم.

رئیس سازمان انرژی درخصوص دست‌آوردهای انرژی هسته ای و استفاه از آن در حوزه های دیگر گفت: تولید آب شیرین با رآکتورهای هسته‌ای را در دست مطالعه داریم اما هنوز به لحاظ اقتصادی به عنوان الگوی برتر اثبات نشده است. مقالات و مطالبی ارائه شده که باز هم یکی از مواردی است که در کنار توسعه فعالیت‌های تولید برق هسته‌ای مد نظر قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۴۰٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha