۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
موافقت معاون وزیر صمت با توسعه فعالیت‌های اکتشافی معدنی در بشاگرد و فین بندرعباس
در دیدار استاندار هرمزگان با معاون وزیر صمت مطرح شد؛

موافقت معاون وزیر صمت با توسعه فعالیت‌های اکتشافی معدنی در بشاگرد و فین بندرعباس

هرمزگان- معاون وزیر صمت با توسعه فعالیت‌های اکتشافی معدنی در بشاگرد و فین بندرعباس موافقت کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، شامگاه دیروز چهارشنبه مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست با وجیه اله جعفری معاون وزیر صمت و رییس هیئت عامل ایمیدرو، با اشاره به وجود ذخایر قابل توجه معادن هماتیتی به‌ویژه در منطقه فین و رضوان، اظهار کرد: با توجه به برنامه چشم انداز تولید ۵۵میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴، حمایت از طرح های توسعه‌ای و سرمایه گذاری در این منطقه کمترتوسعه یافته یک ضرورت محسوب می شود.
وی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد توسعه بشاگرد با دستور رییس جمهور در سطح معاون اول رییس جمهور و وزرا، افزود: در نشست اخیر این ستاد، در خصوص انجام عملیات اکتشافی در پهنه‌های مختلف بشاگرد تصمیماتی گرفته شد که ایمیدرو می بایست در زمینه تکمیل عملیات اکتشافی در این منطقه اقدامات لازم را در راستای توسعه این منطقه محروم انجام دهد.

استاندار هرمزگان، بهره مندی از منابع نفتی و معدنی را یک ظرفیت بزرگ و مهم برای کشور برشمرد و اضافه کرد: با توجه به نزدیکی سواحل مکران به قطب معدنی کشور، زنجیره ترکیبی معدنی و شیمیایی در این منطقه باید فعال شود.

دوستی، نبود دستگاه یا نهاد متولی را عامل اصلی برای عدم بهره‌مندی از این ظرفیت مهم برای شکل‌گیری یک کار مشترک در این حوزه عنوان کرد و گفت: با توجه به تأمین نیازهای محصولات تولیدی این بخش از طریق واردات، فعالیت در این زمینه، صرفه اقتصادی فراوانی برای کشور دارد و می توان با راه‌اندازی این صنعت از خروج ارز نیز جلوگیری کرد.

استاندار هرمزگان همچنین به موضوع تأمین مواد اولیه تولید فولاد از جمله سنگ‌آهن اشاره و بیان کرد: بندر «بندزرک» میناب هم اکنون توسط سازمان بنادر در حال مطالعه است اما با توجه به چشم‌انداز تولید فولاد در کشور، می توان در این منطقه با مشارکت ایمیدرو و یا تشکیل کنسرسیومی متشکل از واحدهای فولادی فعال کشور، بندر آب عمیق را در این منطقه برای واردات مواد اولیه فولادی مانند سنگ آهن ایجاد کرد و بخشی از زیرساخت ریلی آن را هم با استفاده از اعتبارات دولتی و استانی تأمین خواهیم کرد.

وجیه اله جعفری معاون وزیر صمت و رییس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این نشست، گفت: باید روند اجرایی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب به‌دلایل زیست محیطی و اینکه یک مطالبه مهم مردمی است، با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه توسعه شهرستان پارسیان و منطقه ویژه اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: هم اکنون دو اسکله این منطقه آماده افتتاح است و به‌دلیل استقبال صنایع پتروشیمی، بخش عمده‌ای از محدوده پیش بینی شده برای این بخش واگذار شده است.

رییس هیئت عامل ایمیدرو در خصوص مشارکت در زمینه اکتشاف و فرآوری معادن و مناطق مستعد سرمایه‌گذاری در بخش فین بندرعباس قول مساعد داد و گفت: پیگیری لازم برای سرمایه گذاری مستقیم ایمیدرو یا تشکیل کنسرسیوم برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه انجام می شود.

جعفری بیان کرد: در خصوص عملیات اکتشافی در بشاگرد نیز مشکل اعتبار نداریم و از نیمه دوم فروردین ماه چارچوب‌های لازم در نشست با سازمان صمت هرمزگان و مدیران ایمیدرو برای بررسی وضع موجود و شروع اکتشاف در پهنه‌های مشخص شده آغاز می شود.

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به درخواست استاندار هرمزگان در زمینه مشارکت ایمیدرو برای احداث بندر آب عمیق در بندزرک میناب، گفت: به‌دلیل ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها و هزینه‌بر بودن تأمین تجهیزات برای این بندر، این طرح توسعه‌ای باید به‌صورت کارشناسی بررسی و پس از آن تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، مدیرعامل فولاد هرمزگان ومدیرعامل مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس نز در این نشست حضور داشتند.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha