۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
واکنش به سخنان رئیس جمهور درباره تعیین دستمزد کارگران| مشکل حقوق کارگران با دستور حل نمی‌شود
رئیس فراکسیون کارگری مجلس در گفت و گو با بازار:

واکنش به سخنان رئیس جمهور درباره تعیین دستمزد کارگران| مشکل حقوق کارگران با دستور حل نمی‌شود

کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌ها باید ناظر باشند و کارگر و کارفرما باید درباره حقوق و دستمزد با هم چانه زنی و مذاکره کنند.

علی بابایی کارنامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت تصمیم دارد با حذف نظام چانه‌زنی در تعیین حقوق کارگران و کارمندان و متناسب‌سازی دریافتی‌ها، نظام پرداخت را عادلانه کند، اظهار داشت: ما از هر کاری که دولت و رییس جمهور در مدار قانون انجام دهند، حمایت می‌کنیم.


وی بیان کرد: قانون تکلیف را مشخص کرده است و بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، تکلیف تعیین مزد کارگران مشخص است و شاخص‌ها و شیوه‌های آن هم معلوم است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق قانون، مذاکره بین کارگر و کارفرما برای تعیین حقوق و دستمزد ملاک عمل است. حقوق شهروندی هم این موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بابایی کارنامی تأکید کرد: نظام مزدی دستوری در هیچ کشوری قابل قبول نیست و در کشور ما هم که یک کشوری با تعداد کارگران زیاد است، باید این موضوع مبنای عمل قرار گیرد.

بابایی کارنامی اظهار داشت: از رییس جمهور تقاضا می‌کنیم که به مدیران و مشاوران خود تاکید کند که بر اساس قانون کار عمل شود و مبنای حقوق و دستمزد، قانون کار باشد که این قانون، مأمن و پناه کارگران و کارفرمایان است

وی ادامه داد: دولت‌ها نباید به صورت دستوری وارد این فرایند شوند و با تصمیمات خود نباید منجر به کوچک شدن سفره کارگران شوند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما با گفتمان و شعار عدالت موافق هستیم، اما این عدالت باید تبدیل به مدل اجرایی شود و به مرحله اجرا درآید. نظام چانه زنی در پرداخت حقوق کارگران نباید حذف شود و این نظام حق کارگر و کارفرما است.

وی ادامه داد: دولت‌ها باید ناظر باشند و کارگر و کارفرما باید درباره حقوق و دستمزد با هم چانه زنی و مذاکره کنند.

بابایی کارنامی بیان کرد: دولت باید در این زمینه فقط نظارت کند و نباید در این باره دخالت کند. دولت نباید به صورت دستوری به مراودات بین کارگران و کارفرمایان ورود کند.

وی گفت: چانه‌زنی، مذاکره و توافق مواردی است که کارگران و کارفرمایان را به یک ریل مناسب می‌رساند و با کارهای دستوری و دخالت‌های دولت نمی‌توان مشکل حقوق کارگران را حل کرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha