۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
سبد مصرف انرژی ایران باید متنوع شود
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

سبد مصرف انرژی ایران باید متنوع شود

چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد که سبد مصرف انرژی کشور باید متنوع شود.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در آیین گشایش و امضای تفاهم‌نامه تأسیس خانه گاز (Gas House) که امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) در مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شد، گفت: با توجه به جایگاه گاز طبیعی در کشور و جهان و متغیرهایی که هم‌اکنون در جهان پیرامونی ما در این حوزه وجود دارد، بر آن شدیم در سایه تلاش و ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور با تأسیس این اندیشکده، از قافله توسعه و فناوری عقب نمانیم.

وی با بیان اینکه ایده ایجاد «خانه گاز» در مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مؤسسه برای پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی شرکت ملی گاز ایران در حوزه مطالعات راهبردی از طرف این شرکت مطرح شد، ادامه داد: مسئله‌یابی، پایش و تحلیل منظم و مستمر چالش‌ها و موضوعات حوزه گاز در سطح زمینه مناسب برای تصمیم‌گیری به‌موقع، صحیح و آگاهانه نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزان راهبردی شرکت ملی گاز ایران، مأموریت اصلی خانه‌ گاز است.

معاون وزیر نفت در امور گاز شناسایی و به‌کارگیری راهکارهای جدید و کارآمد را از مهم‌ترین اهداف این اندیشکده برشمرد و افزود: مباحث مربوط به راهبردهای شرکت ملی گاز ایران مانند عرضه و تقاضای گاز، تولید، ذخیره‌سازی، کاهش شدت انرژی، هوشمندسازی و مقاوم‌سازی از جمله مواردی است که باید با کمک سازمان‌های مؤثر در این حوزه، پیگیری شود و به ثمر نشیند.

چگنی با بیان اینکه باید تلاش کنیم سبد مصرف انرژی خود را متنوع کنیم و بهینه مصرف کردن را پیشه خود سازیم، تصریح کرد: ما امسال در اوج سرمای زمستان، روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر است، اما متأسفانه بیشتر این حجم از تولید در شبکه گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف شد که حجم بسیار بالایی است و با بهینه‌سازی مدیریت مصرف، می‌توان آن را کاهش داد.

وی ادامه داد: ما امسال به‌دلیل پایین‌تر بودن میانگین وزنی دمای زمستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال، افزایش مصرف تا مرز ۶۹۰ میلیون مترمکعب در روز را داشتیم که رقم بسیار بالایی است و در واقع به جای اینکه این حجم از گاز به مصرف صنایع محوری کشور و توسعه اقتصادی برسد، به مصرف خانگی رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان اینکه «خانه گاز» اندیشکده‌ای برای ردیابی درست مسیر آینده در حوزه انرژی است، گفت: ما با تأسیس «خانه گاز» می‌خواهیم از تمام نخبگان و اندیشکده‌ها دعوت کنیم تا با پیشنهادها و نظرات خلاقانه خود که بی‌شک منطقی پشت آن است، ما را در ادامه مسیر و یافتن نقشه راهی درست و اصولی و علمی، همراهی کنند.

به گفته چگنی، باید از همه ظرفیت‌ها و پیشنهادها، ظرفیت‌ها و دیدگاه‌ها در حوزه انرژی استفاده کرد تا در بحث فناوری روزآمد از جهان عقب نمانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: انجام این مهم که رسالت مسئولیت اجتماعی هم در کنار آن است، به همت ما بستگی دارد تا بتوانیم مشکلات را هموار کن. ما همیشه گفته‌ایم که پای کار هستیم و در بحث تحقیق و پژوهش، چون آثاری بلندمدت دارد، هیچ محدودیتی نداریم.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان با بیان اینکه چالش‌ها و مشکلات در این بخش زیاد است، یادآور شد: کمیته‌های تحلیل بازار، تجارت گاز، الگوهای اقتصادی و دانش‌پژوهی از مباحث بسیار مهمی است که باید در این خانه راه‌اندازی شود، ضمن آنکه باید از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها نیز به‌درستی استفاده کرده و به نسل جوان و اندیشه‌های خلاقانه آنها برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر احترام بگذاریم.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha