۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
افزایش قیمت فلزات تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟
مطالعات بازار نشان داد؛

افزایش قیمت فلزات تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟

از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین قیمت فلزات در بازارهای جهانی رشد کرد. انتظار می رود این روند افزایشی تا انتهای امسال ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت فلزات در بازارهای جهانی افزایش یافت زیرا دو کشور درگیر جنگ در زمره تاثیرگذارترین کشورها در حوزه مواد معدنی و فلزات هستند.

یکی از فلزاتی که از ابتدای این درگیری رشد سریع قیمت را تجربه کرد، فولاد بود. فلزی که برای تولید آن نیاز به سنگ آهن است و رویه یکی از بزرگترین مالکان ذخایر سنگ آهن در دنیا است. این کشور سردسیر اروپایی دارای حجم زیادی از ذخایر زغال سنگ در دنیا است و به همین دلیل بحران های اخیر قیمت این سوخت را نیز به شدت افزایش داد.

از یک طرف این دو کشور در زمره بزرگترین مالکان ذخایر سنگ آهن در دنیا هستند و در صادرات این ماده معدنی نقش مهمی دارند. به همین دلیل با شروع درگیری قیمت سنگ آهن در بازار جهانی از مرز ۱۵۰ دلار گذشت و حتی پیش بینی هایی در مورد رسیدن قیمت به مرز ۲۰۰ دلار منتشر شده است.

رشد قیمت سنگ آهن باعث شد تا قیمت فولاد هم در بازار رشد کند و صنایع را با چالشهای تازه ای روبرو کند.از طرف دیگر روسیه یکی از بزرگترین مالکان معادن آلومینیوم در دنیا است و با شروع تنش بین دو کشور، قیمت این فلز هم به سرعت افزایش یافت. آمارها نشان می دهد قیمت کنونی آلومینیوم در بازار بالاترین قیمت طی ۸ سال اخیر است و در صورتیکه این روند افزایش قیمت ادامه پیدا کند احتمال شکستن رکورد تاریخی قیمت این فلز هم وجود دارد.

استیل نیوز در گزارش خود نوشت: «بحران روسیه و اوکراین قیمت فولاد را در بازار جهانی افزایش داد ولی سوال این است که قیمت تا کجا افزایش می یابد؟ آیا در سال جاری تولید فولاد نسبت به سال قبل رشد می کند؟ »

این رسانه ادامه داد: «درسال قبل تولید فولاد در دنیا نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد کرده بود. به گزارش اتحادیه جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ میلادی حجم تولید فولاد در دنیا ۳.۷ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد. بر مبنای این گزارش چین در سال گذشته ۱۰۳۲ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۳ درصدی همراه بود ولی حجم تولید فولاد در کشور هند که دومین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا است با افزایش ۱۷.۸ درصدی همراه بود. طبق این گزارش هند در این سال ۱۱۸.۱ میلیون تن فولاد وارد بازار مصرف کرد و میزان فولاد تولید شده در آخرین ماه سال قبل بالغ بر ۱۰.۴ میلیون تن بود. این در حالیست که قیمت فولاد هم نسبت به سال ۲۰۲۰ با افزایش ۵ درصدی همراه بود.»

استیل نیوز پیش بینی کرد درصورت تداوم بحران روسیه و اوکراین در سال جاری حجم تولید فولاد نسبت به سال قبل پایین تر خواهد بود. زیرا روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن در دنیا است و اگر در مسیر صادرات آن محدودیتی ایجاد کند، تولید فولاد در دنیا با چالش روبرو خواهد شد.»

از دیگر معادن بزرگ موجود در روسیه می توان به معادن پالادیوم اشاره کرد. این کشور ۴۰ درصد از پالادیوم دنیا را تولید می کند و نیمی از ذخایر جهانی را در خود جای داده است و به همین دلیل در این بازار نقش بسیار مهمی دارد. درنتیجه تنش های روسیه و اوکراین باعث شد تا ارزش پالادیوم به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ دلار برسد که بالاترین قیمت طی ۱۱ سال اخیر است.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha