۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
تشکیل کمیته ویژه برای کنترل منابع و مصارف بانک ها| یک ضامن برای دریافت وام کافی است
«بازار» از تمرکز مجلس بر عملکرد بانک ها گزارش می دهد

تشکیل کمیته ویژه برای کنترل منابع و مصارف بانک ها| یک ضامن برای دریافت وام کافی است

مجلس برای اصلاح و جلوگیری از ناترازی بانک ها درحالی اقدامات خود را برای کنترل منابع و مصارف آنها به کار گرفته که خیلی از بانکها به دلیل ناکارآمدی مدیریتی با زیان انباشته مواجه و ترازشان منفی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بحث چگونگی اصلاح منابع و مصارف بانک ها به دلیل اثرگذاری که این موضوع بر اقتصاد کشور دارد بسیار مهم است چرا که هم اکنون برخی از بانک ها بدون توجه به منفی شدن تراز مالیشان اقدام به ارایه تسهیلاتی می کنند که بازپرداخت آنها یا به کندی صورت می گیرد و یا تبدیل به معوقه خواهد شد. البته سیستم بانکی در مواقعی مکلف به پرداخت وام و تسهیلاتی می شوند که از توان آنها خارج است در این میان آنها اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی کرده که این رویکرد غلط عواقب منفی زیادی چون افزایش پایه پولی و در نهایت تورم را در کشور به دنبال دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا برای نظام‌مند کردن عملکرد بانک ها طوری که این بنگاههای اقتصادی خدمات رسان با ناترازی مالی مواجه نشوند و از طرفی منابع و مصارف آنها نیز با مدیریت درست کنترل شود، اقدامات لازم خود را بکار گرفته اند تا بانک ها بیش از پیش ملزم به رعایت قانون و مقررات در فعالیت های خود شوند

ناترازی بانک ها زیر ذربین مجلس
درچنین شرایطی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا برای نظام مند کردن عملکرد بانک ها طوری که این بنگاههای اقتصادی خدمات رسان با ناترازی مالی مواجه نشوند و از طرفی منابع و مصارف آنها نیز با مدیریت درست کنترل شود، اقدامات لازم خود را بکار گرفته اند تا بانک ها بیش از پیش ملزم به رعایت قانون و مقررات در فعالیت های خود شوند.

فعالیتی که خارج از چارچوب های تعریف شده قانونی انجام نگیرد و سیستم بانکی مطابق دستورالعمل ها، مصوبات و بخش نامه ها در انجام امور در این بخش عمل کند.

به طورمثال خیلی از بانک ها وام های کلانی را به برخی ها ارایه کرده اند اما ازآنجایی که نرخ تورم در کشور نسبت به نرخ سود بانکی بسیار بالاست، در چنین شرایطی تسهیلات بگیران بعضا از پرداخت اقساط و یا بازپرداخت وام کوتاهی می کنند. این موضوع باعث شده است تا هم اکنون خیلی از بانک ها با مشکل معوقات و کمبود منابع مواجه شوند.

توجه به مدیریت منابع و مصارف بانک ها برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی تا جایی است که نمایندگان مجلس در مصوبه ای بر اصلاح فعالیت بانکها تاکید کرده است تا چگونگی منابع و مصارف در سیستم بانکی کنترل شود.

برخی از بانک ها در طول سال بیش از میزان منابعی که دارند تسهیلات پرداخت می کنند و یا در مواقعی تکالیف بیشتری را برای تامین منابع مالی به عهده می گیرند، این موضع باعث منفی شدن ترازآنها شده طوری که کنترل منابع و مصارف بانک از دست خارج می شود و بانک مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می شود

چرا بانک دست به اضافه برداشت می زنند؟
علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره توجه مجلس در الزام بانک ها نسبت به رعایت اصول و مقررات قانونی برای انجام امور بانکی گفت: برخی از بانک ها در طول سال بیش از میزان منابعی که دارند تسهیلات پرداخت می کنند. از طرفی برخی مواقع تکالیف بیشتری را برای تامین منابع مالی به عهده می گیرند و یا البته به دلیل اجرا و تکمیل طرح ها یا پروژه ها بر آنها تحمیل می شود، این موضع باعث منفی شدن تراز آنها شده طوری که کنترل منابع و مصارف بانک از دست خارج می شود و بانک مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی به دلیل تورم زا بودن آن ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند، گفت: مجلس اخیرا در مصوبه ای (مطابق تبصره ۱۶ ) بر ایجاد تشکیل کمیته ویژه برای کنترل منابع و مصارف تاکید داشت تا منابع و مصارف بانک ها به دقت کنترل شود آن طور که این بنگاههای اقتصادی خدمات رسان با مشکل تراز منفی روبه رو نشوند.

براساس سامانه ارزیابی و اعتبار سنجی مقرر شده است، افراد با یک ضامن و برمبنای توانایی مالی که دارند با بهره گیری از شاخص "وسع" (معیاری که برای ارزیابی تواناییها و استحقاق سنجی استفاده می شود) وام خرد دریافت کنند

پرداخت وام خرد فقط با اعتبارسنجی یا یک ضامن
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اینکه خیلی از بانک ها در ارایه وام های خرد همچنان از متقاضی دو ضامن معتبر می خواهند در حالی که قراراست پرداخت وام های خرد با اعتبارسنجی که انجام می شود بدون ضامن باشد، گفت: براساس سامانه ارزیابی و اعتبار سنجی مقرر شده است، افراد با یک ضامن و برمبنای توانایی مالی که دارند با بهره گیری از شاخص "وسع" (معیاری که برای ارزیابی تواناییها و استحقاق سنجی استفاده می شود) وام خرد دریافت کنند.

عنابستانی، اضافه کرد: بانک ها در فعالیت های خود باید از شیوه سنتی خارج و همگام با پیشرفتهای دنیا در امر بانکداری خدمات خود را مدنیزه کنند، یعنی در پرداخت وام و تسهیلات آن طور که خروج منابع از سیستم بانکی به معوقه تبدیل نشود، جوانب لازم را در ارزیابی ها و توانایی وام گیرنده به دقت در نظر گیرند، تا نه تنها با ناترازی مالی مواجه نشوند بلکه از طرفی دست به اضافه برداشت از بانک مرکزی نزنند.

اقدام مجلس در ایجاد کمیته ویژه برای کنترل منابع و مصارف بانک ها رویکردی درست است، البته این سری کمیته هایی که تشکیل می شود نباید مقطعی و یا خروجی خاصی نداشته باشند و نه اینکه چنین کمیته هایی چون در بحث قانون صدور مجوز کسب وکار، مسکن و یا قانون حمایت از جمعیت وجوانی نسبت به اجرای دقیق آن کم توجهی شود

اقدام قابل توجه مجلس در کنترل منابع و مصارف بانک ها
محمد تقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره توجه مجلس به مدیریت سیستم بانکی در بخش منابع و مصارف گفت: بانک ها در این زمینه باید حساس باشد به طور مثال وقتی منایع و مصارف رقم و یا درصدی مشخص تعیین می شود این رقم در روند تصمیم گیری های اقتصادی تاثیر بسزایی دارد در چنین شرایطی بانک ها نباید از میزان منابع مشخصی که دارند بیش از آن مصرف کنند و پس از آن مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی شوند بلکه باید با مدیریت درست جوانب لازم را به خوبی در نظر گیرند.

وی با بیان اینکه اقدام مجلس در ایجاد کمیته ویژه برای کنترل منابع و مصارف بانک ها رویکردی درست است گفت: البته این سری کمیته هایی که تشکیل می شود، نباید مقطعی و خروجی خاصی نداشته باشند همچنین نباید چنین کمیته هایی چون بحث قانون صدور مجوز کسب وکار، مسکن و یا قانون حمایت از جمعیت وجوانی نسبت به اجرای دقیق کم آن توجهی شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: از آنجایی که خیلی از بانک ها به جای ارایه خدمات تعریف شده متاسفانه بدنبال بنگاهداری و سودآوری خود هستند، بنابراین سیستم بانکی باید در مسیر درست اصلاح تا آنها از تصدی گری و بنگاهداری خارج شوند و جز فعالیت های بانکی کار دیگری را انجام ندهند. در چنین شرایطی است که هم اکنون بحث تحقیق و تفحص از بانک ها در مجلس مد نظر است تا از این طریق بتوان ضمن توجه به عملکرد درست و قانونی سیستم بانکی اقتصا کشور نیز که بخشی عمده آن به بانک ها متصل است تهدید و دچار مشکل نشود.

بنا به این گزارش، طرح اصلاح ساختار نظام بانکی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن آن بی تردید ساختار نظام بانکی در مسیر درست اصلاح می شود، اصلاح ساختاری که با قوانین جدید بی شک فعالیت بانک ها را نظامند خواهد کرد و تحول خاصی در این بخش ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha