۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
افزایش قیمت کامودیتی همزمان با تورم جهانی
یادداشت؛

افزایش قیمت کامودیتی همزمان با تورم جهانی

«افزایش قیمت نفت که مسلما افزایش درآمدهای کشور را بدنبال دارد در کنار افزایش تورم جهانی اتفاق افتاده است» رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی که برای «تحلیل بازار» فرستاده به این موضوع پرداخت.

رضا روحی؛ بازار: در افزایش قیمت کامودیتی ها در دنیا باید به این نکته توجه داشت که افزایش قیمت نفت که مسلما افزایش درآمدهای کشور را بدنبال دارد در کنار افزایش تورم جهانی اتفاق افتاده است، به زبان ساده اگر افزایش درآمد داریم در مقابل افزایش هزینه نیز وجود دارد. مثال بارز آن واردات و تامین گندم مورد نیاز کشور است که نیاز سالیانه کشور ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن گندم است. از آنجایی که دولت اقدام به خرید تضمینی گندم می کند در مواقعی که نرخ اعلامی جذابیت لازم را نداشته و از قیمت جهانی کمتر باشد چند مورد ایجاد می شود که به صورت موردی به آنها اشاره می شود؛

۱-کاهش کاشت گندم از سوی کشاورزان به دلیل خشکسالی

۲- عدم تحویل گندم برداشت شده به دولت به دلیل نرخ پایین تضمینی گندم

۳- قاچاق گندم به خارج از کشور به دلیل تفاوت قیمت در داخل و خارج

۴-افزایش مصرف گندم به عنوان خوراک دام و طیور.

جمیع این موارد باعث می شود که از ۱۴ میلیون تن نیاز کشور به گندم که درصد از آن از تولید داخلی تامین می شود دولت ناچار به تامین از خارج شود. همچنین باید توجه داشت که دولت در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳ میلیارد دلار یا ۷۵ هزار میلیارد تومان را برای خرید گندم در نظر گرفته است. با توجه به نرخ ۹۵۰۰ تومانی اعلامی خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی اگر ۵ میلیون تن در داخل خریداری شود مبلغ ۴۷.۵۰۰ میلیارد تومان صرف می شود و ۹ میلیون تن باقیمانده را نیز باید از خارج تامین کند که اگر با نرخ های فعلی جهانی و هزینه های جانبی در نظر بگیریم هر کیلو گندم ۱۵۰۰۰ تومان تمام خواهد شد که ۱۳۵ هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد که جمع دو مبلغ فوق ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می شود در صورتیکه در بودجه مبلغ ۷۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شد و کسری ایجاد شده نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می شود. این فقط بخشی از افزایش هزینه های دولت در سال آینده خواهد بود که می تواند روی موضوع استقراض دولت و افزایش نقدینگی و در نهایت تورم در بازار موثر باشد و این موضوع می تواند به رشد بازار را مورد تایید قرار دهد.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha