۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
همکاری ژاپن با شرکای جی ۷ در ممنوعیت واردات نفت از روسیه
توکیو اعلام کرد؛

همکاری ژاپن با شرکای جی ۷ در ممنوعیت واردات نفت از روسیه

ژاپن به عنوان بخشی از اقدامات تحریمی و در همکاری با شرکای جی هفت خود، عرضه تجهیزات پالایش نفت به فدراسیون روسیه را ممنوع کرد.

به گزارش بازار؛ هیروکازو ماتسونو دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت : دولت این کشور با جامعه بین المللی، در درجه اول با شرکای خود در گروه هفت (G۷) همکاری خواهد کرد تا واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را به دلیل اوضاع پیش آمده در خصوص جنگ روسیه و اوکراین ممنوع کند.

هنگامی که از او خواسته شد تا در رابطه با موضع ژاپن در این مورد نظر دهد، این مقام ژاپنی پاسخ داد: ما مایلیم با همکاری جامعه بین المللی و در درجه اول با کشورهای، اقداماتی را که موثر تلقی می شوند، به درستی مطالعه کنیم.

پیش از این، یک منبع دولتی اعلام کرده بود که در حالی که حمله مسکو به مناطق پرجمعیت و زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین ادامه دارد، ژاپن در حال بحث درباره ممنوعیت واردات نفت از روسیه با ایالات متحده و کشورهای اروپایی است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که ژاپن هنوز «گزینه‌های متعددی» برای اعمال تحریم علیه روسیه دارد ضمن این که او بر نیاز ژاپن به اقدام با کشورهای غربی در مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین تأکید کرد. اما او از گفتن اینکه آیا ژاپن به ایالات متحده و کشورهای اروپایی در ممنوعیت پروازهای روسیه از حریم هوایی خود می‌پیوندد یا خیر خودداری کرد.

نخست وزیر ژاپن همچنین گفت که دولت تامین انرژی پایدار، امنیت ملی و منافع را در حین اقدام در مورد روسیه در راستای جامعه بین المللی در نظر خواهد گرفت.

روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی را برای ممنوعیت واردات منابع انرژی روسیه و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی روسیه امضا کرد. بریتانیا همچنین اعلام کرد قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ از واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه خودداری کند.

به عنوان بخشی از اقدامات تحریمی، ژاپن نیز عرضه تجهیزات پالایش نفت به فدراسیون روسیه را ممنوع کرد. در عین حال، توکیو هیچ محدودیتی برای تامین منابع انرژی ایجاد نکرده است. روسیه پنجمین تامین کننده بزرگ نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) ژاپن است که ۳.۶۳ درصد از واردات نفت خام ژاپن و ۸.۸۴ درصد از کل واردات LNG این کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

در ۲۲ فوریه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت که دولت آلمان روند صدور گواهینامه پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ را پس از وقوع این بحران توسط روسیه متوقف کرده است.

روز بعد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به دولت دستور داد تا در پاسخ به اقدامات روسیه در اوکراین، تحریم هایی را علیه نورد استریم ۲ AG و نمایندگان رهبری آن اعمال کند. از طرفی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی در حال بررسی امکان توقف واردات نفت خام روسیه در تلافی جنگ روسیه علیه اوکراین هستند.

پس از آنکه رقبای غربی تجارت خود را متوقف کردند و مسکو را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کردند، شرکت‌های ژاپنی با فشارهای عمیق‌تری بر سر روابط خود با روسیه مواجه شدند و در تلاش برای ارزیابی عملکرد خود هستند.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha