۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کریدور شمال - جنوب با ساخت راه آهن رشت تکمیل می شود
سفیر ایران در روسیه:

کریدور شمال - جنوب با ساخت راه آهن رشت تکمیل می شود

رشت- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: با ساخت راه آهن رشت- آستارا حلقه اتصال کریدور شمال - جنوب تکمیل می شود.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، کاظم جلالی در کارگروه صادرات غیرنفتی با اشاره به توانمندی های تجاری گیلان و نیز ظرفیت های موجود در جهت توسعه روابط دو کشور، تکمیل راه آهن رشت-آستارا را مهم ترین پروژه در کشور دانست و افزود: با تکمیل این پروژه به عنوان حلقه اتصال کریدور شمال-جنوب، علاوه بر کاهش هزینه صادرات از ایران به سایر نقاط جهان، اقتصاد کشورمان نیز را متحول می کند.

وی امنیت اقتصادی کشور را در گرو تکمیل زیرساخت ها دانست و گفت: راه آهن گیلان به‌عنوان پروژه ای فراملی باید هرچه سریعتر با اهتمام کافی به بهره برداری برسد.

جلالی به ظرفیت مرزهای آبی کشورمان نیز اشاره کرد و با مهم خواندن جایگاه مرزهای آبی گیلان، توسعه تجارت آبی را نیازمند توسعه و فراهم آوردن امکانات لجستیکی، کشتی های رو-رو و گمرکی و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها خواند.

وی توسعه آزمایشگاه برای سنجش و پایش محصولات ترانزیتی را یک ضرورت غیرقابل انکار اعلام کرد و گفت که گمرک آستارا نیازمند توجهی بیشتر است.

وی پیشنهاد داد تا کارگروه مشترکی از رایزن‌های اقتصادی روسیه و کارشناسان و فعالان اقتصادی گیلان برای توسعه اقدامات اقتصادی و استفاده موثر از ظرفیت های دو کشور تشکیل شود.

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با یادآوری بازدیدهای مستمر استانداران آستراخان از گیلان طی ۲۵ سال اخیر و امضا توافقنامه‌هایی که بخش هایی از آن اجرا شده و برخی از بندها هم در حال اجراست؛ نصب مجسمه عمر خیام در شهر آستراخان در چارچوب توافقات استانداری های گیلان و آستاراخان در مردادماه سال ۱۳۹۵ و افتتاح رسمی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان در آبان ماه سال ۱۳۹۶ را از دیگر افتخارات حوزه تجارت ذکر کرد.

خواهرخواندگی رشت - آستراخان
استاندار گیلان با اشاره به خواهرخواندگی رشت و آستراخان، به ظرفیت های تجاری دو استان اشاره و خاطرنشان کرد: گیلان برای تقویت روابط اقتصادی با روسیه به ویژه استان های جنوبی آن کشور، آمادگی کامل دارد.

وی توانمندی های گیلان برای توسعه صادرات غیرنفتی به روسیه را یادآور شد و گفت: لازمست در جهت رفع موانع احتمالی برای تحقق اهداف توسعه محور، اقدامی جهادی صورت گیرد.

استاندار گیلان راه آهن در دست احداث رشت-آستارا، اسکله و بنادر و گمرکات استان به ویژه آستارا را به‌عنوان درگاه صادراتی گیلان بیان و اضافه کرد: ایجاد شبکه گردشگری دریایی نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

عباسی راه اندازی پرواز مستقیم از ایران به آستاراخان را از جمله پیشنهاداتی خواندکه سهولت در مراودات برای تاجران دوکشور را به همراه دارد.

وی افزایش ساعت کار مرز روسیه، ایجاد شعبه بانک روسی در منطقه آزاد تجاری انزلی، استفاده از زمین های زراعی جنوب روسیه برای تولید محصولات فرا سرزمینی از سوی ایرانیان، گسترش مراودات فرهنگی و علمی و نیز لغو روادید رانندگان ترازیت را پیشنهاد داد و افزود: باید تلاش کنیم تا سال آینده، سال شکوفایی و توسعه صادرات گیلان باشد و برای تحقق این مهم تمام قد ایستاده ام.

کد خبر: ۱۳۹٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha