۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
فعال شدن قرارگاه جهادی نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد

فعال شدن قرارگاه جهادی نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در راستای موضوع شهرک‌سازی و نهضت آن نیز فعالیت‌های مطلوبی شکل گرفته است، گفت:‌ بر اساس ابلاغیه‌ای در این حوزه، ستاد شهرک‌سازی نیز باید فعال شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ‌علیرضا جعفری، سرپرست شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، در جلسه تدوین برنامه راهبردی سال ۱۴۰۱ شهرهای جدید با حضور وزیر راه و شهرسازی، گفت: به منظور تحقق طرح ملی مسکن، برنامه تامین زمین و عرضه مسکن پایدار و در شأن شهروندان را در دستور کار قرار داده‌ایم و در این راستا قرارگاه جهادی نهضت ملی مسکن شهرهای جدید را فعال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این قرارگاه در ستاد شکل گرفته و متناظر آن با تفاهم نامه‌هایی که با دستگاه‌های مختلف از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، بنیاد مسکن، جهاد سازندگی برای اجرا منعقد شده، ظرفیت‌ها را جمع آوری کرده‌ایم تا بتوانیم کار را کامل دنبال کنیم. همه ظرفیت‌هایی که به عنوان فعالیت‌های ما در بحث حوزه ملی مسکن است، در قرارگاه برنامه‌ریزی خواهد شد.

جعفری برنامه احداث نصب نو شهرهای جدید در همگرایی با برنامه‌های توسعه کشور مبتنی با الگوی ایرانی اسلامی را دومین برنامه این شرکت خواند و گفت: محور سوم نیز برنامه و تدبیر توسعه شهرک‌سازی به عنوان رکن سوم نظام سکونتگاهی است.

شهرک‌سازی یکی از محورهای اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال آینده
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در راستای موضوع شهرک‌سازی و نهضت آن نیز به لطف خدا فعالیت‌های مطلوبی شکل گرفته است، اظهار کرد:‌ بر اساس ابلاغیه‌ای در این حوزه، ستاد شهرک‌سازی نیز باید فعال شود؛ از این رو به عنوان یکی از کارهای اصلی در سال ۱۴۰۱ بحث نهضت شهرک‌سازی را دنبال خواهیم کرد.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:‌ ما به عنوان شهر جدید خاک تحویل می‌گیریم و شهر تحویل می‌دهیم. همچنین بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان پروژه‌های حمل و نقلی ریلی و آزادراهی داریم، که در راستای پروژه‌های زیر بنایی برخی موضوعات را در اولویت امور قرار دادیم که مترو بهارستان، پردیس و گلبهار و ... و بحث بزرگراه‌ها، دسترسی‌ها و تونل‌ها را شامل می‌شود.

تکمیل بزرگراه تبریز به شهر جدید سهند در دستور کار شرکت شهرهای جدید
جعفری با اشاره به بزرگراه تبریز به شهر جدید سهند نیز گفت: شهروندان سهند از ما می‌خواهند تا آخر ماه رمضان درخصوص تکمیل این بزرگراه تدبیری کنیم، لذا مدیر حوزه حمل و نقل این کار بسیار سنگین و پر حجم را دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ‌ حوزه اجتماعی و فرهنگی را یکی از حوزه‌های مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی خواند و عنوان کرد:‌ براین اساس نگاه هویت بخشی فرهنگی اجتماعی در قالب قرارگاه فرهنگی شهرهای جدید را فعال می‌کنیم و با دستگاه‌های متولی فعالیت‌های فرهنگی در حال آماده‌سازی تفاهم‌نامه هستیم.

وی از اعلام آمادگی این شرکت در راستای عملیاتی سازی ارائه پیوست مدل‌های فرهنگی-اجتماعی خبر داد و گفت: آمادگی آن را داریم در تمامی فعالیت‌هایی که در وزارتخانه است، پیوست مدل‌های فرهنگی-اجتماعی را ارائه دهیم و این ظرفیت را دنبال خواهیم کرد.

جعفری به بحث برنامه درآمد پایدار و تعدیل سرمایه‌گذاری با مشارکت مدنی اشاره و اظهار کرد: در جلسات متعددی که با مقام عالی وزارت راه و شهرسازی داشتیم، ‌ تاکید وزیر بر اقتصاد محوری شهرها بود، لذا حوزه سرمایه و مشارکت‌ها و بحث مدیریت بهره‌وری زمین، اقتصاد مسکن و اقتصاد زمین را در دستور کار قرار دادیم تا انشاالله بتوانیم با ایجاد ظرفیت‌های خلق درآمد و خلق پول این امر را تحقق بخشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به تشکیل کمیته اقتصاد شهری، گفت: همین ظرفیت را در بحث شهرها نیز انشاالله دنبال خواهیم کرد.

وی در خصوص برنامه تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی در راستای پایدارسازی جمعیتی نیز عنوان کرد:‌ نهضت تولید ملی مسکن و تجربه مسکن مهر بسیار موفقیت‌آمیز بوده اما رضایتمندی زمانی است که بتوانیم زیرساخت‌ها را به صورت مطلوب در اختیار شهروندان قرار دهیم و این امر را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

جعفری افزود: در بحث برنامه نهادسازی توسعه اجتماعی فرهنگی در شهرهای جدید، نگاه ما بحث افزایش احساس تعلق شهروندان به محیط شهر است که این را به عنوان یک اصل قرار داده‌ایم و در راستای شکل‌گیری هویت فضای شهری زیر فصل‌ها و اقدامات بسیاری را مدنظر داریم.

ایجاد شهرهای زمینه ساز تمدن نوین اسلامی مبنای احداث شهرهای جدید
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، برنامه هوشمند سازی شهری و فرآیند مدیریت شهری بر پایه سامانه‌های فناوری را یکی از بحث‌های جدی این شرکت برشمرد و گفت:‌ به دنبال تولد شهرهایی هستیم که تمدن نوین اسلامی آنجا متولد شود و براساس تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنا را بر ایجاد شهرهایی قرار دادیم که بستر و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشند.

وی توسعه فعالیت‌های نوآورانه و مبتنی بر زیست بوم را یکی دیگر از محورهای فعالیت این شرکت خواند و اظهار کرد: یکی از بحث‌های جدی ما این است که ظرفیت‌سازی باید به تناسب زیست‌بوم هر منطقه صورت گیرد، از این‌رو بسترسازی و جذب سرمایه خارجی و توسعه فعالیت‌های نوآورانه بسیار حائزاهمیت است.

جعفری با تاکید براینکه برای شرکت عمران شهرهای جدید مبحث صنعتی سازی بسیار مهم است، گفت: در حال تنظیم تفاهمنامه‌ای هستیم که بتوانیم رویکردی که در شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت سازی مطرح است را به عنوان پایگاه در فضاهای شهری به منصه ظهور برسانیم.

ضابطه‌مندی ساخت شهرهای جدید با الگوی ایرانی اسلامی
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، خاطرنشان کرد:‌ بحث آب خاکستری و بازچرخانی فاضلاب و موضوعاتی از این قبیل در افق ۱۴۰۱ ما تعریف شده است و بحث توسعه کارآفرینی، فضای کسب و کار و اشتغال بر محوریت شرکت‌های دانش بنیان نیز باید به عنوان یک ظرفیت در بحث‌های مدیریت شهرهای جدید قرار گیرد.

جعفری با تاکید براینکه باید انتظام بخشی به توسعه فضایی و ضابطه‌مندی ساخت و سازها در شهرهای جدید متناسب با الگوی ایرانی اسلامی باشد، گفت: معتقدیم باید شهر پایدار و تاب‌آور بسازیم، شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی که خواسته مقام معظم رهبری است باید محقق شود و عدالت محوری را در تمامی فضاهای شهری داشته باشیم.

طراحی دروازه‌های شهری به عنوان نماد و هویت شهرها
وی ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی در حوزه هویت بخشی شهرها این است که دروازه‌های ورودی شهرها را طراحی می‌کنیم تا برای هویت سالیان آینده شهرها باقی بماند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، بحث تاب‌آوری شهری در مواجهه با مخاطرات انسانی را حائز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: تاب آوری یکی از بحث‌های جدی است که باید در فضای شهری داشته باشیم.

جعفری با تاکید براینکه باید میان مدیران در بخش‌های مختلف تعامل شکل گیرد، عنوان کرد: مقرر بود قرارگاه خدمت را در شهرها شکل دهیم که مدیران خدمت رسان در همه دستگاه‌ها در قرارگاه حضور یابند اما در حوزه قانونی مشکلاتی را شاهد هستیم.

نیاز به بازنگری ساختار سازمانی برای تحقق اهداف وزارت راه و شهرسازی
وی نیاز به بازنگری ساختار سازمانی برای تحقق اهداف وزارت راه و شهرسازی را جدی خواند و گفت: در حوزه ساختار سازمانی نیاز به بازنگری ساختار سازمانی برای تحقق برنامه‌های وزارتخانه ملموس است و امیدوارم این موضوع تا پیش از پایان سال به نتیجه و جمع‌بندی برسد تا در سال آینده با یک ساختار سازمانی مناسب وارد شویم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، به بحث مسکن نیز اشاره و عنوان کرد: با همه توان در حوزه موضوعات فنی، شناسایی زمین، الحاقات، شهرسازی و موضوعاتی که در بحث شهرک‌سازی است درحال فعالیت هستیم و تحویل ۶۰۸ هزار واحد در نهضت ملی مسکن را متعهد شدیم که حدود ۱۰۰ هزار واحد از تعهدات گذشته است.

۷۱هزار و ۷۰۰ واحد مسکن در شهرهای جدید آماده کلنگ‌زنی است
جعفری با بیان اینکه ۷۰۰ هزار واحد طی چهار سال را نظر گرفته‌ایم، گفت:‌ برخی از این ۷۰۰ هزار واحد در شهرها و شهرک‌هایی است که هنوز مجوزهای آن صادر نشده و ۴۲۰ هزار واحد نیز در شهرهای جدیدی است که اکنون فعال است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید تصریح کرد: امروز ۷۱ هزار و ۷۰۰ واحد آماده کلنگ زنی است اما در حوزه نهضت ملی مسکن، شهرک‌سازی و زیرساخت‌ها و در بحث مسکن باید ۱۰ درصد باقیمانده از ۴۲ هزار واحد را به نتیجه برسانیم تا پرونده مسکن مهر را ببندیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha