تاکید رئیس اتاق ایران بر ضرورت توجه کشورهای عضو اتاق بازرگانی اکو به تجارت درون منطقه‌ای
در نوزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی اکو مطرح شد

تاکید رئیس اتاق ایران بر ضرورت توجه کشورهای عضو اتاق بازرگانی اکو به تجارت درون منطقه‌ای

اتاق‌های عضو اکو باید مدل‌های تجاری خود را با ریسک‌های موجود تطبیق داده و با توسعه تجارت الکترونیک و تسریع در اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای اثرات بحران کرونا بر اقتصاد منطقه را کاهش دهند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نوزدهمین مجمع عمومی اتاق اکو با مشارکت روسا و اعضای ارشد اتاق‌های کشورهای عضو به صورت مجازی برگزار شد. با برگزاری این مجمع ریاست دوره‌ای دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو برای یک دوره سه ساله به ایران منتقل شد. در این نشست محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران از سوی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو معرفی شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در این نشست با بیان اینکه سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) در چهارراه کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب قرار دارد افزود: کریدورهای اسلام آباد- تهران-استانبول (ITI) که شبه‌قاره هند را به شرق اروپا متصل می‌کند در منطقه اکو قرار دارند. همچنین کریدور قرقیزستان-ترکمنستان-افغانستان-ایران و کریدور بندرعباس-عشق آباد- آلماتی و سایر کریدورهای مهم نیز در این منطقه قرار داشته و پیونددهنده بازارهای جهانی از شرق دور تا اروپا و از روسیه تا شبه‌قاره هند هستند.

او تأکید کرد: بی‌شک عملیاتی شدن طرح کریدور ITI به کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل کمک کرده و ایجاد درآمد در تجارت و رونق همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو اکو را به دنبال خواهد داشت.

شافعی با تأکید بر اینکه این منطقه با دارا بودن جمعیت بزرگ و پتانسیل‌های فراوان اقتصادی باید سهم بیشتری از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص دهد گفت: آمار موجود حکایت از آن دارد که حجم مبادلات تجاری این سازمان با جهان حدود ۷۱۰ میلیارد دلار است که از این میزان تنها ۷,۸ درصد سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای عضو نیز بر اساس آخرین آمار موجود تنها ۱.۷ درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان است که رقم بسیار پایین و دور از انتظارات و پتانسیل‌های اقتصادی موجود در این منطقه است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به شرایط اخیر و بحران کرونا که منجر به ایجاد خطرات جدی برای تجارت و سرمایه‌گذاری کشورهای عضو اکو شده است اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی عضو باید تلاش کنند تا مدل‌های تجاری خود را متناسب با ریسک‌های موجود تطبیق داده و در موضعی قرار گیرند که خود را نماینده صنایع کوچک و متوسط بدانند و با ارائه خدمات متعلق به این صنایع، توسعه راهکارهای تجارت الکترونیک و تسریع در اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای بر مشکلات موجود فائق آیند.

شافعی چند توصیه نیز برای بهبود حجم مبادلات تجاری میان کشورهای عضو اکو داشت. او بیان کرد: اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو یا همان اکوتا و تبدیل آن به موافقت‌نامه تجارت آزاد و همچنین تسهیل گردش مالی بین اعضا از طریق بهره‌گیری از مزایا و پتانسیل‌های اتحادیه پایاپای اکو می‌تواند در این راستا راهگشا باشد.

به گفته شافعی، تسهیل صدور روادید و ایجاد برچسب ویزای اکو برای تجار و بازرگانان و سرمایه‌گذاران اکو، برقراری پروازهای منظم مستقیم بین کشورهای منطقه، اتصال شبکه‌های برق و ایجاد بازار برق اکو، به همراه سوآپ نفت و گاز نیز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

او با تأکید بر ضرورت ایجاد همگرایی بیشتر در منطقه بیان کرد: لازم است برای نیل به این همگرایی برخی موارد نظیر گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت، همکاری منسجم‌تر در بخش انرژی، تولید مشترک و ایجاد برند مشترک خودروی اکو، همکاری در زمینه تسهیلات گمرکی مخصوصاً گمرکی الکترونیکی و ایجاد پنجره واحد گمرک الکترونیکی نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

شافعی در پایان گفت: امیدوارم با تشریک مساعی کشورهای عضو و همکاری سازنده آن‌ها با دبیرخانه اتاق بازرگانی اکو در دوره ریاست اتاق ایران بر این دبیرخانه، شاهد اجرایی شدن توافقات مصوب در این گروه و همچنین گسترش مناسبات تجاری درون‌گروهی اعضا باشیم.

محمدرضا کرباسی معاون بین الملل اتاق ایران که در این نشست برای یک دوره سه ساله به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو معرفی شد، با بیان اینکه در طول سه سال گذشته اتاق بازرگانی و صنعت اکو و دبیرخانه آن به میزبانی ترکیه نشست‌های منظمی را برگزار کرده است و با وجود پاندمی کرونا مشارکت خوبی از سوی اتاق‌های کشورهای عضو اکو شاهد بودیم گفت: اقدامات خوبی برای مشارکت اتاق‌های کشورهای آسیای میانه در فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنعت اکو انجام شد. در این مدت اتاق ازبکستان میزبان اجلاس اتاق بازرگانی اکو و از طرف دیگر اتاق ترکمنستان میزبان مجمع تجاری اکو بودند که این نشان از مشارکت جدی مجموعه اتاق‌های عضو اکو در فعالیت‌های آن دارد.

او با تاکید بر اینکه بدون همراهی، همدلی و مشارکت اتاق‌های عضو اکو امکان فعالیت ها میسر نخواهد بود بیان کرد: سازمان اکو اهداف بلندی را دنبال میکند و ما به عنوان بخش‌های خصوصی موظف هستیم که در راستای اجرا و عملیاتی کردن اهداف سازمان اکو تلاش های خودمان را به نحو مطلوبی انجام دهیم.

کرباسی افزود: از همه اتاق‌های عضو اکو درخواست می‌کنم در دوره سه ساله مسئولیت اتاق ایران بر دبیرخانه اتاق اکو همانند سابق همکاری خود را ادامه دهند. ما از هرگونه نظر و پیشنهاد و راهکاری که برای توسعه همکاری‌های بخش‌های خصوصی ارائه خواهد شد استقبال می‌کنیم.

او با اشاره به استقرار دبیرخانه سازمان اکو در تهران افزود: امیدوارم بتوانیم نشست‌های منظمی بین اتاق بازرگانی و صنعت اکو و سازمان اکو در چارچوب بررسی ابعاد همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی در توسعه همکاری‌ها داشته باشیم. ما از پیشنهادات دبیرکل و معاونین سازمان اکو که که در راستای تقویت فعالان اقتصادی و فعالیت‌های بخش خصوصی در کشورهای عضو اکو باشد استقبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha