۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
تمرکز بر سیاست های مالی، لازمه عبور اقتصاد ایران از شوک کرونا

تمرکز بر سیاست های مالی، لازمه عبور اقتصاد ایران از شوک کرونا

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: بسته بودن اقتصاد ایران در اثر تحریم ها، کنترل های شدید روی واردات و مدیریت ارزی بانک مرکزی، تردید ها پیرامون عدم کارایی سیاست های مالی در شرایط اقتصاد باز و شناوری نرخ ارز را تا حدود زیادی بر طرف می کند.

به گزارش بازار، دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تا اول اردیبهشت فعالیت های حدود ۷۵ درصد از کسب و کارها در سراسر کشور از سر گرفته خواهد شد.

در یک هدف گذاری واقع گرایانه، بازگشت اقتصاد ایران به شرایط قبل از شوک کرونا و مشخصاً پاییز ۱۳۹۸ در کوتاه ترین زمان ممکن، می تواند اولین هدف تیم اقتصادی دولت باشد.

سیاست های مالی و ابزارهای آن در شرایط کنونی اقتصاد ایران برای عبور از شوک کرونا نسبت به سیاست های پولی موثرتر است. چرا؟  

بسته بودن اقتصاد ایران در اثر تحریم ها، کنترل های شدید روی واردات و مدیریت ارزی بانک مرکزی، تردید ها پیرامون عدم کارایی سیاست های مالی در شرایط اقتصاد باز و شناوری نرخ ارز را تا حدود زیادی بر طرف می کند.

تقویت پُر سهم ترین عنصر تقاضای کل اقتصاد طبق مبانی، یعنی هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی با ابزارهای سیاست مالی، بازگشت فشار تقاضا به سطح قبل از شوک کرونا در اقتصاد ایران را سریع تر رقم خواهد زد.

البته لازم است سیاست گذار اقتصادی با اتخاذ تدابیر هوشمندانه جلوی کُندی ذاتی تاثیر گذاری ابزارهای سیاست مالی روی تولید را بگیرد.

علاوه بر این جهت شکل گیری تقاضای موثر، افزایش واقعی مصرف نهایی بخش خصوصی و در نهایت ایجاد فشار لازم تقاضای کل در اقتصاد ایران، لازم است سیاست گذار اقتصادی تدابیر جدی برای عدم انحراف سیاست مالی و کاهش تبعات احتمالی آن اتخاذ نماید.

کد خبر: ۱۳٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha