۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
سایه سنگین جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا| احتمال افزایش ۵ برابری قیمت گاز
بازار گزارش می دهد؛

سایه سنگین جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا| احتمال افزایش ۵ برابری قیمت گاز

قیمت گاز طبیعی در بازار جهانی افزایش یافت و دلیل این مساله بحران های روسیه و اوکراین و تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه است.

بازار؛ گروه بین الملل: رشد قیمت انرژی به یکی از اصلی ترین چالشهای این روز اقتصاد دنیا تبدیل شده است. چالشی که می تواند باعث تشدید بحران تورم و در نهایت کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا شود.

رویترز در این مورد نوشت: «اقتصاددانان نگران تحریم نفتی غرب علیه روسیه هستند. البته تا کنون خبری از تحریم صادرات نفت روسیه منتشر نشده است ولی با تداوم درگیری ها و انتشار خبرهای مختلف در مورد سیاستهای روسیه در مقابل تحریم های غرب ، نگرانی ها در اقتصاد دنیا بالا گرفته است.»

این بحران می تواند اقتصاد دنیا را به شدت درگیر کند ولی آسیب پذیرترین منطقه در مقابل این بحران، کشور های اروپایی هستند. کشورهایی که اصلی ترین واردکننده گاز طبیعی از روسیه هستند و افزایش قیمت گاز طبیعی می تواند اقتصاد آنها را با مشکلات زیادی روبرو کند.

رویترز در این مورد نوشت: «درگیری نظامی ایجاد شده بین دو کشور روسیه و اوکراین و تحریم های اقتصادی وضع شده از طرف غرب علیه روسیه باعث می شود تا اقتصاد کشورهای اروپایی با چالش روبرو شود و روند رشد اقتصادی این کشورها با اختلال مواجه شود. با وجود اینکه این تحریم ها و درگیری نظامی دو کشور روی اقتصاد دنیا تاثیر منفی دارد ولی این اثر منفی روی اقتصاد اروپا بیش از دیگر مناطق است زیرا روابط اقتصادی اروپا و روسیه بسیار نزدیک است و سهم زیادی از بازارهای مهم اروپا در اختیار روسیه است.»

افزایش قیمت گاز طبیعی معضلی جدی برای واحدهای صنعتی و تولیدی در دنیا است.رویترز در این مورد نوشت:« افزایش قیمت گاز طبیعی باعث می شود تا در پروسه تامین برق هم در دنیا اختلال ایجاد شود. زیرا اغلب نیروگاه ها با گاز طبیعی کار می کنند و افزایش قیمت گاز می تواند هزینه تامین برق را برای واحدهای صنعتی و تولیدی افزایش دهد. این مساله می تواند فشار مضاعفی در جهت افزایش تورم در دنیا ایجاد کند که بر دامنه مشکلات اقتصادی جهان می افزاید.»

روسیه یکی از بزرگترین مالکان نفت و گاز در دنیا است و این تنشها می تواند زمینه را برای افزایش قیمت این منابع انرژی فسیلی فراهم کند که به خودی خود عامل مهمی در تضعیف اقتصاد دنیا است.

نشریه کانورسیشن در گزارش اخیر خود نوشت: «بیشترین تاثیر منفی ناشی از این بحران را اقتصادهای اروپایی تجربه می کنند. کشورهایی که اصلی ترین وارد کننده گاز طبیعی و زغال سنگ از کشور روسیه هستند و رشد قیمت این منابع انرژی می تواند چالشهای اقتصادی زیادی را برای آنها ایجاد کند. از طرف دیگر روسیه تامین کننده ۴۰ درصد از گاز طبیعی وارداتی به اروپا است و با شروع این درگیری قیمت گاز طبیعی به سرعت افزایش یافت.»

فشار اقتصادی ناشی از رشد قیمت گاز طبیعی از ابتدای سال جاری اروپا را تحت تاثیر قرار داده بود و از ابتدای سال ۲۰۲۱ روند افزایشی قیمت گاز طبیعی در اروپا شروع شده بود. این رسانه دلیل افزایش قیمت گاز در اروپا را فشار روسیه به اروپا برای نهایی کردن قرارداد نورداستریم ۲ ذکر کرد.

با شروع جنگ سرعت افزایش قیمت گاز طبیعی بیشتر شد. هم اکنون متوسط قیمت گاز طبیعی در اروپا چهار برابر متوسط قیمت آن در دو ماه اول سال ۲۰۲۱ است و در صورتیکه جنگ ادامه پیدا کند در اواسط سال جاری به بیش از ۵ برابر می رسد. این مساله می تواند در مسیر بازسازی اقتصادی اروپا اختلال ایجاد کند و صنایع اروپایی که به تازگی از چالشهای ناشی از همه گیری خارج شده اند را با بحرانی تازه مواجه سازد.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha